NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! På min C30 har det gjorts ett kamremsbyte när bilen hade rullat 11000 mil eftersom kamremmen va i dåligt skick, detta gjordes när förra ägaren ägde bilen. Dock har jag varit dum nog att slarva bort kvitton på detta och planerar nu att sälja bilen om någon månad.

Jag hörde av mig till verkstaden i Jönköping som har gjort bytet, verkstaden är en certifierad Volvo verkstad. Han som jag hade kontakt med sa att kvittot/fakturan endast få lämnas ut över disk efter att leg har visats.

Som jag uppfattade det sa han dock att detta finns dokumenterat på alla Volvo verkstäder, betyder detta då att jag kan åka in till min närmsta volvo verkstad och hämta ut kopior på fakturorna/kvittona där istället?

Närmsta volvo verkstaden från mig ligger några mil bort, därför kan det vara skönt att veta till 100% att jag kan hämta ut kopian på fakturan där.
De ska enligt lag sparas i 10 år, men de har ingen skyldighet att lämna ut det. Kan säkert variera mellan olika volvo-orter också.
Enklaste är väl att ringa dit och fråga när de öppnar, du kan inte åka dit inatt ändå ;-)
Spara för egen del ja. Det är inte riktigt samma sak som att de vill lämna ut det till kund. Men alla verkstäder har ju samma system så tekniskt finns nog inga hinder att få ut det på närmaste verkstad.
Generaleenn skrev:Hej igen! Åkte in till verkstaden idag och dom påstår sig inte kunna komma åt andra Volvo verkstäders fakturo
Det kan nog stämma. De får inte kunna se varandras priser av konkurrensskäl tror jag.
dieselputte skrev: ons 10 feb 2021, 16:28 Volvo verkstäder sätter ett Volvo märke/dekal på kamremmens kåpa som visar mätarställning och datum vid bytet. Kvitto är väl viktigt om det gått mindre än 3 år sedan bytet, därefter kan man ju inte reklamera bytet ifall nåt händer.
Japp, detta märke/dekal finns på kamremmens kåpa, jag är inte på jakt efter fakturan på grund av att kunna reklamera bytet. Jag tänkte att det är skönt att ha kvitto/faktura som styrker att bytet har gjorts och vad exakt som har gjorts mer än kamremsbyte under servicen.
När jag frågat på bil jag var intresserad av ville Bilia inte ge ut några fakturor men de svarade på frågor som det finns uppgifter på att kamremmen är bytt enligt deras system vid x mil och datum.

Jag har testat säkert 20 olika dyra och "[…]

Min har blivit värre senaste dagarna. Den h&a[…]

XC70 2011 D5 Min rem gick av för någ[…]

OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]