Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
StefanN skrev: ons 03 feb 2021, 08:12
Volvordesign89 skrev:Någon som har koll om man har rätt att begära ut delar de bytt?
Dom tillhör ju försäkringsbolaget.
Jag fick en bunt papper efter att min var inne på skadeverkstan, där allt som är bytt står uppskrivet. Tror det var 5-6 sidor i det dokumentet. Fick det i handen utan att ens ha frågat.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
StefanN skrev:
Volvordesign89 skrev:Någon som har koll om man har rätt att begära ut delar de bytt?
Dom tillhör ju försäkringsbolaget.
Ja, det är ju därför jag frågar om någon har koll och fått ut den informationen?

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Ilduce77
Tack för en intressant berättelse från verkligheten! 😃👍🏻

Skönt att det gick bra!

Det är därför jag har svårt att snegla på andra bilar än Volvo. För att de har sådant utpräglat säkerhetstänk..

Audi är kanske inte långt efter, men man hör inte så mycket om deras säkerhetstankar. Jag tror att det är en miss från tex Audis sida.. Säkerhet säljer..
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
@StefanN Inte delarna utan informationen, var lite otydlig hur jag formulerade mig såg jag!

Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Bilen är nu hämtad och är faktiskt glatt överraskad över jobbet verkstaden gjort! Det är mycket väl utfört, passning mellan plåtar är perfekt, lackarbetet såg vid första anblick riktigt bra ut men får syna lite noggrannare när man tvättat av bilen ordentligt. Inga delar är lagade utan allt är utbytt mot nytt.

Dock verkar det som jag har ett problem med hybridsystemet tyvärr... Åkte 1km från verkstaden och får felmeddelande "Hybridsystemfel, service erfodras" så vänder och åker tillbaka. Teknikern kopplar upp sig och ser att kylarvätskanivån till hybridsystemets kylning är låg varpå han fyller på och meddelandet försvinner och får med ett par dunkar kylarvätska om nivån skulle sjunka igen. Tyvärr återkommer felet igen utan att nivån har sjunkit i behållaren så bilen måste in igen till verkstaden, tröttsamt.. Fläkten till kylaren sitter i höger där skadorna var, man såg tydligt att fläkten var slaktad, min farhåga är väl att batteriet har tagit skada i form av överhettning när kylaren gick sönder men jag vet inte, det återstår att se.

av Warasam
Skönt att höra att det bara blev skador på bilen och inga personskador.

Har en fråga ang. reparation VS ny bil vid skada på bil.

Är det inte bättre om man får ut en ny bil istället för att den repareras? Vid reparation så visas väl värdet på reparation och vad som reparerats osv på carfax och då borde man tycka att den bilen minskas i värde om man jämför med en ej krockad.
av Lövet
Warasam skrev: Vid reparation så visas väl värdet på reparation och vad som reparerats osv på carfax och då borde man tycka att den bilen minskas i värde om man jämför med en ej krockad.
nej Carfax får ingen koll på sånt. Det har de bara på bilar från USA.
av lv455
Mycket intressant läsning, tack för att du delade med dig! Jag jobbade med säkerhetsutveckling på VCC mellan 2000 och 2011, därefter jobbade jag hos en leverantör av säkerhetsprodukter med ett stort antal olika bilmärken över hela världen och nu konsultar jag i eget bolag.

Att köra Volvo var självklart för mig när jag jobbade där men efter att jag jobbat med en massa andra märken blev det ännu mer självklart.
av Hemingway
Warasam skrev: fre 05 feb 2021, 18:16 Är det inte bättre om man får ut en ny bil istället för att den repareras? Vid reparation så visas väl värdet på reparation och vad som reparerats osv på carfax och då borde man tycka att den bilen minskas i värde om man jämför med en ej krockad.
Jo, klart man alltid vill ha en ny bil och det är ju bättre för dig för då försvinner ju även alla små slitage och stenskott som uppstått fram till krockdatumet. Men försäkringspremierna skulle inte vara nådiga om man fick en ny bil varje gång den råkar ut för en skada, så det skulle vara sämre för försäkringsbolaget och i längden alla försäkringspremier.

Inlösen sker ju endast när skadorna är så stora att det är ekonomiskt försvarbart.

Hivade upp Teslan på domkraft idag i nå[…]

Lövets XC70 -05 - Godkänd!

Intressant, funkar dessa lampor på[…]

VOC strul

Verkar funka igen

Är du säker på att kamremmen inte […]