Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
Libbe skrev: tis 02 feb 2021, 23:58
hno12 skrev: tis 02 feb 2021, 11:45 Tja,

Jag var inne på autodoc för att hitta servicedelar etc till bilen. En kollega ska hjälpa mig då han är utbildad mekaniker. Han hade inte så bra koll på märkena jag blev rekommenderad.
Jag efterfrågade komplatibla delar för min V70 -06 2.4 bensinare och fick en lista av kundtjänst.

VI ska utföra följande byten:
Olja + Oljefilter (STARK)
Luftfilter (Blueprint) + kupéfilter (Ridex)
Bränslefilter (Ridex)
Tändstift (Valeo)
Hjullager (Ridex)
Kamrem (INA)

Bortsett från INA´s kamrem, är dom andra märkena att rekommendera?
Inget är beställt än. Tänkte dubbelkolla om någon här kan ge tummen upp eller ner för delarna.

Tack på förhand.

//Emanuel

Det ÖVRE Motor bussningen från RIDEX är värdelöst! (Om du nu tänkt byta det) Vid servicen?
Håller inte inte många månader.............
Nej jag har inga planer på att byta bussningar än. Men tack för tipset, ska ha det i åtanke :-)
av hno12
Jag gjorde en förfrågan via trodos kundtjänst. Se följande som passar min bil:
Luftfilter Bosch
Bränslefilter Bosch
Oljefilter Bosch
Tändstift Hella 8EH
Hjullagersats SKF
Tand/styrremssats Contitech

Ha i åtanke att jag fick en lista för varje del med några få olika märken som passar bilen men jag "handplockade" de som i min värld är dom kända märkena.
Därav valet av bosch på samtliga filtrena etc.
Är listan godkänd?
av panth0n
Stark och ridex är rena skiten. Köp EJ, särskilt inte hjullager eller någon komponent som kan vara jäklig att byta! Flertalet av Starks piratdelar till ex. rödblocksmotorerna passar inte ens ur förpackningen utan kräver filade och slipande.
Ridex kan möjligen gå att använda, men räkna med att delarna har kort livslängd. Blir mer och mer övertygad att biltema ibland köper in Ridex. Har lärt mig genom att se folk som snålat med dessa märken och fått göra om jobbet ytterligare en gång.
av hno12
panth0n skrev: tor 04 feb 2021, 12:56 Stark och ridex är rena skiten. Köp EJ, särskilt inte hjullager eller någon komponent som kan vara jäklig att byta! Flertalet av Starks piratdelar till ex. rödblocksmotorerna passar inte ens ur förpackningen utan kräver filade och slipande.
Ridex kan möjligen gå att använda, men räkna med att delarna har kort livslängd. Blir mer och mer övertygad att biltema ibland köper in Ridex. Har lärt mig genom att se folk som snålat med dessa märken och fått göra om jobbet ytterligare en gång.
Ok inte undra på då att min kollega inte känner till dessa märkena. Riktiga b-märken med andra ord!
Jag kommer köra på denna listan. Hellre betala extra för märket och gardera sig.
Tack för din input!
av panth0n
hno12 skrev: tor 04 feb 2021, 16:12 Ok inte undra på då att min kollega inte känner till dessa märkena. Riktiga b-märken med andra ord!
Jag kommer köra på denna listan. Hellre betala extra för märket och gardera sig.
Tack för din input!
Ja de bör undvikas i största mån. Förstår självklart att alla inte har plånboken eller rättfärdigar märkespiratdelar på en 15-20 år gammal bil, men ska man behålla den ett tag och vill ha driftsäkerhet kan ett par hundralappar vara värt det, istället för att punga ut de hundralapparna på ombesiktning+nya delar hehe. Tack själv å trevlig helg! :-)
av hno12
panth0n skrev: fre 05 feb 2021, 07:30
hno12 skrev: tor 04 feb 2021, 16:12 Ok inte undra på då att min kollega inte känner till dessa märkena. Riktiga b-märken med andra ord!
Tack för din input!
Ja de bör undvikas i största mån. Förstår självklart att alla inte har plånboken eller rättfärdigar märkespiratdelar på en 15-20 år gammal bil, men ska man behålla den ett tag och vill ha driftsäkerhet kan ett par hundralappar vara värt det, istället för att punga ut de hundralapparna på ombesiktning+nya delar hehe. Tack själv å trevlig helg! :-)
Ja precis, jag tänker lite samma. Dessutom så har jag och frugan fått ta över bilen av frugans familj. Därav storservicen för att jag vill försäkra mig om att allt blir gjort och bilen är i tipptopp skick. Nu har ju bilen en service ok med stämplar. Men Jag vill "skämma bort" bilen som tack för att dom gav oss den. Egen kraft (dvs gratis arbete) men med premium grejer. Man tjänar på det.
Trevlig helg på dig med :-)
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]