Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av frippe64
volvoc70cab skrev: tor 28 jan 2021, 06:05 Det är många som köper en bil med fyrhjulsdrift för att få tryggare köregenskaper. Men det kan i vissa fall bli precis tvärt om, något Klas Skarin fick erfara när han råkade köra i diket med fyrhjulsdrivna Mercedes GLB.

– Man känner inte hur halt det är förrän man ska bromsa. Om man till exempel kört Seat Leon innan med ganska dåligt fäste på framhjulen får man en förvarning om det dåliga underlaget, säger Nils Svärd.

Läste om en bärgare som påstod att framhjulsdrivna bilar som han fick bärga , stod i diket vid avåkning. Däremot stod fyrhjulsdrivna en bra bit in i skogen.
Jag hittar ingen källhänvisning i ditt inlägg, men fenomenet är känt sedan länge.
https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2017/05 ... deolyckor/
https://mb.cision.com/wpyfs/00/00/00/00 ... kr0011.pdf
Användarvisningsbild
av Derank
Oerfaren förare skulle jag säga, jag kör både fram, bak och AWD dagligen, året runt, och jag körsnabbt och hårt och har aldrig åkt av vägen, man får lixom känna av väglaget med bilen.
Användarvisningsbild
av Nexus
Första vintern för mig med min Xc70 Awd. Tycker inte alls det inbringar falsk säkerhet med awd. Jag bromsar alltid in i god tid då jag vet att 4Wd inte påverka bromssträcka. Dessutom väger ju bilen som ett bojsänke så man får ha det i åtanke oxå.
Så skönt vid rölysen när folk står slirar så åker man iväg utan problem :-D

Kört 740 vintertid senaste 8 åren utan åkt av vägen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nexus skrev:Första vintern för mig med min Xc70 Awd. Tycker inte alls det inbringar falsk säkerhet med awd. Jag bromsar alltid in i god tid då jag vet att 4Wd inte påverka bromssträcka. Dessutom väger ju bilen som ett bojsänke så man får ha det i åtanke oxå.
Så skönt vid rölysen när folk står slirar så åker man iväg utan problem :-D

Kört 740 vintertid senaste 8 åren utan åkt av vägen.
Skillnaden här är att du är medveten och förstår hur AWD kan hjälpa, och när den inte hjälper, och således anpassar du dig din körning därefter :-)

"Komma iväg vid rödlysen" vill jag nog påstå är mest teknik... Med rätt teknik kommer man iväg även med en odiffad 2WD långt innan gasjohan brevid ens fått rull på bilskrället :P Sånt får mig alltid att le, elak som jag är :angelo:
Användarvisningsbild
av Pacmeyer
En körteknikfråga däremot:
Finns det någon fördel med AWD att i en potentiellt hal kurva hitta en hastighet som gör att jag kan ta kurvan med bibehållet gaspådrag? Eller kvittar det awd eller inte om det väl släpper?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Jallemet
Pacmeyer skrev:En körteknikfråga däremot:
Finns det någon fördel med AWD att i en potentiellt hal kurva hitta en hastighet som gör att jag kan ta kurvan med bibehållet gaspådrag? Eller kvittar det awd eller inte om det väl släpper?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ingen fördel, G-kraften är din fiende.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Pacmeyer skrev: mån 08 feb 2021, 06:32 En körteknikfråga däremot:
Jallemet skrev: mån 08 feb 2021, 07:22 ]Ingen fördel, G-kraften är din fiende.
Njae, stämmer inte riktigt....

Allt är relativt. En 4WD rallybil sopar ju banan med en 2WD rallybil i kurvorna eftersom alla fyra hjulen ger driv hela tiden och det går att åka mycket fortare både genom kurvan och ur kurvan än vad det går med 2WD.

Så om du frilrullar genom kurva är det ingen skillnad på 2WD och 4WD, det är samma G-kraft men om du gasar det allra minsta så kommer 4WD bilen att börja sladda senare eftersom drivkraften fördelas jämt på att fyra däcken så de släpper senare än om du skickar rubbet bara till 2 hjul på en 2WD..

Nu pratar jag inte fullgas bed breställ. Det räcker ju med pyttelite gas om det är blankis. 4WD släpper senare då det går mindre kraft till varje däck jämföre med 2WD och exakt samma gas.

Om du gasar så din motor ger 40 hk och du kör 2WD så får ju drivhjulen kämpa med att få ned 20 hk var i marken. Med 4WD blir det bara 10 hk/däck och det släpper mycket senare.

Det är därför ovana förare sägar att de inte märker hur halt det är med 4WD för det släpper mycket senare.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det förutsätter dock att det är permanent 4-hjulsdrift med konstant likfördelning. Mao "riktig" 4WD. AWD kopplas inte in fören det "behövs", oftast först när framhjulen börjar slira.
Även om inkopplingen går väldigt fort så kan det mycket väl ändå vara tillräckligt långsamt för att bilen ska gå spikrakt i kurvan, likt en FWD. I sådana fall är det mestadels andra hjälpsystem som har betydelse, t ex antispinn och antisladd, tillsammans med AWD, och inte enbart AWD i sig.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Helt rätt. Har kört en del Audi Torssen Quatro, Subaru symmetrical 4wd och BMW 325 ix. Alla med kontinuerlig fyrhjulsdrift vilket gav grym stabilitet och grepp. Däcken slets också lika mycket runt om

Även Haldex gen 4 var inte långt ifrån med sin inkoppling på millisekunder.

Nuförtiden ska man ju spara pengar och nästan alla har ju bara 4-hjulshjälp som kopplas in när det slirat ett tag. Då kontinuerlig 4wd kostar för mycket.
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]