Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sterlingbigboy skrev: lör 06 feb 2021, 15:13 Jag är för tillfället lite partisk med D2:an då jag endast ser fördelar eftersom den drar så lite, lite skatt och är billig att äga allmänt (om man har den nyare d2:an utan partikelfilterskiten och det där additivet)
Naturligtvis sitter det ett partikelfilter på den, men inget additiv som ska fyllas.
Största problemet är väl kopplingen på manuella och powershift-lådan på automat.
Själv skulle jag inte tveka att köpa en sådan, lite förstås beroende på användningen.
Känner du att den skulle vara för seg framöver finns det säkert nåt trim även till den.
Tack så mycket ska ni alla ha!

Lite snabb efterfråga bara. V50...är det något och ha? eller är den för liten för att jag ska kunna sitta bekvämt och ha barna o frugan? Såg några med samma motor som var lite billigare.

tack igen hörni
Användarvisningsbild
av sbf
Jag är överlag nöjd med min D2, som pendlarbil är den ekonomisk och bara går och går. Om vi bortser från motorn ett tag så är det som vilken V70 som helst, så glöm inte att kolla utrustningsnivån (t.ex. uppskattar jag mina akustikrutor väldigt mycket).

Enda problemet jag har haft är att EGR-ventilen klagade vid två tillfällen strax efter att jag köpte den. Check Engine-lampan försvann efter någon dag och har inte lyst sedan dess (ett år sedan sist). Tippar att min pendling gjort gott för bilen.

En negativ kommentar är att jag upplever Powershift-lådan som något flamsig jämfört med AW-lådan i min gamla V70 '05 som var betydligt mer konkret.
Användarvisningsbild
av sbf
sterlingbigboy skrev: lör 06 feb 2021, 19:25 Tack så mycket ska ni alla ha!

Lite snabb efterfråga bara. V50...är det något och ha? eller är den för liten för att jag ska kunna sitta bekvämt och ha barna o frugan? Såg några med samma motor som var lite billigare.

tack igen hörni
Jag har två bilbarnstolar i baksätet och skulle knappast kunna köra mindre än V70.
Halloj! Jag har just en My11 D3 aut Summum med lite lull-lull (typ fällbar främre passagerarstol = lastar in över 2m långa brädor mfl). Skön som en sommarmorgon, bekvämt till tusan! Skatt, javisst. Storlek, absolut, men har du rattat en jänkarpråm någon gång så denna bil är smidigheten själv ;) Jag kör gott och väl över 2tmil/år, så jag räknar hem skatten (jämfört med en motsvarande bensinare) redan vid 1,7 tmil. Min snitförbrukning ligger på 0,58 l/mil och då kör jag även släp och snabba (nåja) motorvägar ofta. Över 110 mils räckvidd med en tank diesel. Men för det negativa hör: räkna inte med att dieselvärmaren lever för evigt, lika lite som generatorn. Dessa är större poster och för mig inträffade ganska nyligen, efter en kvarts mille på mätaren. Värmen i skinnstolarna kommer med en hmmmm viss fördröjning. Iofs jag har aldrig testat baksäterna, men varför skulle rövgrillen vara sanabbare där? Summa summarum: Efter att jag har ägt lite olika bilar (se i min signatur), så jag kan påstå att den står som nr1. Lycka till! Mvh Laszlo
Omkörningar med en D2 är inga problem. Bara att vänta tills det blir tillräckligt ledigt. Jag har en gång i min gröna ungdom kört med DAF 66 Super Luxe, så jag vet allt om acceleration som inte existerar.
På något senare tid har jag även haft en 845 Turbo manuell, så jag vet hur det är när det verkligen accelererar också.
Allt går att vänja sig vid. Men då skillnaden i driftkostnad bara handlar om några tusenlappar varje år, en summa som lätt överskrids av något mindre haveri, vare sig det är på bilen eller något annat, ser jag inte det som att det är värt "plågan" att köra en D2 när det finns annat.
Även om det då främst är dragförmågan som är helt oduglig för mig.
Volvo Selekt garanti

Tyvärr verkar det svårt att hitta offic[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]

Skulle nog köpt en ny kamaxelgivare förs[…]

Ljusreglage problem

Hej alla Kikar lite på en XC90 D5 AWD 2016 […]