Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lämnade in min bil på lackering för att ja hade fått en parkeringsskada på vänster bakskärm och lite på kofångarn! (färg är silvermetallic för de som ej vet det)
Fick tillbaka den och såg att det skilde på lack jämfört med resten av bilen, lacken var mkt ljusare än vad resten av bilen!
Hur lyckas man me det?? Det var hästlängder ifrån att vara lika!
Väntar på svar från volvo nu om när ja ska få lämna in min bil IGEN på lackering!
Han på Volvo sa att han skulle höra me Volvia och lackeringfirman men det har tagit snart 1 vecka och ja ej fått svar än!
Ngn som haft samma problem?
Har pratat med endel andra lackerare och de säger att det ej ska skilja ngt, man ska ej kunna se om en del är omlackerad! Lr hur är det?
Är det svårt att få det bra??
Den är riktigt pedantskött, och är min andra ögonsten och så ska man acceptera en sådan sak Nääääääää tack fyyy va det svider i hjärtat detta!!
Skriv gärna! :oops:
Användarvisningsbild
av Ericsson
Det ska vara plättlätt om det är samma silvermet som min 02:a. Har lackat om en sida efter att någon idiot repat upp den och det går inte att (jag kan inte) se någon skillnad. Enligt karosseriverkstan så var det en lätt färg att matcha.
av Jensa2
Det lät det!
Jag har oxå hört att det ska vara (lätt) för en lackerare!
Lackade de om hela sidan på din bil?
Användarvisningsbild
av Ericsson
Japp hela högersidan. Färgmatchningen och själva lackeringen var kanonbra, men däremot så har en klant maskerat runt bakre sidorutan. Ska in och få det åtgärdat nu, hur dom nu ska göra det...
av Jensa2
Inte mot kofångarn heller? Lr är den oxå omlackerad?
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Jag råkade ut för liknande händelse för en massa år sedan, då med en bil som var guldmetallic.
Det var fram- och bakdörr som skulle lackas, inte ens fram- och bakdörren som lackats hade samma nyans. Jag fick tillbaka en 3-färgad bil. :evil:

Efter mycket diskussioner, besiktningar bråk och tjafs och 2 omlackeringar fick jag till slut ok att lämna till valfri lackerare från försäkringsbolagets lista över godkända lackerare.

Enligt honom var han eftersom "orginallacken" mörknat efter ett antal år tvungen att blanda en lack utifrån orginallacken som var så nära i nyans som möjligt och att han var tvungen att "duscha" ut över flyglarna för att få övergången mellan de omlackerade och gamla ytorna så mjuk som möjligt.

Enligt honom var det omöjligt att bara gå på färgkoden på en "gammal" (3 år gammal) bil och lacka skadade delar.

När han var nöjd fick jag hämta bilen och inte kunde jag se att det var ngn skillnad. :P

Han som lyckades var Stensö billackering i Älta söder om Stockholm.

Stå på Dig och ta in utomstående "proffs" bedömningar att ha med Dig vid diskussionerna med försäkringsbolaget.

När bilen stod i gatljus inomhus i lysrörsbelysning eller om det var molnigt var det väldigt svag skillnad men i solljus var det mycket, mycket tydligt. Tog många diskussioner innan besiktningskillarna på försäkringsbolaget accepterade att följa med ut i solen och titta.

Lycka till

//
Micke
Jensa2 skrev:Lämnade in min bil på lackering för att ja hade fått en parkeringsskada på vänster bakskärm och lite på kofångarn! (färg är silvermetallic för de som ej vet det)
Fick tillbaka den och såg att det skilde på lack jämfört med resten av bilen, lacken var mkt ljusare än vad resten av bilen!
Hur lyckas man me det?? Det var hästlängder ifrån att vara lika!
Väntar på svar från volvo nu om när ja ska få lämna in min bil IGEN på lackering!
Han på Volvo sa att han skulle höra me Volvia och lackeringfirman men det har tagit snart 1 vecka och ja ej fått svar än!
Ngn som haft samma problem?
Har pratat med endel andra lackerare och de säger att det ej ska skilja ngt, man ska ej kunna se om en del är omlackerad! Lr hur är det?
Är det svårt att få det bra??
Den är riktigt pedantskött, och är min andra ögonsten och så ska man acceptera en sådan sak Nääääääää tack fyyy va det svider i hjärtat detta!!
Skriv gärna! :oops:

Silver ÄR en svår färg att få till, själva metallicen i silver blir annorlunda efter omlack. Det man får göra som lackare är att "duscha" ut färgen på mer än den skadade delen. Då brukar det bli bra.
av Jensa2
Jo ja tänker stå på mig för att ja SKA ha tillbaka den så det ej syns att den är omlackerad!!!
Men endel lackerare lyckas ju!
av Jensa2
fick svar häromdan, det blir mer yta så vi får se hur det blir!?
Hoppas att ja blir nöjd!
av Jensa2
Oj oj oj, var hos en annan lackerare för att få lite kött på bena innan ja pratar med lackeraren som lackade min bil!
Och vad hade han gjort för FEL, JO han hade tagit den ljusa nyansen istället för den som ska heta standard, såg själv med egna ögon på färgkartan att det var standard som han skulle ha använt och inte den ljusa!!!
Så nu ska ja åka till lackeraren och kräva att de lackerar om i den rätta nyansen och inte fuskar ut färgen med mer yta!!
Inget agg mot de som lackerat bilen men ja vill ju bara att det ska vara rätt!
Återkommer med svar senare och bild bevis!
GRRRRRRRRRRRRRRr bara lite irriterad :evil:
Låscylinder

Nyckeln går in i låscylinder men det g[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]

Felkod

Hej alla. Nybliven v70 97 ägare. Lambda lampa[…]

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]