Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag ska precis beställa ny tjänstebil, och hade i princip bestämt mig för V90 B4 FWD bensin inscription med en massa utrustning i, bl.a. lounge paket.

En tanke när jag tog fram detta alternativet för ett par månader sedan var att jag anser mig inte behöva AWD eller Cross Country stuket. Något som stör mig lite dock är att jag hade gärna haft Maroon Brown inredningen, och den finns inte till insc. Då jag inte vill ha blond så blir den isf lite trist svart. Även en tanke att bensin tyvärr verkar vara det som är mest framtidssäkert. Efter tre år i tjänst kan det eventuellt bli att vi köper loss bilen till frun t.ex. Men körmässigt föredrar jag diesel egentligen.

Nu när det började bli dags att beställa så hittar jag på hemsidan att dom verkar ha pangpris på något dom kallar Cross Country Advanced Special Edition?? Lite svårt att hitta någon förteckning över vad det innehåller, men när jag provbygger med samma utr. som den tänkta insc. så tror jag inte att jag har missat något, men då blir listpriset t.o.m typ 9.000:- mindre på Cross Countryn. Då har jag ändå lagt till även läderklädd bräda t.ex. som är något som inte är standard på CC.

Skillnaderna som jag hittar då är ju att det blir B4 AWD Diesel som enda alternativ. Dvs. diesel och AWD istället för bensin och FWD. Plus såklart CC stuket på bilen, plus att jag kan välja Maroon Brown inredningen på CC.

Kan detta verkligen stämma att den är billigare? Så brukar det inte vara med insc vs CC vad jag vet, och nu skulle man således få AWD på köpet också. Har jag missat något? Vad är haken? Är det för att diesel är iskallt? Vad väljer man vettigast?

Jag har tänkt att denna bilen ska bli mer stilig än robust i utseende, och om möjligt gärna lite ovanlig men stilig färgkombo. Därav gillade jag kombon insc i Birch Light färg. Alltid en smaksak såklart. Men kan Birch Light i CC utförande göra sig bra tycker ni? Ihop med Maroon Brown invändigt isf.

Tack på förhand
Putteman skrev:Kan detta verkligen stämma att den är billigare? Så brukar det inte vara med insc vs CC vad jag vet, och nu skulle man således få AWD på köpet också. Har jag missat något? Vad är haken? Är det för att diesel är iskallt? Vad väljer man vettigast?
Det kan absolut stämma. Det är sannolikt en prispressad modell med lågt grundpris och låg rabatt för att trycka ner förmånsvärdet.

Om du har bruttolöneavdrag eller liknande baserat på bilen leasingkostnad ska du absolut välja CC AWD. Mycket bättre restvärde än FWD V90.
Du missar inget. Jag har köpt en sådan CC som jag får om en vecka.
Från början var jag inne på en Pebble Grey med svart läder men det blev till slut en...ta da...Birch Light med Maroon Brown :)
För mig är det en klockren kombo med den ljusa kulören (men inte vare sig silver eller vit) tillsammans med den svarta plasten. Och Maroon Brown ihop med mörkt innertak är fin-fint det med.
Att jag valde rätt bekräftades när jag såg den bifogade bilden på FB i förra veckan.
Jag kan kasta upp lite egna bilder om en vecka.
Bilagor
v90ccbirch.jpg
v90ccbirch.jpg (213.51 KiB) Visad 1715 gånger
poscarjr skrev: tor 04 feb 2021, 17:59 Du missar inget. Jag har köpt en sådan CC som jag får om en vecka.
Från början var jag inne på en Pebble Grey med svart läder men det blev till slut en...ta da...Birch Light med Maroon Brown :)
För mig är det en klockren kombo med den ljusa kulören (men inte vare sig silver eller vit) tillsammans med den svarta plasten. Och Maroon Brown ihop med mörkt innertak är fin-fint det med.
Att jag valde rätt bekräftades när jag såg den bifogade bilden på FB i förra veckan.
Jag kan kasta upp lite egna bilder om en vecka.
Aha! Där ser man, fler som gillar kombon. 😀 Lägg gärna upp bilder tack, alltid trevligt.

Jag hittade ett instagram konto av någon som postar bilder på sin V60 CC Birch light. Lite trevligt att se färgen i olika sammanhang. Svår färg att se på Volvos byggsida, upplever den rätt annorlunda i verkligheten. Men här kan ni in o bläddra. Kan mycket väl vara någon på forumet som har kontot.

https://instagram.com/birch_light_volvo ... pw3v5v2w80
Kul, bilder får man aldrig för mycket av.
Svårt med färg helt klart. Pebble Grey var snygg i datorn men gick bort direkt när jag såg en i verkligheten.
Putteman skrev: tor 04 feb 2021, 17:04
Jag har tänkt att denna bilen ska bli mer stilig än robust i utseende, och om möjligt gärna lite ovanlig men stilig färgkombo. Därav gillade jag kombon insc i Birch Light färg. Alltid en smaksak såklart. Men kan Birch Light i CC utförande göra sig bra tycker ni? Ihop med Maroon Brown invändigt isf.

Tack på förhand
Om du är ute efter "ovanlig med stil" istället för gummistövlar, så kanske paketet med karrossfärgade detaljer kan vara nåt. Tyvärr färre färger att välja på då förstås.

Jag har det på min v90cc -19 tillsammans med färgen Luminous sand som fanns då. Ångrar det inte en sekund, det är ytterst sällan man ser en cc med färganpassning...

Läderklädd instrumentpanel rekommenderas starkt, blir mycket mer lyxkänsla ;-)

Var också inne på inscription innan, men föredrar absolut den extra markrigången som finns i cc.

Lycka till :-D
beachman skrev: fre 05 feb 2021, 15:45
Putteman skrev: tor 04 feb 2021, 17:04

Tack på förhand
Om du är ute efter "ovanlig med stil" istället för gummistövlar, så kanske paketet med karrossfärgade detaljer kan vara nåt. Tyvärr färre färger att välja på då förstås.

Jag har det på min v90cc -19 tillsammans med färgen Luminous sand som fanns då. Ångrar det inte en sekund, det är ytterst sällan man ser en cc med färganpassning...

Läderklädd instrumentpanel rekommenderas starkt, blir mycket mer lyxkänsla ;-)

Var också inne på inscription innan, men föredrar absolut den extra markrigången som finns i cc.

Lycka till :-D
Tyvärr finns inte den färgen du hade 2019 och väljer man färganpassnin-paketet(vilket är ganska ovanligt, vilket gör det unikt men då får man bara välja bland 3 färger för MY21. (Denim Blue, Pine grey och platinum grey) resten av färgerna är icke-kombinerbar enligt Volvocars*
Jag tycker det här med Volvos konfigurator på hemsidan och priser är ofta rätt snurrigt och svårt att få rätt info mm. Som jag konstaterat ovan så är det ett riktigt bra pris på CC nu som Special Edition. Men dom har även ett kanonpris på Inscription och R-Design, men iaf när jag räknade på hemsidan så drogs inte rabatten på Insc bort vilket "lurade" mig lite.

Nu har jag tagit in offert skarpt från tänkt ÅF på likadant utrustade CC och Insc. Även läderklädd panel på CC osv. Dom skarpa offerterna skiljer ganska exakt 30K där alltså Insc är billigare. För dom 30K får du alltså AWD och CC stuket om man väljer CC, och på denna Insc blir det således Insc stilen och FWD. För min del kommer det nu bli en Insc. Största nackdelen som jag ser det är att det inte går att välja Maroon Brown inr på Insc, helt omöjligt enligt ÅF också.

Men det kommer bli en riktigt trevlig V90.

Inscription B4 bensin FWD
Birch light, charcoal inr
Loungepaket (Navigation, Smartphone Integration, Panoramaglastak, Parkeringskamera 360, HarmanKardon PremiumSound, Head Up Display, Klimatautomatik (4zon), Advanced Air Cleaner)
Klimatpaket
Ljuspaket
Lastpaket
Akustikrutor
Halvauto drag
Tonade rutor
Park Assist Pilot
Intellisafe surround
Induktiv laddn tfn
Borttag emblem
Stänkskydd, stötfångarskydd, lasthållare
19" 10-eker svart DC sommar o vinterhjul

Tanken är att det kommer bli en kombination av stilig V90 och ändå såklart funktionell. Känns rätt. Verkar vara leverans någon gång i april om man beställer nu.
Vad går denna fina kärra loss på? Får man några bra rabatter nu när alla ska V60 eller suv?
Kostnad kamremsbyte

Cirka 11 000 kr på Bilia, 2025, för en […]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Det brukar underlätta om man slackar vajrarna[…]

V60 CC svart list runt hjulhus

När jag kikar på bilder ser det ut som […]

EV[emoji[emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[e[…]