Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

poseidon skrev: lör 06 feb 2021, 19:24 Norrmännen uppmanas att inte ladda elbilarna pga elbrist.

Ja samma här

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/paus ... tets-skull

Därför kan det vara smart att inte dammsuga de närmaste dagarna

Det är kallt i stora delar av landet, och kallare ska det bli de närmaste dagarna. Därför varnar nu Svenska kraftnät för ansträngt elnät i dag och på måndag. Det kommer troligen vara lite lugnare över helgen när elkonsumtionen är lägre. Som konsument kan det därför vara bra att nu försöka hålla nere sin elförbrukning.

Industrin står för den största elanvändningen. Bland annat Holmens pappersbruk i Hallstavik och Braviken har stängt ner pappersmaskiner denna vecka, för att elen blev så dyr att det inte lönar sig.

Även som konsument kan man försöka att hålla nere elanvändningen just dessa dagar. Till exempel genom att ligga lågt med stora elförbrukare, som dammsugaren.

Allra helst på morgnar och kvällar, då vi normalt sett använder mest el. Dels för ekonomins skull – elpriserna har skjutit i höjden vissa timmar senaste dagarna, och värre kan det bli.

Dels för klimatets skull – i dag startades reservkraftverket i Karlshamn, som eldas fossilt på olja.

Dagar med högst förbrukning importerar vi ibland kolkraftsel från Tyskland och Polen
vetten skrev: lör 06 feb 2021, 15:41 Men varför ska jag subventionera elbilsåkarna för det är ju dom jag pratar om och bilskatten på elbilar är ju nästan ingenting. Jag har inget emot elbilar utan att vi andra ska betala deras lyxbilköp.
Du betalar knappast allt. Dessutom har vi problem med klimatet om du missat det. Subventionerna är till för att hjälpa till att få upp volymerna så att priserna går ned. Det är knappast raketforskning att förstå det.
poseidon skrev:Norrmännen uppmanas att inte ladda elbilarna pga elbrist.
Man uppmanar väl dem att inte ladda elbilar under morgontimmarna? Då man har en hög peak i förbrukning.
joel80 skrev: lör 06 feb 2021, 22:45
Man uppmanar väl dem att inte ladda elbilar under morgontimmarna? Då man har en hög peak i förbrukning.
Öööö ja, och? Visserligen brukar man ju säga att "Norge är den sista kommuniststaten" men du tycker inte det är anmärkningsvärt att bara för att vi har - 10 grader i Sverige /Norge så skall vi sluta använda el.

Hur tror du det går när även vi i Sverige gått över till elbil i lika stor utsträckning som Norrmännen?
@poseidon 1+

Elbil är det största skämtet på länge, det kommer ALDRIG att bli något vettigt/miljövänligt av det!
Vi stänger av den rena kärnkraften, och kör igång oljebrännare istället samt importerar koltillverkad el...så att dom RENA OCH MILJÖVÄNLIGA elbilarna kan fylla sina batterier, så indirekt ÄR dom fossilbilar iaf - vilket jäkla skämt...å det går folk på, alla ska ha MILJÖVÄNLIGA fossilelbilar!
Hur kan man vilja ha en bil som ständigt måste laddas, har man tid/möjlighet att ha bilen på laddning hela tiden så behöver man ingen bil! Cykla eller åk kollektivt istället, så blir det miljövänligt!
Jag tycker att de stora elbolagen får märkligt lite kritik. Att kärnkraften inte har framtid i sin nuvarande form är väl ingen överaskning.
Men inte har man investerat i annat eller bättreöverföringar för att framtidssäkra.
Trots miljardvinster så.förutsättningarna har funnits.
Nej Nej!
Gör man inget blir det kris, och då får man stöd.
Samma strategi som bankerna.
Förenklad bild, givetvis, men jag anser att det ligger mycket i det.

poseidon skrev:
joel80 skrev: lör 06 feb 2021, 22:45
Öööö ja, och? Visserligen brukar man ju säga att "Norge är den sista kommuniststaten" men du tycker inte det är anmärkningsvärt att bara för att vi har - 10 grader i Sverige /Norge så skall vi sluta använda el.

Hur tror du det går när även vi i Sverige gått över till elbil i lika stor utsträckning som Norrmännen?
Att uppmana till att inte använda el om man inte behöver det under peak-timmar är inte samma sak som "Norrmännen uppmanas att inte ladda elbilarna p.g.a elbrist".

Jag, som ändå har en elbil med rätt litet batteri, samt kör ca 3000 mil per år, behöver inte ladda mer än 2-3ggr per vecka. Det gör jag nattetid. Min laddare är inställd på att ladda när det är billig el och att bilen ska vara klar på morgonen till 7.00.
MickeM skrev:Jag tycker att de stora elbolagen får märkligt lite kritik. Att kärnkraften inte har framtid i sin nuvarande form är väl ingen överaskning.
Men inte har man investerat i annat eller bättreöverföringar för att framtidssäkra.
Trots miljardvinster så.förutsättningarna har funnits.
Nej Nej!
Gör man inget blir det kris, och då får man stöd.
Samma strategi som bankerna.
Förenklad bild, givetvis, men jag anser att det ligger mycket i det.
Håller med. Man har haft lång tid på sig att anpassa och bygga ut elnätet. Sverige har ju dessutom inte ökat sin användning märkbart sen 90-talet.
Statlig media uppmanar oss att inte dammsuga medan "Miljöpartiet" hävdar att det inte är elbrist.

Oavsett om det är 12 eller 20 Twh som går åt för att ladda alla elbilar på ett år så finns inte strömmen där och när den behövs.

Lite som att säga till någon med 40 graders feber - "alltså i snitt under året så ligger du på 37,6 grader, så du har därför ingen feber".
  • 1
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144
  • 145
  • 439

Om Polestar 2 är ett realistiskt alternativ f[…]

Koffertlucka byte

Hej. Vet nån om en lucka från -06 pass[…]

Hej! Har lite funderingar på hur jag kan kon[…]

Lambdasondkabel 940