Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, på min v60 T8 går bensinmotorn igång ofta både nu när det är kallt men även när det var några plusgrader. Problemet är att den varenda gång går upp på 25 liter/100km och låter knackig, ungefär som en diesel. Den går så i några minuter och sedan går elmotorn igång. Några minuter senare går bensinmotorn igång igen och går orent och knackigt med hög förbrukning. Det spelar ingen roll i fall motorvärmaren/ tillskottsvärmaren är/har varit igång och motorn är varm.
Haft bilen inlämnad på bilia och de säger att det inte är något fel på bilen...
Är det någon annan med T8 som upplevt samma sak? Alltså att motorn alltid startar på 25 liter/100 km och låter som en äldre diesel?
Ja särskilt nu på vintern, katalysatorn skall bli varm så fort som möjligt, så ventiltider, insprutning och tändning ställs in så det skall bli så varmt som möjligt i grenrör och fram till katten.
Men förutom det så tycker jag motorn går råare nu på vintern, även när den är varm och även katalysatorn borde vara varm.
Ja att bensinmotorn startar sporadiskt nu under vintern får man leva med, även i läget PURE. Lite irriterande när man är så nördig på att få ner förbrukningen...

Att motorn går orent var en av de första sakerna jag noterade när jag hämta ut min T8. Jag inbillade mig att det var kina-bensin i bilen och körde slut till sista droppen och tankade i 98 oktan. Gjorde väl ingen skillnad även om jag hoppades på det. Sa för mig själv att den kanske måste bli "inkörd", men efter 110 mils långresa (tot 700 mil inkl el) borde allt hoppat igång som det borde tycker man. Än idag märker jag framförallt i accelerationer, eller i högre belastning i uppförsbackar ca 20-30 km/h så går motorn ryckigt och inte alls spinner som en bensinare borde göra! Däremot har jag innan T8:an kört bmw rak sexa på 3.0 L som är kända för att gå mjukt, nu sitter man med en 2.0 4:a som beter sig lite annorlunda...

Har tänkt att påpeka motorn vid nästa besök hos volvo. Har lite andra fel på bilen som ska åtgärdas.
Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]

Tack så mycket för svaren. Jag köp[…]

Okej. Ja jag får samma som dig , 0122 l&arin[…]