Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av prosecute
Som icke-Volvoägare behöver jag era tankar kring följande alternativ

D3 Summum MY2011
- 14400 mil
- manuell
- välservad och i övrigt i fint skick

eller

T4F Ocean Race MY2012
- bilen gått 19300 mil men motorn 11500 mil (bytt på garanti)
- automat (powershift, servad enligt schema)
- välservad och i övrigt i fint skick

Båda bilarna kostar ungefär 80 000 (+- 5'). Har läst på en hel del på forumet och förstått att PowerShift-lådan kan vara problematisk. Har dock inte läst hur någon upplever den efter så många mil.

Kör cirka 1500 mil/per. En hel del kortare körningar i stan men längre körningar (30 mil+) relativt ofta. Syftet med köpet är en pålitlig, trygg och hyffsat ekonomisk familjebil.

Någon vänlig själ där ute som kan ge lite vägledning?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Frågan är ju om den nyare motorn i T4f:en har fått spridaren bytta med, det bör den fått men värt att kolla då de som monterades från fabrik var undermåliga.
av prosecute
Micce1980 skrev:Frågan är ju om den nyare motorn i T4f:en har fått spridaren bytta med, det bör den fått men värt att kolla då de som monterades från fabrik var undermåliga.
Tack för tipset, ska kolla det. Givet att de är bytta, skulle du valt T4F?
Användarvisningsbild
av Micce1980
@prosecute, Har haft en men nu en D4 i en XC60. Hade med mitt körmönster, mil och att jag vill ha den bränsledrivna motor och kupévärmaren valt D3 fast i automat då. D3 eller D4 däremot tycker jag spelar noll och ingen roll utan mer bilens skick i övrigt
av Lövet
Kör man mycket stadstrafik skulle jag inte vilja göra det i en manuell D3. Men åker man mycket landsväg så har det ingen betydelse. Kombon D3 och manuell låda är rätt problemfri.
Användarvisningsbild
av apersson850
Lövet skrev:Kör man mycket stadstrafik skulle jag inte vilja göra det i en manuell D3.
Varför det? Jag har bara kört automater, vad jag kan komma på.
av Lövet
apersson850 skrev:
Lövet skrev:Kör man mycket stadstrafik skulle jag inte vilja göra det i en manuell D3.
Varför det? Jag har bara kört automater, vad jag kan komma på.
För att det meckigt att åka runt i en bil med manuell låda och kort register. Klart det går men det är sämre än att inte göra det.
av Lövet
frippe64 skrev:Eller menar du kanske T4F?
"Volvo
har en högre skadefrekvens för skador på växellådan/drivningen
än medelbilen. Det beror främst på skador på kopplingen, där
Volvos 1,6-litersmotor är kraftigt överrepresenterad."

Det är alltså inte motorn som är problemet där. Sen kommer

"Bland de större märkena har även
Volvo klart fler skador på spridare än medelbilen. Även för
Volvo är det 1,6-litersmotorn som är drabbad och det gäller
både bilar drivna med diesel och med bensin/etanol"

Den sista meningen är ju lite spännande för alla etanolmotståndare att ta till sig. Att det är lika vanligt med spridarskador på etanol och diesel är inte riktigt deras världsbild ;-)
Volvo Selekt garanti

Tyvärr verkar det svårt att hitta offic[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]

Skulle nog köpt en ny kamaxelgivare förs[…]

Ljusreglage problem

Hej alla Kikar lite på en XC90 D5 AWD 2016 […]