Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Jag har snart min nya bil, hämtar nästa vecka. Skatten blir alltså 8000:-! När jag beställde fick jag att den skulle vara 5800:-, så något har hänt?

Är det inte märkligt att Ad-blue och mildhybrid inte gör något på skatten?
av Lockis
Robbi skrev:Jag har snart min nya bil, hämtar nästa vecka. Skatten blir alltså 8000:-! När jag beställde fick jag att den skulle vara 5800:-, så något har hänt?

Då måste du ha beställt för länge sedan.. Sedan årskiftet 2019-2020 så höjdes skatten på alla nya fordon. Så bilar med B4 Diesel uttagna i 2020 har en skatt på 7000+
Min förra V60 med D4 AWD hade en årsskatt på ~5300:- och den togs i trafik december 2019. Den skulle haft en skatt på närmre 8000 om den tagits i trafik i januari 2020 istället.

Sen kan man ju undra om 2200:-/år är något att jiddra om när det är en bil för 400.000+
Användarvisningsbild
av Robbi
Lockis skrev:
Robbi skrev:Jag har snart min nya bil, hämtar nästa vecka. Skatten blir alltså 8000:-! När jag beställde fick jag att den skulle vara 5800:-, så något har hänt?

Då måste du ha beställt för länge sedan.. Sedan årskiftet 2019-2020 så höjdes skatten på alla nya fordon. Så bilar med B4 Diesel uttagna i 2020 har en skatt på 7000+
Min förra V60 med D4 AWD hade en årsskatt på ~5300:- och den togs i trafik december 2019. Den skulle haft en skatt på närmre 8000 om den tagits i trafik i januari 2020 istället.

Sen kan man ju undra om 2200:-/år är något att jiddra om när det är en bil för 400.000+
Näh, jag bara undrar och pyntar fast jag tycker att det är idiotiskt ur en miljösynpunkt. Hela häxjakten på diesel är ju idiotisk och folk kör med bensin och ett pygmebatteri till el och tror att de gör bättre för miljön. Tanka HVO så piskar du hela elbilflottan när det kommer till klimatutsläpp. Sedan är ju skatten inget mot de som måste pynta laddboxar.
av Lockis
Robbi skrev:
Lockis skrev:

Näh, jag bara undrar och pyntar fast jag tycker att det är idiotiskt ur en miljösynpunkt. Hela häxjakten på diesel är ju idiotisk och folk kör med bensin och ett pygmebatteri till el och tror att de gör bättre för miljön. Tanka HVO så piskar du hela elbilflottan när det kommer till klimatutsläpp. Sedan är ju skatten inget mot de som måste pynta laddboxar.
Debatten gällande miljö ger jag mig inte in på.
Men kostnaden för en laddbox är ju väldigt liten idag.. Monterat och klart för under 10.000:-
av jaronsso
Inget hänt nu vid årsskiftet 2020/2021 avseende skatten.
Förmånsvärdet för miljöbilar är det enda som justerats.

Planen är väl att från 1 april eller 1 juli ändra bonus/malus.

Så nej, inget har hänt.
Antingen har du sett fel vid beställning eller också har du beställt för extremt längesen, vilket inte är troligt.

Adblue påverkar i övrigt bara NOx och inte CO2, där det senare är skattepåverkande i Sverige.
Mildhybridsystemet påverkar dock CO2, åtminstone i labbmiljö, så utan det hade du haft ännu högre skatt.
av Lockis
jaronsso skrev:Inget hänt nu vid årsskiftet 2020/2021 avseende skatten.
Förmånsvärdet för miljöbilar är det enda som justerats.

Planen är väl att från 1 april eller 1 juli ändra bonus/malus.

Så nej, inget har hänt.
Antingen har du sett fel vid beställning eller också har du beställt för extremt längesen, vilket inte är troligt.

Adblue påverkar i övrigt bara NOx och inte CO2, där det senare är skattepåverkande i Sverige.
1/4 lutar det åt att bonus/malus justeras. Och därmed också högre skatter för diesel bilar. (Nya bilar)
Justeringen som ska ske 1/7 gäller enbart förmånsvärde. (Nya bilar)
av Bempo
Jag hänger inte med i bilskatterna hur de ändras. Känns som en färskvara med kort hållbarhet. När jag kollade min bil (V60 CC D4 uttagen dec 2018 modellår 2019) i trafikverkets app stod det "Fordonskattepliktig: Nej" men på carinfo står det "Förhöjd skatt år 1-3 = 6.554:-" och "from år 4 = 3.247:-" så det är väl Carinfo som stämmer. Men väldig skillnad i skatt mot en ny bil idag som har samma utsläpp.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Vanliga V60 B4 Bensin har en skatt på ca 5600:-/år.
Inte där det har förväxlats?
Användarvisningsbild
av Robbi
fjohan82 skrev:Vanliga V60 B4 Bensin har en skatt på ca 5600:-/år.
Mycket möjligt. Men den förhöjda skatten ska väl endast gälla tre år?
Användarvisningsbild
av leiwi
Robbi skrev:
fjohan82 skrev:Vanliga V60 B4 Bensin har en skatt på ca 5600:-/år.
Mycket möjligt. Men den förhöjda skatten ska väl endast gälla tre år?
Att det skulle funka med tre år är inget jag tror på , dom hittar nog något hål :-)

Det är för att ingen använder de[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda.

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]