Pacmeyer skrev: ↑mån 08 feb 2021, 06:32
En körteknikfråga däremot:
Finns det någon fördel med AWD att i en potentiellt hal kurva hitta en hastighet som gör att jag kan ta kurvan med bibehållet gaspådrag? Eller kvittar det awd eller inte om det väl släpper?
Jallemet skrev: ↑mån 08 feb 2021, 07:22
]Ingen fördel, G-kraften är din fiende.
Njae, stämmer inte riktigt....
Allt är relativt. En 4WD rallybil sopar ju banan med en 2WD rallybil i kurvorna eftersom alla fyra hjulen ger driv hela tiden och det går att åka mycket fortare både genom kurvan och ur kurvan än vad det går med 2WD.
Så om du frilrullar genom kurva är det ingen skillnad på 2WD och 4WD, det är samma G-kraft men om du gasar det allra minsta så kommer 4WD bilen att börja sladda senare eftersom drivkraften fördelas jämt på att fyra däcken så de släpper senare än om du skickar rubbet bara till 2 hjul på en 2WD..
Nu pratar jag inte fullgas bed breställ. Det räcker ju med pyttelite gas om det är blankis. 4WD släpper senare då det går mindre kraft till varje däck jämföre med 2WD och exakt samma gas.
Om du gasar så din motor ger 40 hk och du kör 2WD så får ju drivhjulen kämpa med att få ned 20 hk var i marken. Med 4WD blir det bara 10 hk/däck och det släpper mycket senare.
Det är därför ovana förare sägar att de inte märker hur halt det är med 4WD för det släpper mycket senare.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.