Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PeWe1961
Har en S80 -01, som drar ur strömmen under användande av bilen.
Körde runt med bilen och stannade lite här och där men efter några timmars användning så visas låg batterispänning, men försvinner efter att jag började köra, sen trots fortsatt körning mm så verkar den ladda ur, för efter stopp tex affären så startar den inte , bara klickar ?
Starthjälp går inte att få igång den på, bara klickar vid försök att vrida på nyckeln.
Men om jag laddar batteriet fullt så fungerar den igen, men som ovan beskrivet ??
Vad kan det vara för fel ?
Vad rekommenderar ni att jag gör ?
Det är helt nytt batteri !
Vad har du för spänning när motorn går?
Ska vara runt 14volt. Annars fungerar inte generatorn som den ska.

Att varningslampan inte lyser är ingen garanti för att den fungerar. Det är ganska sällan den tänds vid generatorfel.
Användarvisningsbild
av loci
Hade nåt liknande på min för några år sedan.
Fick tipset av en mekaniker på jobbet,ladda upp batteriet vänta nån timme känn sedan på generatorn .
Är den varm så är det stor chans att generatorn är kass,på min var det troligtvis 2 av dioderna kassa vilket gjorde att generatorn tömde batteriet på några timmar.
Värt att prova iallafall .
Till MickeM:
Tackar, jag har inte mätt sånt, men ska göra det så får vi se vad den ger.
Innan den inte startade så fick jag meddelande i bilen ”Låg Batterispänning”, sen när jag körde släcktes den och när jag skulle starta så klickade startmotorn bara !?
En bilmek sa att det är startmotorn som verkar slut !?
Användarvisningsbild
av GLIZ
Har du dragkrok så spola ur kontakten ordentligt. Gjorde det på en kompis v70 som drog ur batteriet. Inga problem ännu... tre fyra veckor senare.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Hahaha! Rolig bilmekaniker du har. Vad sa han om batteriet då? För det verkar som din generator inte laddar batteriet. Sedan så kan din startmotor också ha pajjat sönder. Men det är en annan historia.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Om generatorn inte laddar lyser batterisymbolen (bilden) jag skulle kolla eventuell släpvagnskontakt och som någon nämnde startmotorn.
20210204_213341.jpg
20210204_213341.jpg (10.92 KiB) Visad 769 gånger
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]