Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Rätta mig gärna om jag har fel:
Men är inte detta med att inte kunna öppna bakdörrarna när det är kallt en mega säkerhetsgrej?
Om det inte går att öppna bakdörrarna varken från in- eller utsidan.

Tänk dig du kör ner i vatten och behöver få upp bakdörrarna snabbt...
Tänk dig om det börjar brinna i bilen och du behöver få upp bakdörrarna snabbt och kasta dig ut...
Tänk dig du krockat och nån skall dra ut dig från baksätet och bakdörrarna inte går att få upp...

Om det är så illa, eller kan bli, som jag beskriver är det verkligen illa av Volvo att inte lösa detta problem en gång för alla.
Och att ha mage att ta betalt för utbyte av låskistorna (för att ingen felkod genereras) när det dessutom inte verkar finnas en lösning som fungerar är än värre. Jag fattar inte detta...

Har jag missuppfattat hur illa det är eller är det så illa som jag skriver ovan?
Kan nån med kunskapen verifiera hur det ligger till?

Jag funderar på en ny V90 T6 eAWD Recharge men det blir ingen om det är så illa som beskrivs ovan.

/Bo
av KnotVillage
Fast Volvo ersätter ju låsen. Har man problem är det ju bara kontakt dom sen om det monteras precis samma lås är ju en annan sak.
av Cokeisit
bem skrev:Rätta mig gärna om jag har fel:
Men är inte detta med att inte kunna öppna bakdörrarna när det är kallt en mega säkerhetsgrej?
Om det inte går att öppna bakdörrarna varken från in- eller utsidan.

Tänk dig du kör ner i vatten och behöver få upp bakdörrarna snabbt...
Tänk dig om det börjar brinna i bilen och du behöver få upp bakdörrarna snabbt och kasta dig ut...
Tänk dig du krockat och nån skall dra ut dig från baksätet och bakdörrarna inte går att få upp...

Om det är så illa, eller kan bli, som jag beskriver är det verkligen illa av Volvo att inte lösa detta problem en gång för alla.
Och att ha mage att ta betalt för utbyte av låskistorna (för att ingen felkod genereras) när det dessutom inte verkar finnas en lösning som fungerar är än värre. Jag fattar inte detta...

Har jag missuppfattat hur illa det är eller är det så illa som jag skriver ovan?
Kan nån med kunskapen verifiera hur det ligger till?

Jag funderar på en ny V90 T6 eAWD Recharge men det blir ingen om det är så illa som beskrivs ovan.

/Bo
Jag kunde öppna mina bakdörrar inifrån.
av LJN
Fråga, är låsen en Volvokonstruktion eller en inköpt ”designprodukt” ? Kanske titta på andra premiummärken hur deras låskistor är designade/utformade.
av HerrDödén
KnotVillage skrev: tor 11 feb 2021, 09:56 Fast Volvo ersätter ju låsen. Har man problem är det ju bara kontakt dom sen om det monteras precis samma lås är ju en annan sak.
Fast man ska inte tro att Volvo undantagslöst tar hela kostnaden på goodwill.
av HHALLDEN
De nya låskistorna kommer i slutet av denna månad i Göteborg iaf enligt Volvo-folket. Det är uppdaterade låskistor som de byter ut kostnadsfritt.
Fukt tränger in så att kistan får inte indikation att släppa dörren, de nya kistorna har enbart extra skydd mot fukt så som jag förstod det.

Sen att låsen inte löser fukt på min bil V90 som såldes för 500k är dåligt och skadar Volvo i sin jakt på tyskarna.
Cred till dem att de har löst det mesta jag haft problem hittills utan några större motsättningar.
av Cox
Ford hade samma skit när dom jobbade tillsammans det är fettet i kistan som fryser. Nu äger jag en mondeo som Volvo inte delar delar med inga problem alls att öppna dörrarna..... Enklaste lösningen ta bort låset själva tvätta med ordentlig avfettning och ta ett fett som tål kyla....

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av TobiasHieta
Jag undrar om det här är löst. Jag har en 2020 V90 och det har varit rejält kallt här (-18 som kallast) och jag har inte haft några problem med dörrarna.
Användarvisningsbild
av Axan
HHALLDEN skrev:De nya låskistorna kommer i slutet av denna månad i Göteborg iaf enligt Volvo-folket. Det är uppdaterade låskistor som de byter ut kostnadsfritt.
Fukt tränger in så att kistan får inte indikation att släppa dörren, de nya kistorna har enbart extra skydd mot fukt så som jag förstod det.

Sen att låsen inte löser fukt på min bil V90 som såldes för 500k är dåligt och skadar Volvo i sin jakt på tyskarna.
Cred till dem att de har löst det mesta jag haft problem hittills utan några större motsättningar.
Byter de även låsen kostnadsfritt på en bil från 17?
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 37

Smörjde aldrig upp frambromsarna när som[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sin[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg