Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har precis köpt en Volvo XC70 II D4 AWD 2015 med ca 13000mil på mätare. Servicelampan lyser. Vad ska göras på den servicen? Finns det någon tydlig serviceplan för en Volvo XC70 II D4 AWD 2015 som man kan titta på? Så man ser vad det är som ska göras. :)

Tänkt lämna in den på service direkt och det varka gå på strax under 5000kr. Dyrt i jämföresle med mina tidigare bilar. Senast en Skoda från 2017 där det brukade hamnar kring hälften. Men vad tror ni dom gör på den?
Den är servad 8 gånger sedan mitten av 2014. Ca 1800, 3000, 4700, 6000, 9000, 10000, 11000, 12500 och sen lyser den nu.

Sedan tänkte jag byta bromsarna själv och spara kvitto. Då har man ju stämpel i boken för servicen och så byter man bromsar själv? Smart eller inte? Då har man ju fullstämplad servicebok?

Vad mer kan man göra själv för att se till så den är driftsäker? Kanske lika bra att lämna in den för att byta kamrem direkt? Skulle gå på ca 7000kr. Byter dom vattenpumpen då också?

Tack på förhand :)
För det första, när gjordes senaste servicen? Skulle kunna vara så att de glömde nollställa serviceindikatorn. Service skall utföras var 12:e månad eller var 3000 mil beroende på vilket som inträffar först.

Kan du byta bromsarna själv så kan du absolut göra det. Jag kör allt annat också själv men är noga med att spara kvitton samt dokumentera med foton. Tex kamremsbyte.

Andra kan ha en annan åsikt men jag hade inte bytt kamrem på den nu. Är 10 år eller 18000 mil.
Om vattenpumpen byts eller ej beror p åvar du lämnar in den. Tex Volvo gör det inte medans andra oberoende verkstäder gör det
berrabus skrev: fre 05 feb 2021, 16:19 För det första, när gjordes senaste servicen? Skulle kunna vara så att de glömde nollställa serviceindikatorn. Service skall utföras var 12:e månad eller var 3000 mil beroende på vilket som inträffar först.

Kan du byta bromsarna själv så kan du absolut göra det. Jag kör allt annat också själv men är noga med att spara kvitton samt dokumentera med foton. Tex kamremsbyte.

Andra kan ha en annan åsikt men jag hade inte bytt kamrem på den nu. Är 10 år eller 18000 mil.
Om vattenpumpen byts eller ej beror p åvar du lämnar in den. Tex Volvo gör det inte medans andra oberoende verkstäder gör det
Tack för så bra svar! :)

Den är servad 2020-11-04 senast och har gått ca 750mil sedan dess. Lite märkligt att servicelampan lyser då va? :) Borde man ringa den som servade den då eller? :) Den är ju servad väldigt tätt tidigare - mer än var 3000mil/1år - men tycker det är lite väl snabbt med 3 månader och 750mil. :)
Ja antagligen har dom missat nollställa servicelampan om den nu är servad för bara 3 månader och 750 mil sen.
Gogglar du "nollställning servicelampa V70" så får du upp många "ful-nollningar". Som den här exempelvis, sen får du hålla koll på månader mil själv till nästa service:
Skiljer nog över landet men hos min lokala Volvo så är den för ca 5000kr ”lilla servicen” där motoroljan och kupefilter byts. Den när luftfilter, bränslefilter också byts ligger ca 7000kr. I år blir dock en 2015 berättigad till Classic-service så kanske blir lite billigare.

Sånt som inte finns i serviceplan men kan vara bra för hållbarheten är annars Haldexoljan och byta olja i automaten.
William85 skrev:Skiljer nog över landet men hos min lokala Volvo så är den för ca 5000kr ”lilla servicen” där motoroljan och kupefilter byts. Den när luftfilter, bränslefilter också byts ligger ca 7000kr. I år blir dock en 2015 berättigad till Classic-service så kanske blir lite billigare.

Sånt som inte finns i serviceplan men kan vara bra för hållbarheten är annars Haldexoljan och byta olja i automaten.
Jag har betalt 3900kr för årsservice på min XC60 och runt 5200kr när det var luftfilter, dieselfilter m.m. hos Bilbolaget i Sundsvall. När bilen går över till classic-service så kostar den runt 2500kr.
Tack för alla svar! :)

Ska maila runt till lika olika bilverkstäder och jämföra pris och vad dom gör för pengarna i veckan. Tror jag kommer byta kamrem på bilverkstad också för att vara på den säkra sidan. Vi får se. :) Men tack för tipset om haldexoljan! Den får dom nog byta på bilverkstad också. Något mer som inte ingår vid en service som man kan titta till för att få den så driftsäker som möjligt? Som sagt - vill kunna vara säker på att den startar mitt i natten långt ute i skogen. :) Bromsarna byter jag nog runtom själv.

Jag funderar på att byta batteri så man vet att det är bra? Borde man köpa ett typ här eller? https://www.bilia.se/biltillbehor/reser ... batterier/
Vad ska man ha för power? Har 3 extraljus nu och tänkte kanske ha en ramp också så småningom - om det gör någon skillnad.

Sen angå att servicelampan lyser - ska försöka få tag på företaget som servade den i november 2020 och se om dom gjort något galet? Hoppas bara inte det är något annat fel och att den lyser därför..

Ha en fin helg allesammans!

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]