Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hypoxia
KnotVillage skrev:Det är därför jag monterar batteriladdare i mina bilar som går via Defa frontuttag.
Jag har precis samma setup. Med mitt körmönster är jag inte ens i närheten av att klara mig utan stödladdning med jämna mellanrum. Det enda som vore riktigt smutt som jag saknar är en indikering av laddnivån. Där inbillar jag mig att Ctek är smartare, men för mig är den smidiga in/urkopplingen med Defa viktigare.
Riktigt tjurigt att inte Volvo OnCall rapporterar batteristatus.
av Rådlös
En lång tråd med många tvära kast mellan det ena eller andra. Jag har en "komplett DEFA-anläggning" i min bil, motorvärmare, kupéuttag med fläkt, batteriladdare, fjärrkontroll. På batteriladdaren, som också fungerar som en sorts elcentral sitter en lysdiod som lyser i olika färger* beroende på i vilken fas batteriladdningen är just då, inklusive larm (röd blink) om något är fel. Har man en nyare Androidtelefon eller nyare I-Phone så kan man styra alla funktioner efter eget tycke, hemifrån med Bluetooth. Där får man alla dom här diodfunktionerna men på en bildskärm med siffror och text i stället. Det enda man behöver göra handgripligen är att komma ihåg att koppla in bilen med elkabeln när man lämnar den.

Det finns två varianter till på den här fjärrkontrollen, den ena heter Link-Hub och den andra heter Smart-Start. Vad som skiljer dom här tre från varandra är jag dessvärre inte helt säker på. Möjligen är det så att den sistnämnda programmeras och styrs inifrån bilens kommunikationssystem? (GPS och Audiobildsärmen m.m.) Jag har som sagt den förstnämnda Bluetooth-kontrollen och har inte behövt fundera på dom två andra.

*Den här batteriladdaren är dock monterad så att man ser inte lysdioden om man inte vet att den finns där så att man vet var man skall leta. Den lyser rakt in i karossplåten just nu. Ett tag funderade jag på om det kunde gå att sätta en optofiber med en lins i grillen så att man ser laddningsstatusen utifrån. Men jag har inte kommit längre än till funderingar om detta. Och en mobiltelefon ger ju mer upplysningar och fakta om man väljer det i stället.
av Lockis
KnotVillage skrev:
AndS skrev: tor 04 feb 2021, 21:49 Med ert körsätt så är elvärmare det man ska använda.
Absolut men inget jag skulle investera i. Landar ju på närmre 3000kr.
Jag hoppas du skämtar :-o 3000 är väl inget i jämförelse med vad bilen kostar?
av AndS
KnotVillage skrev: fre 05 feb 2021, 07:50
AndS skrev: tor 04 feb 2021, 21:49 Med ert körsätt så är elvärmare det man ska använda.
Precis, det är ett val man gör men 3000:- kan vara billigt utifrån att både bil/motor körs utifrån ej optimala förhållanden. Katalysator riskerar att få svårt att bränna bort sotpartiklar, motor får inte jobba optimalt, etc. Miljöpåverkan om kan tar hänsyn till den. Men kör man förmånsbil/tjänstebil är ju inte det något som påverkar.
av Hemingway
KnotVillage skrev: fre 05 feb 2021, 07:50
3000kr!? Kommer du undan med det så är det väl bara att tacka och ta emot. 8000-9000kr är vad jag sett att offerterna för en elektrisk motor och kupévärmare visar.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Xanthopteryx, c-tek verkar släppa något sådant snart, en portabel batteriladdare, undrar bara Ver de tar för den dock https://www.ctek.com/se/cs-free-portabe ... bilbatteri
Vilken bränslebox passar?

Chippet står det Timos 2/7/9 series trim chi[…]

Det mesta är helt likt, el skiljer såkl[…]

Kostnad kamremsbyte

Cirka 11 000 kr på Bilia, 2025, för en […]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Det brukar underlätta om man slackar vajrarna[…]