Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av deheat
Hej!

Har läst runt på forumet i flera dagar nu och inte riktigt hittat något klart svar, tycker jag. Ber om ursäkt om så är fallet men isåfall har jag totalt missat det.

Min dieselvärmare (Thermo Top V) i en V70 d3 -2011 har lagt av och låst ute mig kontinuerligt. Fått fram felkoder i VIDA på följande:
CPM-B1D3468 (Lock out mode)
CPM-B1D3194 (Flamma före xxx...)
Samt en jag inte minns eller kan ta fram för tillfället men det var något om för hög eller låg signal till glödstift.

Min tanke var först att helt enkelt ersätta brännarinsatsen men det verkar ju vara en djungel att hitta och ännu svårare att få tag i rätt. Sen vet jag ju inte om ev. flamvakt eller annat också är skadat. Dessutom höga priser om man nu hittar rätt.

Därför gick nu mina tankar över till att köpa en begagnad hel värmare. Var förbi Volvo som gav mig siffrorna 30747415 som blivit ersatt med 31497380. En snabb sökning på dessa visar sig då vara en Thermo Top VEVO.

Så för att komma till frågan;
Är en sådan bara att beställa och montera på befintligt avgassystem, bränsletillförsel etc. eller behöver annat bytas med? Fungerar med samma bränslepump och så vidare? -Det jag givetvis förstår är att mjukvara kommer behöva uppdateras i bilen men huvudsaken är att den passar och kommer fungera som den ska (Vi förutsätter givetvis att den är hel) i min bil.

Själva utförandet är inga problem. Det är främst att det går och att det går utan modifikationer eller extra/mer grejer som är viktigt för mig.

Donatorbilen är en v60 CC D4 (2,4) -2018 om det är av värde/vikt.

Tacksam för svar!
Jag har bytt brännkammare på min thermo top v som sitter i en xc70. Köpte den av en återförsäljare av webasto då det var billigare än volvo, men för att veta vilken du ska ha så måste man ta bort ifrån värmaren.
Ta ut din värmare o ladda ner verkstadsboken på
den ifrån google så kan du fixa den. Blir garanterat billigast.
Jag fick förresten köpa nya kylslangarna med snabbkopplingarna som man måste bort med för o få ur värmaren. Det var fullt med smuts i dem så gick inte att vrida på låsningen så räkna med det vid rep, ca 600:- på volvo
av Cox
För att undvika slang strul, lossa plattan från värmaren sitter med en torx om jag minns rätt. Tyckte det car enklast när jag fixade på den v70 jag ägde då.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av deheat
Tacksam för svaren! Det är alltså inte en fråga om renovering utan ett rent byte. Brännarinsatsen går nästan på samma peng som en VEVO från en bil som knappt rullat framåt. Själva utförandet av bytet är jag helt med på och har både kikat i VIDA och andra foruminlägg/trådar där bytet beskrivits och tips funnits!

Däremot är frågan alltså om, oavsett om det redan sitter en TT-V eller en TT-VEVO i bilen (Volvo och VIDA säger olika saker och jag har inte haft möjlighet att kika fysiskt), så passar värmaren på befintliga grejer, så att säga? -D.v.s. som exempel så kan jag ta ut min TT-V och byta ut mot en liggande TT-VEVO, uppdatera mjukvaran och köra liksom utan att behöva byta andra beståndsdelar som avgas, bränslepump etc.?

Har jag förstått det rätt så ska dom ju se likadana ut, oavsett årsmodell, så länge det är just en TT-V eller TT-VEVO som är OEM varianterna av webasto-värmarna.. Men man vill ju vara säker! Annars får man väl ta en chansning. Det har inte vart helt roligt i norra delarna av Sverige i -25 utan värmare! Bilen har nog inte tyckt det heller! :-D
av deheat
apersson850 skrev:Även i södra änden är vi nere och nosar på -15°C. Vid Vaggeryd var det -19°C i morse.
Inte alls roligt då man står helt utan värmare oavsett! Hade närmare -30 en stund här i veckan. Men det är inte helt ovanligt i detta kallhål.
Uppdatering: har nu monterat en VEVO och det gick väl relativt smärtfritt. Passar ju och ser exakt ut som den thermo top v som satt där.

Pratat med Volvo och bokat tid för mjukvaran men efter ett tag så ringer kundmottagaren upp och vill påstå att det inte ska gå att få den att fungera? Har då monterat värmaren som dom själva gav mig artikelnumret på som utbytesvärmare.

Har jag missat något totalt? Allt passar och är bytt. Det ska väl ändå bara fattas att tala om för bilen vilken värmare(cpm)-enhet som sitter där så dom lirar ihop?

Uppdaterar igen efter att dom fått ge det ett försök men om någon har erfarenhet av att byta till en ny värmare och så, så vore jag ytterst tacksam över erfarenheter.
Gick inte att få tag i brännkammaren för under 3700 till den jag hade och då var det beställningsvara. Volvo kunde få tag i rätt men till en betydligt dyrare peng så jag tänkte utesluta även andra fel genom att byta hela då det ändå inte blev en särskilt mycket större summa än brännkammaren skulle gå på.

Varför inte si eller så är ju lite sent nu! ;-)

Av det jag läst så ska det ju då gå med tanke på att, visst dom använder olika tekniker för värmningen, men de är ju identiska i övrigt utöver mjukvaran så.. Borde rimligtvis räcka med mjukvara som kan "snacka" med en nyare värmare.

Som lite kuriosa så: hade definitivt velat byta hela värmaren ändå om jag sett hur den såg ut innan. Det som inte såg sotigt och bränt ut var misshandlat och byngligt. Tydligt att någon mixtrat med den minst nån gång tidigare!
Oj 3700:-, stigit i pris sedan jag gjorde iordning min för ca 3 år sedan...
Fick ett tips av gubben jag köpte brännkammaren av som bara håller på med värmare o det var att köra bilen på blank diesel, Alltså 0% RME.
Det blir tydligen bättre förbränning i dem utan avlagringar och mer värme ur dem. Men det märker man ju inte direkt i bilen men i t.ex. en skogskojja där du har en så.

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]