Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev: tis 09 feb 2021, 16:25 Fast du kan kanske inte jämföra en 6 år gammal bil med en helt ny? Räknar man månadskostnad vid nybilsköp så skiljer det enormt mycket mindre. En superb är också som en måltid bestående enbart av knäckebröd jämfört med en Model S ;-) Sen är det väl inget nytt att elbilar inte är 1) lönsamma för alla 2) passar allas körmönster
Njae det var inte så jag jämförde. Det blev ett missförståd. Det var en sprillans ny Superb 4x4 vs sprillans ny Tesla då båda drar ca 2.200 kg och båda passar mig perfekt.

Tyvärr är Teslan 600.000 kr dyrare och jag har alltid köpt mina bilar kontant och att kasta upp 600.000 till på disken är tungt bara för att få el tycker jag.

Jag kan faktiskt inte inte uppleva att Teslan ger mig så mycket mer än Supeben. 2 sekunder 0-100 är inget jag har nytta av eller kör varje dag. Däremot har Superben väldig bra utrymmen som är en stor fördel.

Hade Skoda släppt en eldriven Superb för 400.000 med 2.200 kg dragvikt hade jag slagit till direkt. Att slanta upp 600.000 till för att få eldriften är alldeles för tungt för mig idag. Men elbilar är ju värdigt mycket billgare att tillverka än vanliga bilar som kräver komplexa förbränningsmotorer och drivlinor så prisskillanden borde väl snabbt försvinna och då är det dags att slå till på en elbil.
Elbilar billigare att tillverka?
Varför är de så mycket dyrare då?

Jag har alltid tyckt att Tesla varit dyra, men efter att Volvo släppt sin XC40 P8 och den visade sig vara betydligt dyrare så köpte jag en Tesla.
mikebike skrev: ons 10 feb 2021, 10:29 Elbilar billigare att tillverka?
Du kan alltid ta premium betalt för nya saker även om de är billiga att tillverka. Sen vill man ju ha pay-back på utvecklingskostnaden. När det blir mainstream blir det istället tillvekningskostanden som slår igenom mera.

Jag har läst 100-tals artikar av elbilförsespråkare och att en elbil är enklare och billigare att skruva ihop än en vanlig bil med komplex förbränningsmotor med 100-tals rörliga delar och komplexa växellådor förs alltid fram-

För att inte tala om hybrider som är sjukt dyra att tillverka, de har ju båda drivsystemen.

Om det nu stämmer borde ju elbilar fullständigt sopa banan med valiga bilar prismässigt och bli mycket billigare. och då känns det hel fel att hoppa på trenden och köpa en dyr elbil just nu,
VolvoB20 skrev: ons 10 feb 2021, 10:51
mikebike skrev: ons 10 feb 2021, 10:29 Elbilar billigare att tillverka?
Du kan alltid ta premium betalt för nya saker även om de är billiga att tillverka. Sen vill man ju ha pay-back på utvecklingskostnaden. När det blir mainstream blir det istället tillvekningskostanden som slår igenom mera.

Jag har läst 100-tals artikar av elbilförsespråkare och att en elbil är enklare och billigare att skruva ihop än en vanlig bil med komplex förbränningsmotor med 100-tals rörliga delar och komplexa växellådor förs alltid fram-

För att inte tala om hybrider som är sjukt dyra att tillverka, de har ju båda drivsystemen.

Om det nu stämmer borde ju elbilar fullständigt sopa banan med valiga bilar prismässigt och bli mycket billigare. och då känns det hel fel att hoppa på trenden och köpa en dyr elbil just nu,
Nya saker?
Nej, elbilar är inte (längre) någon ny produkt som saknar konkurrens.
Utvecklingskostnader?
Volvo/Polestar köper väl in såväl motor och drivsystem som batteripaket? När det gäller XC40 P8 är ju själva bilen dessutom redan utvecklad...
Visst är en elbil enklare att skruva ihop än en ICE-bil, men det går inte åt så många mantimmar för att bygga en bil, oavsett drivlina. Sannolikt går det åt fler mantimmar för att bygga batteripacket med tusentals celler än själva bilen.
Med tanke på att det nu finns ganska många elbilar på marknaden kan ingen tillverkare ha extremt hög vinst på varje bil.

Varför kostar en kinesisk Polestar 2 lika mycket som en Tesla Model 3 tillverkad i USA?

Elbilar kommer sakta bli billigare och bättre. Om du väntar på att priset skall halveras och räckvidden fördubblas får du vänta ett tag.

Jag väntar på att Tesla Model Y skall komma ut på marknaden. Idag kostar den 60' mer än Model 3 och har sämre prestanda (acc & körsträcka). Jag hoppas den blir billigare och har bättre prestanda när den väl kommer. Model Y får andra battericeller och delvis annan tillverkningsteknik jämfört med Model 3 som den bygger på.
Att elbilar är rätt dyra fortfarande beror på en eller två saker som delvis motverkar varandra.

1. Låga volymer. Färre bilar måste dela på dyra utvecklingskostnader. Det är för att få upp volymerna man subventionerar elbilar.

2. Intern konkurrens. De tillverkare som gör både elbilar och fossilbilar kan inte göra sina elbilar alltför bra då de tjänar bättre på sina högvolymbilar. De har inte tillverkningskapacitet att bygga tillräckligt många elbilar heller om pendeln svänger alltför snabbt.
Tar du bort batteriet så blir en elbil riktigt billig... ;-)

Drivlinan på en elbil är utan tvivel billigare och enklare. Men vad spelar det för roll när du ska dra runt på ett stort tungt batteri?

Det finns också begränsningar på hur många batterier som kan tillverkas. Det byggs rätt mycket batterifabriker i dagsläget -- så batterier torde inte bli dyrare.
3) Batterierna är dyra fortfarande.

Att bilarna är enklare att tillverka (framöver!) har inte tagit över det än.
När man tittar på en elbil under skalet så är det påfallande lite grejer som behövs
Bild
Malmstroem skrev:Tar du bort batteriet så blir en elbil riktigt billig... ;-)

Drivlinan på en elbil är utan tvivel billigare och enklare. Men vad spelar det för roll när du ska dra runt på ett stort tungt batteri?

Det finns också begränsningar på hur många batterier som kan tillverkas. Det byggs rätt mycket batterifabriker i dagsläget -- så batterier torde inte bli dyrare.
Exakt. Men batterierna blir billigare och billigare i och med att volymerna ökar (större och mer effektiva fabriker byggs) och tillgången bättre matchar efterfrågan. Som det är nu slåss biltillverkarna om batterierna och då blir de såklart dyra oavsett om de är billiga att tillverka eller ej.
Lövet skrev:3) Batterierna är dyra fortfarande.

Att bilarna är enklare att tillverka (framöver!) har inte tagit över det än.
När man tittar på en elbil under skalet så är det påfallande lite grejer som behövs
Bild
Samma sak där. Nästan iaf. Allt handlar om volymer. Det är därför ett IKEA-kök är billigare än ett platsbyggt.
mikebike skrev: Utvecklingskostnader?
Volvo/Polestar köper väl in såväl motor och drivsystem som batteripaket? När det gäller XC40 P8 är ju själva bilen dessutom redan utvecklad...
Självklart är det utvecklingskostnader inblandat även om man köper in komponenter från en underleverantör. Du måste ta fram en specifikation för vilka krav på komponenterna man ska ha, upphandling, integrering i sin produkt (både mekaniskt, elektriskt och mjukvara) samt test, felrapportering, nya revisioner av allehanda artiklar både in-house och underleverantör, mera test och sedan slutligen se till att kraven man har på den slutgiltiga produkten är uppfyllda.
  • 1
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • 435
Nyckel till 850 1997

Jag har köpt en bil enligt rubrik och till de[…]

Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

Visa din semesterbil(d)