Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag är i planeringen att köpa ny bil...
Äger för närvarande en v70 2.4T och är lite smått uppgiven på fordonsskatten samt att den är rätt törstig jmf med nyare volvo
Provkörde svärfars volvo v70 drive modell och blev såld på den

Frågan är nu vilken drive volvo bör jag ha eftersom vi kör väldigt mycket : drive-diesel eller drive-bensin ?
Glömde givetvis skriva att den bil hela familjen ska åka i när vi ska nånstans allihop är just min bil

Känns sådär att betala ca 2900 kr varje år i fordonsskatt när man kan få den betydligt billigare på en nyare bil
Tänk på att Drive och D2 har begränsad dragvikt om ni kör lite tyngre släpvagnar eller husvagn. Ett galleraläp till tippen fungerar dock såklart.
D2 har underhållsfritt partikelfilter, osäker på hur det är med Drive hos V70...
Rent prestandamässigt blir det ju några snäpp ner, men det är du säkert med på. :-)
Om du betalar 1000, 1500, 3000 eller 4500kr i fordonsskatt om året är trots allt ganska irrelevant i det stora sammanhanget för den totala kostnaden för va det kostar att ha bil. Visst, det är en parameter men att ha den som "driver" för ett byte utan att fundera över resten känns lite märkligt.
Vill man byta bil brukar man hitta anledningar. ;-)

Annars är det vettigt att göra en TCO-kalkyl där man tittar på totala ägandekostnaden. På nyare bilar är det normalt att värdeminskningen är största posten, så med normala körsträckor lönar det sig sällan att byta till en dyrare bil -- även om skatten är lägre och bilen tar mindre bränsle. Visst finns det undantag, men byta till dyrare bil för att spara brukar inte fungera.
Användarvisningsbild
av sbf
MartinS skrev: fre 12 feb 2021, 12:58 Om du betalar 1000, 1500, 3000 eller 4500kr i fordonsskatt om året är trots allt ganska irrelevant i det stora sammanhanget för den totala kostnaden för va det kostar att ha bil. Visst, det är en parameter men att ha den som "driver" för ett byte utan att fundera över resten känns lite märkligt.
Den blir dessutom mer irrelevant ju längre man kör om förbrukningen är låg. Jag har 22 mil t&r till jobbet, visserligen åker jag inte in varje dag (särskilt inte under pandemin) men för mig är så klart bränsleekonomi viktigare än skatt. När det gäller D2, dock, får jag både låg förbrukning och låg skatt så på det stora hela anser jag att D2 är en mycket ekonomisk bil. Men ta till exempel min föregående bil (V70 '05 Bi-Fuel), den har också väldigt låg skatt, men det är hopplöst att ständigt behöva åka in och tanka gas, som dessutom kostar över 19:-/kg.

Men ta t.ex. en XC70 D5 som kostar upp emot 7000:-/år, och en körsträcka på kanske 50 mil i månaden, där gör skatten stor skillnad på milkostnaden.

Saker som avgör för mig utöver komfort och den typen av aspekter:
- Låg skatt
- Låg förbrukning
- Lång räckvidd per tank så jag slipper ödsla tid på att tanka stup i kvarten

Dragvikt är för mig oviktigt med min pendlarbil då jag inte ens har dragkrok. ;-)
Vår gamla V70 2.4t kom ner till 0.68L/mil när jag åkte fram och tillbaka mellan Skåne och Dalarna men under normal arbetspendling låg den runt 0.72L/mil (10mil/dag).

Hyffsat för en sån kluns till bil.

Med ett inköpspris på 20.000 och skatt på runt 2800 så blir det ingen hiskelig milkostnad, värdeminskningen är obetydlig.

Numera åker jag V50 D2 som är billigare i skatt och drar mindre bränsle, perfekt för pendling trots ett betydligt högre inköpspris. Värt att ha en 11år nyare bil till pendlingen.

Bränsle, skatt, försäkring, värdeminskning, rep & underhåll på V50 D2 2012 landar för mig på totalt 19:60/mil (till dags dato).
Skatten på en XC70 med diesel beror på vilket år det är också. Min D5 2012 automat kostar 4648 kronor/år. Den andra, en XC70 D4 automat 2016 ligger på 3293 kronor.
Men en D5 av tidigare modell än 2012 kostade flera tusen till.

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]