Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

vetten skrev: sön 07 feb 2021, 13:04 Det är ett fritt land och här får man tycka vad man vill. Har precis varit ut och dragit loss en kompis elbil från en stor snödriva som han fastnat i och ja jag blev ju tvungen att ta den 4x4 drivna för att kunna hjäpa till och jag lovar jag njöt av V8 mullret varje meter. Förövrigt så har jag som sagt inget emot elbilar tycker att det är bra att utvecklingen pågår av bilar med andra drivmedel det jag ser som problemet just nu är ju att vi inte har tillräckligt med el vissa tider på dygnet och värre lär det bli om den sk. regeringen inte gör något åt det och subventioner är jag totalt mot.
En Model X drar minst lika bra som din V8. De har även höjbar luftfjädring så markfrigången är inget problem. Samma med min Model S. Dock har den ingen dragkrok.

Vad gäller laddning av elbilar så är det helt klar optimalt på nästan alla sätt att ladda den på natten. Varför skulle man inte göra det?
Verdi skrev:Så jävla udda är vi som kör Tesla inte. De flesta kommer från BMW faktiskt. Många har typ Ferrari o liknande vid sidan av. Teslan är en bruksbil.
Fast det finns också en rejäl mängd människor som aldrig skulle komma på tanken att köpa en dyrare Audi, BMW, Mercedes men som åker Tesla idag. Min förra arbetsgivare (tech-bolag) var full av sådana. Brydde sig inte dugg om motorer och bilar men gick fullständigt i spinn av tekniken i Tesla. Ingen av dem hade ägt några dyra bilar innan.
Lövet skrev: sön 07 feb 2021, 16:46
Verdi skrev:Så jävla udda är vi som kör Tesla inte. De flesta kommer från BMW faktiskt. Många har typ Ferrari o liknande vid sidan av. Teslan är en bruksbil.
Fast det finns också en rejäl mängd människor som aldrig skulle komma på tanken att köpa en dyrare Audi, BMW, Mercedes men som åker Tesla idag. Min förra arbetsgivare (tech-bolag) var full av sådana. Brydde sig inte dugg om motorer och bilar men gick fullständigt i spinn av tekniken i Tesla. Ingen av dem hade ägt några dyra bilar innan.

Ja det finns väl olika typer såklart. Finns miljöfantasterna också.

Själv har jag väl aldrig varit en motorkille. Har liksom alltid varit mer intresserad av fotboll och ishockey än av rally och F1.
Verdi skrev: sön 07 feb 2021, 16:43
vetten skrev: sön 07 feb 2021, 13:04 Det är ett fritt land och här får man tycka vad man vill. Har precis varit ut och dragit loss en kompis elbil från en stor snödriva som han fastnat i och ja jag blev ju tvungen att ta den 4x4 drivna för att kunna hjäpa till och jag lovar jag njöt av V8 mullret varje meter. Förövrigt så har jag som sagt inget emot elbilar tycker att det är bra att utvecklingen pågår av bilar med andra drivmedel det jag ser som problemet just nu är ju att vi inte har tillräckligt med el vissa tider på dygnet och värre lär det bli om den sk. regeringen inte gör något åt det och subventioner är jag totalt mot.
En Model X drar minst lika bra som din V8. De har även höjbar luftfjädring så markfrigången är inget problem. Samma med min Model S. Dock har den ingen dragkrok.

Vad gäller laddning av elbilar så är det helt klar optimalt på nästan alla sätt att ladda den på natten. Varför skulle man inte göra det?
För att man inte kan?
Jag laddar bara "dagtid", på publika laddstolpar.

Min bil har f.ö. usel markfrigång, men jag har beställt en Tesla Model Y och planerar att höja den 3 cm.
Många jämförelser nu ... jag har själv varit på volvo och kollat nu i dagarna...

Nuvarande bil XC70 D5 - 13 När den köptes. 385.000 på kampanj

Tittar nu på XC40 electric. Då får jag:
-Mindre och trängre bil
-600 kg lägre dragvikt
-Halva räckvidden
-30 km/h lägre toppfart.

+ 3 sek snabbar 0-100
+ i princip gratis att köra (stämmer det ???)

Men det värsta är ju att den är nästan dubbelt så dyr 799.000 :-o :-o :-o :-o , går det att köra in det ???

Jag brukar inte köra rödljusrace så 3 sek är ingen större dealmaker för mig-
VolvoB20 skrev:Många jämförelser nu ... jag har själv varit på volvo och kollat nu i dagarna...

Nuvarande bil XC70 D5 - 13 När den köptes. 385.000 på kampanj

Tittar nu på XC40 electric. Då får jag:
-Mindre och trängre bil
-600 kg lägre dragvikt
-Halva räckvidden
-30 km/h lägre toppfart.

+ 3 sek snabbar 0-100
+ i princip gratis att köra (stämmer det ???)

Men det värsta är ju att den är nästan dubbelt så dyr 799.000 :-o :-o :-o :-o , går det att köra in det ???

Jag brukar inte köra rödljusrace så 3 sek är ingen större dealmaker för mig-
Jag tycker XC40 P8 är bland de sämsta valen man kan göra. Alldeles för dyr.

Kolla på Ford Mustang Mach-E istället. Eller VW ID.4.
Brukar du ofta ligga över 180 km/h?

Nu är det i och för sig ingen skillnad på vad Volvos modeller drivs av. Ingen går fortare än 180 km/h, vilket i alla fall inte är ett problem för mig.

Jag funderar på el-bil. Nu har jag lite för mycket långkörning norrut för att vilja prova. Dryga 1300 km vinterväglag blir lite väl många laddstopp. Det är laddtiden och laddinfrastukturen som stör mig. Tittar du på livscykelkostnaden blir en elbil inte nödvändigtvis jättedyr.
VolvoB20 skrev:Nuvarande bil XC70 D5 - 13 När den köptes. 385.000 på kampanj
En likadan kostar typ 500k idag. XC40 kostar 630 efter miljöbonus. Sen får du räkna 10.000kr x3 i skatt på V90CC så den "kostar" 530k. Kvar är 100k, en del av det stannar som bättre restvärde, en del måste köras in på soppan. Gissningsvis är den kostnadsneutral efter 5 år. Även med det sagt skulle jag inte heller köpa en P8. Liten, trång och verkar allmänt ofärdig. Men det finns ju andra alternativ ;-)
Polestar 2 är faktiskt billigare än en XC40 P8! Jag tycker det känns som mer bil också.
Behöver man inte ha AWD och kan vänta ett halvår ska de släppa en version som ska vara 100-150k billigare än nuvarande enligt rykten.
Inte lika fullmatad med tillbehör då kanske men man behöver kanske inte panoramatak och sånt. :)
joel80 skrev:Polestar 2 är faktiskt billigare än en XC40 P8! Jag tycker det känns som mer bil också.
XC40 P8 känns som att den är hopplöst frånkörd redan innan man började bygga den. Nu kommer säkert produktionen vara så låg att man får iväg alla man kan bygga ändå men kan inte förstå vem som provkör en ID4 som är dubbelt så stor invändigt, modernare och kostar 185 tusen mindre och kommer fram till att man vill ha en XC40? Då ska man vara märkesentusiast verkligen. P2 är ju en sedan/halvkombi, det kan jag lite förstå att man inte vill ha. Förstår dock absolut valet P2>XC40, den förra känns ju mycket modernare.
  • 1
  • 145
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 435
Nyckel till 850 1997

Jag har köpt en bil enligt rubrik och till de[…]

Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

Visa din semesterbil(d)