Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_740_GLT
Idag när jag testade att starta värmaren gick den en liten,liten stund sedan kom det upp att på instrumentet att det är låg batteri nivå. Undra om det har varit felet hela tiden? Kanske är dags att stoppa in ett nytt batteri då.

Skickat från min G8141 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av ER
Börja med att ladda batteriet då taskig laddning av batteri ger skumma "fel". En grundregel är att köra bilen lika länge i tid som värmaren går. Värmaren går upp till 50 minuter baserat på yttertemperatur. Ladda minst varannan vecka och byter du batteri så bör du satsa på AGM då bilen bör ha det om det sitter värmare i den. Har du tillgång till batteritestare så använd den innan du köper nytt batteri i onödan.
När jag hade 2993 felet så var det byte av brännarinsatsen som gällde.
av Volvo_740_GLT
Är det bara att sätta dit klämmorna på batteriet eller måste man koppla bort polerna? Har läst någonstans att man kan testa med att ladda batteriet samtidigt som man testar att direktstarta dieselvärmaren.
Användarvisningsbild
av ER
Det går bra att ladda direkt på polerna, bilen har ju ingen BMS som får fnatt pgva att man går runt den om man laddar rakt på batteriet.
av Kimmen90
Volvo_740_GLT skrev: mån 08 feb 2021, 18:00 Är det bara att sätta dit klämmorna på batteriet eller måste man koppla bort polerna? Har läst någonstans att man kan testa med att ladda batteriet samtidigt som man testar att direktstarta dieselvärmaren.
Har själv inte läst något sånt men jag tänker att du isf bör ha en någorlunda kraftig laddare.

Borde räcka med att ladda batteriet fullt och sedan köra.
av Rådlös
I teorin är det ju detsamma som att generatorn på motorn laddar batteriet och du kör värmaren samtidigt som motorn går. Och det gör den ju också när du laddar batteriet med en separat laddare och du testar värmaren.
Men jag håller med om att du bör ha en något större laddare.
av Volvo_740_GLT
Går det att använda en hjälpstart att koppla på batteriet och kolla om värmaren startar?
av Volvo_740_GLT
Ok tack, då ska jag testa detta
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]