Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Övre fjäderbensfästet hade jag kollat först. Brukar höras tydligt på odjämna vägar typ kullersten, eller järnvägsövergångar.
Mizmiz skrev:Återkoppla gärna i tråden efter den varit på service, intressant att höra
Fick tillbaka bilen från service, där jag bad dem kolla upp klonket.
De hade gjort en uppdatering av ngn mjukvara för detta som tydligen var första steget enligt ngn instruktion om detta "fel". Om jag tyckte att det fortfarande lät skulle man nog behöva byta luftdämparna enligt dem. Serviceteknikern tyckte att det lät mindre/inte alls.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker :-D Det låter mindre och hela bilen känns mkt styvare, men det låter helt klart fortfarande. Ett klapp it klapp it klapp ljud som som sagt är tydligast vid väldigt låga hastigheter på ojämn väg. Sedan inbillar jag mig att ljudet övergår i ett lätt resonansljud som ligger i bakgrunden i högre hastigheter. Å andra sidan kanske jag blivit helt nojjig och att detta är ljud som är helt normala för en bil med hjulhus som en mindre grotta.....

Den stora frågan är om det blir bättre om man byter luftfjädringen eller om det är jag som nojat in mig på ljudet??
Tanken slog mig, men jag uppmärksammade det redan i höstas när sommardäcken var på. Med takbox på större delen av vintern har ju det vindbruset dolt det andra ;-)
Har iof svårt att se vad det skulle göra för skillnad, det är nog tyvärr knappast relaterat till däcken....
Har nu också kikat på en del internationella forum och i fr a USA har många bytt främre luftdämpare på förlängd garanti, precis som ngn tidigare här i tråden påpekade.

Man hoppas ju in det längsta att det ska vara ngt enkelt, men det är det ju sällan när det gäller bilar. Oavsett märke :x

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]