Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aberlin
Hej
Nu såhär i vintertider så är det många som har problem att få upp värmen i bilen, så även jag verkar det som. V70 - 05, 2.5t
Enligt tempmätaren på instrumentet så går kylartempen upp väldigt sakta med, långsammare ju närmre termostatöppning man kommer och vi snackar dryga milen innan nålen är uppe. Det med Volvos (något tveksamma) motorvärmare inkopplad någon timma innan och en utomhustemp på runt -5°.
Jag kan i stort sett utesluta termostaten tror jag. Den är ny från Volvo och jag har loggat tempen med iCarsoft-läsare och det verkar stämma. Övre kylarslangen är dessutom iskall fram tills mätaren står i mitten
Kylarfläkten ligger på 7.25% från start i stort sett, men drar igång på dryga 22% när tempen närmar sig 80°. Det vore väl rimligt att den inte gick alls innan motorn är varm?
Vad styrs fläkten av? Har ni några andra idéer på vad jag ska kolla närmre på?
av MickeM
Normal drifttemp på en mil låter ju ganska snabbt i -5. (Ca 8-10 min ?)

Jag får åka 1.5 innan jag har full temp.
med ny termostat, men då har jag nästan bara utför dom första 1.5 milen.
av Tybbe
Hej det är likadant för mig trots ny termostat och ny kylarvätska så behöver den c:a 1,2 mil för att bli ordentligt varm vid c:a 12- . Men jag fick ett litet tipps med att köra fläkten på manuell och bara lite grann och sedan när den börjar komma mer upp i temp så ökar man på fläkten lite mer manuell eller så slår man på auto och jag märker en ordentlig skillnad iallafall.
av Aberlin
Jag har provat att dra ner kupéfläkten och visst gör det en liten skillnad. Bilen brukar vara varm innan då jag alltid kopplar in motorvärmarkabeln.
Men jag undrar vad kylarfläkten har för ursäkt när den går igång i kall bil och minusgrader ute.
Vad styrs den av? Är det bara tempgivaren i termostathuset, eller finns det nån annan som skulle kunna påverka?
av Libbe
Aberlin skrev: tor 11 feb 2021, 16:50 Jag har provat att dra ner kupéfläkten och visst gör det en liten skillnad. Bilen brukar vara varm innan då jag alltid kopplar in motorvärmarkabeln.
Men jag undrar vad kylarfläkten har för ursäkt när den går igång i kall bil och minusgrader ute.
Vad styrs den av? Är det bara tempgivaren i termostathuset, eller finns det nån annan som skulle kunna påverka?
Den går igång på "Autoläge"......det behöver du knappast på Vintern va'? -Kör fläkt Manuellt ist.......
Användarvisningsbild
av leiwi
Aberlin skrev:Jag har provat att dra ner kupéfläkten och visst gör det en liten skillnad. Bilen brukar vara varm innan då jag alltid kopplar in motorvärmarkabeln.
Troligen AC som drar igång kylfläkten, prova att stänga av ACn för att kolla
Användarvisningsbild
av jiha1968
@Aberlin, och @Tybbe, ers bilar låter helt normala.
"Volvos" blockvärmare värmer inte mycket, även om den värmer både oljan och kylvätskan, så värmer den huven mest...

Vill ni ha motorn värmare från start, glöm blockvärmaren, montera en slangvärmare: Calix RE480, ännu värmare, t.ex: slangvärmare med pump http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104 , eller ännu bättre, en €riginal Volvo Ardic 912 bensinvärmare. (eller nyare från Webasto/Eberspächer)

Klimatanläggningens AUTO-läge prioriterar att värma kupén snabbast möjlig, inte motorn.

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]