Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

vetten skrev: lör 06 feb 2021, 15:41 Men varför ska jag subventionera elbilsåkarna för det är ju dom jag pratar om och bilskatten på elbilar är ju nästan ingenting. Jag har inget emot elbilar utan att vi andra ska betala deras lyxbilköp.
Du köper väl inga nya bilar? Så du subventionerar ingenting av några miljöbonusar.
Och du vet om jag köper nya bilar eller? Kanske har flera stycken. Det var för övrigt inte det jag skrev om utan om elbilssubventionerna, men om du vill hålla facebokstil här så är det din sak jävla dumt svar👿
vetten skrev:Och du vet om jag köper nya bilar eller? Kanske har flera stycken. Det var för övrigt inte det jag skrev om utan om elbilssubventionerna, men om du vill hålla facebokstil här så är det din sak jävla dumt svar👿
Subventionen uppstår om köper en bil, inte annars. Förstår inte varför du går runt och är förbannad på saker som inte händer?
Du säger felaktigeter och blir upprörd när du blir emotsagd?
Du och de flesta betalar inte alls för några subventioner. Det går inga skattepengar till elbilspremien. De som tycker de har råd att köpa en smutsigare bil med högre utsläpp betalar. Det är en kostnad som inte ens hamnar hos de flesta kommande ägare av den bilen då den förhöjda skatten bara är under 3 år.

Vill man prata kostnader kan man börja kolla lite på samhällskostnader för utsläpp. Då inte bara globala som i sig kan bli sjukt dyra utan mer direkta hälsokostnader i städer etc.

Med tanke på hur många dödsfall man kan koppla till det bör det vara väldigt många som drabbas av mindre allvarliga (men kostnadsdrivande) biverkningar.
Vi kanske skulle sluta "subventionera" fossila bränslen och börja ta betalt för vad det faktiskt kostar och de kommande kostnader vi troligen råkar ut för i kustnära städer?

https://www.svd.se/luften-dodar-8000-sv ... %20%C3%A5r.
Variosboy skrev:De som betalar subventioner för de som köper elbilar är de som köper rätt dyra bilar själva. Bonus malus är självfinansierande.
(Min fetning)
Fast tyvärr är det inte självfinansierande enligt det senaste jag läst (i veckan), staten (vi skattebetalare) går med förlust på det. Kommer inte ihåg var jag läste det, kan ha varit i ViB.

Edit. https://www.dagensps.se/motor/elbilar/s ... ir-tokigt/
Senast redigerad av 1 perin, redigerad totalt 0 gånger.
perin skrev:
Variosboy skrev:De som betalar subventioner för de som köper elbilar är de som köper rätt dyra bilar själva. Bonus malus är självfinansierande.
(Min fetning)
Fast tyvärr är det inte självfinansierande enligt det senaste jag läst (i veckan), staten (vi skattebetalare) går med förlust på det. Kommer inte ihåg var jag läste det, kan ha varit i ViB.
Det kan säkert kollas upp. Sist jag kollade var systemet väldigt överfinansierat. Men det kan ha ändrats senaste tiden när andelen Malusbilar minskar.
Man tar inte hänsyn i beräkningen till att malusen började tas in 6 månader innan bonusen började betalas ut. Men ju färre malusbilar som säljs ju högre måste gränsen vara för när man får bonus. De flyttade den lite redan förra året så hybrider fick mindre. Tror man behöver justera den igen snart med tanke på i vilken hög takt elbilar tar över nu.
Bara för att man gör ett inlägg i elbilsdebatten här så behöver jag ju inte redovisa vilka bilar jag har V70in är min privata slitvarg den andra är en ganska dyr suv som är i familjeföretagets ägo och den är inte en volvo men den får dra många kilon på kulan vilket behövs.
Men jag förstod nästan att lådsaspoliserna skulle slå till på mitt inlägg men nu vet ni min ståndpunkt i frågan.
Så att man rättar dig när du skriver felaktigheter är att vara låtsaspolis.. Mjaha...
  • 1
  • 140
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144
  • 440

Semestern börjar idag så inatt rullar […]

Tyvärr så är det samma fel p&ar[…]

Letar oljetryckmätare

Har någon sett om det finns någon smid[…]

Felkod 322 - B230f LH2.4