Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Jag hämtade min V60 CC igår och tittade att allt var ok. Jag körde hem lugnt, ny bil, utan trafik, ca 10 minuter och när jag låser och går ut ser jag det här?

Har jag fått tre stenskott utan att ha märkt det eller finns det en annan förklaring? Kan man ha sådan otur, osannolikt. Jag har kontaktat ÅF, få se vad de säger?
IMG_0354.JPG
IMG_0354.JPG (345.73 KiB) Visad 1307 gånger
av Lockis
Antar att detta är framrutan? Uppe mot taket?
Det ser onekligen ut på bilden som ett stenskott tagit i kanten på rutan och plåten (stora märket).
Det lilla är jag osäker på.
Användarvisningsbild
av Robbi
Ja, det så ut men det förklarar ju inte det lilla på vänster sida? Ja framrutan. Min tanke är, kan det skett vid montering av rutan? Det är mindre än det ser ut på bilden och man ser det inte direkt om man inte tittar efter det.
av Lockis
Robbi skrev: tor 11 feb 2021, 11:08 Ja, det så ut men det förklarar ju inte det lilla på vänster sida? Ja framrutan. Min tanke är, kan det skett vid montering av rutan? Det är mindre än det ser ut på bilden och man ser det inte direkt om man inte tittar efter det.
Osannolikt.
Man använder sugproppar för att lyfta rutan.
Det stora tycker jag ser ut som ett stenskott. Det lilla håller jag med om att det ser lite märkligt ut.
Men du får be din ÅF ta en titt. I värsta fall kanske han/hon kan bjuda på ett lackstift för att du ska kunna fylla i. Att dem skulle lacka om tror jag inte. Då det är svårt att bevisa att det inte är ett stenskott.

Sambon råkade ut för något liknande. Ny ruta monterad och påväg hem så smäller det. Bara att vända för att fixa. Turligt nog behövde man inte byta rutan den gången.
av jaronsso
För mig känns det helt osannolikt att det hänt utan att du märkt något.
Stenskott vare sig det hamnar i rutan eller plåten brukar låta en hel del. Vissa riktigt mycket, andra mindre.
Men det större märket måste ju varit en rätt rejäl sten trots allt och den borde tagit hårt i plåten.
Användarvisningsbild
av Robbi
Update!

Åkte till ÅF och de trodde inte att jag har fått stenskott på vägen hem då de vet var jag bor och det är typ statstrafik och högst 60-väg. Det behövs ”motorvägsfart” och det smäller rejält för att orsaka ett sådant här.

De trodde att det har skett under transport och kanske var en flaga som lossnade när jag körde hem. De erbjöd sig om att få lacka om eller göra en snygg lagning.

En helt ny bil ska inte behöva lackas om så jag valde alternativ 2. Jag menar, det lär ju ändå inte bli sista stenskottet. Men tråkigt, som sagt.
Användarvisningsbild
av poscarjr
Riktigt surt men bra agerat av din ÅF!
Det skulle inte skada om du la upp några bilder på hela bilen... ;)
Användarvisningsbild
av Robbi
poscarjr skrev:Riktigt surt men bra agerat av din ÅF!
Det skulle inte skada om du la upp några bilder på hela bilen... ;)
Jo, ska ta lite bilder i solljus och lägga i rätt tråd.
av Lövet
Snyggt agerat av ÅF

Tycker Volvo fortfarande har en ganska "utsatt" lodrät kant precis ovanför rutan. Tittar man på en del andra bilar så är det en helt jämn linje och inget för stenen att smälla i med lika hårt kraft. Så här ser det ut på en Audi A6 bara som exempel. Subaru har samma variant som Volvo på många bilar, man ser liksom kortänden på taket ovanför rutan.
Bild

Kanske ska man sätta nån liten 3M skyddskant på sin Volvo för att vara säker?

Multimetern visar 0,15 volt om ja bara har tä[…]

Motornr: Identifigering

En B20A, och är ju då inte original i d[…]

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]