Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:3500kg menar du är max dragvikt för en personbil? :)
Jag var lite för dålig på körkortslektionerna kanske när jag tog BE kort men där pratade man hela tiden om 3500kg som gräns även med BE.
Ett BE har mycket riktigt samma begränsning på 3500 kg när det kommer till bilen. Det krävs väl därför idag ett C kort för att få köra en bil med vikt på 4250?

Edit: om inte körkortet är taget innan 1996. Då finns ingen begränsning.
Lockis skrev:Ett BE har mycket riktigt samma begränsning på 3500 kg när det kommer till bilen. Det krävs väl därför idag ett C kort för att få köra en bil med vikt på 4250?

-96 hade jag inget körkort så jag fick ett "dåligt" BE-kort :(
Lövet skrev: mån 08 feb 2021, 17:41
VolvoB20 skrev:Ja, det har du rätt i, vi har en grym inflation så bilar, hus, insatser, hyra, mat skenar upp i pris så även en bil har väl ökat 385->500.
Volvo har ju bestämt sig för att bli premium och inte bry sig om volymer i Sverige längre. Man får ingen V90CC för 7.5pbb direkt som förr. Dock så finns ju V60CC som är mer pressad i pris.
VolvoB20 skrev:Vilken bör jag titta på till mina 2000 kg släp jag har idag, tips mottages gärna ?
Tesla Model S och X ligger på 2250. Etron ngt lägre, har 1800.
Det är ju på en annan planet för mig. Skoda Superb 4x4 drar 2200 kg och kostar 400.000. Model X 1.000.000

Verkar som elbilar för oss dödliga och har släp verkar lång bort eller okristligt dyrt ännu.
joel80 skrev: mån 08 feb 2021, 23:44
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: mån 08 feb 2021, 17:21 Köp inte XC40 utan en bil som är byggd som elbil så är det problemet löst. Ordentlig dragvikt finns också bilar som har. Men tyvärr är ingen av dem en Volvo (än).
Vilken bör jag titta på till mina 2000 kg släp jag har idag, tips mottages gärna ?
Hur ofta kör du med full last så du kommer upp i 2000kg tror du? Klarar du dig med en bil som får dra 1800kg? (Gissar att du har körkortskombination så en tung tågvikt inte är ett problem.)

Annars är det som sagts ovan Tesla som gäller just nu. På väg lite andra också som nog får dra rejält, t.ex Rivian R1T som i USA får en dragvikt på 11 000lbs (4900kg lite drygt).
Frågan är hur dom typar den i Sverige/EU.
Jo tack... ytterligare en bil som kommer ligga långt långt över miljonen.... som sagt en Superb fixar mina behov för kaffepengar i jämförelse med en elbil.

Två hästar i släpet så är det över 2000 kg.
joel80 skrev: tis 09 feb 2021, 13:28 Eller till 4250kg om nya viktregler kan gå igenom:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-maxvikt-b-korkort

Från i December:
Regeringen kommer den här veckan att ge Transportstyrelsen i uppdrag att utreda en höjning av den maximala totalvikten för B-körkort, från 3 500 kilo till 4 250.

Men bara om bilen är batterieldriven, vätgasdriven eller gasdriven.
– När fordon som väger upp till 3,5 ton blir elektrifierade tillkommer ett batteri som väger ungefär 750 kilo, vilket gör att det krävs en annat typ av körkort för att köra den typen av transporter, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och fortsätter:

– Därför ger vi Transportstyrelsen i uppdrag att utreda om man ändå skulle kunna köra fordonet med B-körkort, även om det väger 4 250 kilo. Vi vill inte att elektrifieringen ska försenas på grund av reglerna för körkort.

ohoj ... Jag trodde batteriets vikt uppvägdes av att bilen inte behöver motor/startmotor/generator/koppling7växellåda/drivaxlar/diff/brändletank/ osv ..... så den inte blir tyngre än en vanligt bil.

Eller väger gastanken 750 kg mer än dieseltanken ? Skumt
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
VolvoB20 skrev:Jo tack... ytterligare en bil som kommer ligga långt långt över miljonen.... som sagt en Superb fixar mina behov för kaffepengar i jämförelse med en elbil.
Fast du kan kanske inte jämföra en 6 år gammal bil med en helt ny? Räknar man månadskostnad vid nybilsköp så skiljer det enormt mycket mindre. En superb är också som en måltid bestående enbart av knäckebröd jämfört med en Model S ;-) Sen är det väl inget nytt att elbilar inte är 1) lönsamma för alla 2) passar allas körmönster

Om man får välja fritt och blir nöjd av en Superb så ska man fortsätta åka Superb. Men om man står mellan en ordentligt utrustad V90CC för 550k och en Tesla för 900k så skiljer inte månadskostnaden så fasligt mycket. Om ens något längre.
VolvoB20 skrev:ohoj ... Jag trodde batteriets vikt uppvägdes av att bilen inte behöver motor/startmotor/generator/koppling7växellåda/drivaxlar/diff/brändletank/ osv ..... så den inte blir tyngre än en vanligt bil.
Nej det finns fortfarande en viktnackdel, däremot blir det inte 750kg om batteriet väger det. Kanske hälften kvar.
Lövet skrev: tis 09 feb 2021, 16:01
Lockis skrev:Ett BE har mycket riktigt samma begränsning på 3500 kg när det kommer till bilen. Det krävs väl därför idag ett C kort för att få köra en bil med vikt på 4250?

-96 hade jag inget körkort så jag fick ett "dåligt" BE-kort :(
Va skumt. När jag tog mitt BE 2012 så var det just för att regeln om 3500kg skulle införas 2013 i januari eller om det var februari. Och då sa dom att det ju var bra att ta det innan just för att slippa gränsen på 3500kg. Mitt B tog jag 1999. Så då borde det med andra ord inte spela någon roll om jag hade tagit det senare!?

Har förvisso inte haft behov av att dra över 3500kg nån gång, men ändå. :-)
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tis 09 feb 2021, 13:28 Eller till 4250kg om nya viktregler kan gå igenom:

Från i December:
Regeringen kommer den här veckan att ge Transportstyrelsen i uppdrag att utreda en höjning av den maximala totalvikten för B-körkort, från 3 500 kilo till 4 250.

Men bara om bilen är batterieldriven, vätgasdriven eller gasdriven.
– När fordon som väger upp till 3,5 ton blir elektrifierade tillkommer ett batteri som väger ungefär 750 kilo, vilket gör att det krävs en annat typ av körkort för att köra den typen av transporter, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och fortsätter:

– Därför ger vi Transportstyrelsen i uppdrag att utreda om man ändå skulle kunna köra fordonet med B-körkort, även om det väger 4 250 kilo. Vi vill inte att elektrifieringen ska försenas på grund av reglerna för körkort.

ohoj ... Jag trodde batteriets vikt uppvägdes av att bilen inte behöver motor/startmotor/generator/koppling7växellåda/drivaxlar/diff/brändletank/ osv ..... så den inte blir tyngre än en vanligt bil.

Du måste läsa allt. Det kommer då gälla bil som är "batterieldriven, vätgasdriven eller gasdriven."

Rivian ska kosta ca 600-700k enligt förinformation.

Polestar 2 kommer under året för, om ryktena stämmer, ca 500k när de släpper en som inte är AWD. (Dock med för lite dragvikt för just dig.)

Det är på gång men för två hästar räcker det ju inte ens med det du har idag. Då kör du väl olagligt ändå?
joel80 skrev: tis 09 feb 2021, 20:31
VolvoB20 skrev:

Från i December:

Du måste läsa allt. Det kommer då gälla bil som är "batterieldriven, vätgasdriven eller gasdriven."

Rivian ska kosta ca 600-700k enligt förinformation.

Polestar 2 kommer under året för, om ryktena stämmer, ca 500k när de släpper en som inte är AWD. (Dock med för lite dragvikt för just dig.)

Det är på gång men för två hästar räcker det ju inte ens med det du har idag. Då kör du väl olagligt ändå?
Du måste nog läsa allt också.. ??? Jag skrev ju exakt det ??? det, hur kan batteribilen bilen bli 750 kg tyngre trots man slipper bränsletank och hela drivlinan, det borde ju motsvara batteriets vikt.

Sen skrev jag ju "gasbil" med, hur kan den bli 750 kg tyngre. Är gastanken 750 kg tyngre än en vanlig bränsletank ?

600-700 har jag också sett men det är ju i USA. Alla bilar från USA som kostar 600-700 i USA brukar ju landa över en mille med alla pålägg, skatter och avgifter när de säjs här.

Två hästar a 600 kg + Hästtranport 900 kg = 2100 och det är vad XC70 drar lagligt.
  • 1
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • 435
Volvo xc90 2017 d5 R design

Hej! Köpte jag från november förra[…]

Visa din semesterbil(d)

Är på en liten Road Tripp med sv&arin[…]

Fick reklam på facebook om att det köps[…]