Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

W.A.P.E. skrev:Kan my-21 prissättning påverkat v90 försäljning?
Går en bil upp 50lakan över en natt så... vet ju iaf hur det påverkade här på jobbet osv.
Säkert är det så, dock kan man ju säga att siffrorna för 2020 är ju globalt hela året och sen har ju även Audi BMW Merca slutat erbjuda stora kombi billigt, vilket de har gjort i perioder (särskilt merca)
AndS skrev:Är inte det viktiga att det finns en modell som passar mig eller dig till det pris man vill betala? Hur många som sedan säljs, tja det har ingen betydelse :-)
Jo, fast tråden handlar om just det som du tycker inte har någon betydelse...
perhall skrev: tis 02 feb 2021, 23:37
AndS skrev:Är inte det viktiga att det finns en modell som passar mig eller dig till det pris man vill betala? Hur många som sedan säljs, tja det har ingen betydelse :-)
Jo, fast tråden handlar om just det som du tycker inte har någon betydelse...
Men har det någon betydelse hur många bilar som säljs så länge det finns ett underlag, man väljer ju inte bil utifrån andras val av bil?
Det som betecknas som SUV är också en hög kombi eller så kanske det ska kallas jeep, blir en liten lek med ord som biltillverkarna använder för att marknadsföra. Titta på Volvos reklam hur man leker med potentiella köpare och vill påvisa att bilen är en "livsstil", ok för för några procent är det kanske så av bilintresse och statusbild.

Antal nya i Volvo i Sverige och vad som valts har till stor del styrts av förmån/tjänstebilförsäljning där 99% försökt maximera beloppet, hamnar en modell för högt så sjunker försäljningen drastiskt. Så är det och har alltid varit.
I takt med prisökning på V90 så blir det så, helt naturligt då den modellen inte är det första tjänstebilsvalet längre med xx-tillbehör.
Jag rullade själv med det i 25 år innan jag valde att gå tillbaka till egen bil pga utbudet som inte passade mig.
perhall skrev: tis 02 feb 2021, 15:26 Säger väl en hel del...

2010

2009
jaronsso skrev:
perhall skrev: tis 02 feb 2021, 01:43 Att kombin är på tillbakagång globalt är uppenbart. Kolla Volvos försäljning 2020:
48 000 S60
46 000 S90
49 000 V60
13 500 V90
12 000 V90CC
185 500 XC40
192 000 XC60
92 500 XC90
Det där säger ingenting om någon tillbakagång. Visar ju bara förra året.
Siffrorna har sett mer eller mindre likadana ut i många år för Volvo. Det är ingen hemlighet att det är deras SUVar som säljer riktigt bra.

Däremot har V60 tagit en stor del i V90.
Jo, det säger mycket. Jämför med för tio år sen! Radikala förändringar i andelar för SUV resp. kombi
https://www.media.volvocars.com/global/ ... ation-2010
Du blandar och ger, kan man säga. I ena inlägget först visar du siffror från 1 år, förra året. I andra tar du siffror för tio år sen.
Att visa siffror från ett år säger som sagt ingenting, som jag skrev.
Men när du klistrar in siffror igen blir ju saken en annan. Då går det att göra en jämförelse.
Även om den haltar i detta fall då Volvo har betydligt fler modeller nu än för tio år sen.

Tråden har i ämnesfältet V90 nämnt och insinuerar att kombin är på nedgång. V90 första modellår var 2017, så vad sålda modeller för 10 år sedan har med saken att göra vet jag inte. Men jag kan ha misstolkat trådstarten såklart. My bad i så fall. Jag antog V90 jämfördes eftersom trådstarten var sådan.
Också därför jag skrev att V60 tagit mycket från V90.
Kan man se i nedan länk. V60 har inte tappat i närheten av det som V90 gjorde under 2020. Sannolikt är det många som stått i valet och kvalet där och valt V60 istället.

https://www.media.volvocars.com/global/ ... 0&month=12

Pratar vi om Volvos historia och blickar tillbaka tio år har SUV en klart större andel procentuellt än kombin, ja.
Men det är ju knappast en nyhet för någon och den trenden har ju sett likadan ut hos alla bilmärken i åtminstone fem år. Var och varannan ny bil som presenteras är ju en SUV, medan man numera blir höjer på ögonbrynen när någon presenterar en traditionell kombi. Inte så konstigt egentligen. Bilar går ju i trender som det mesta annat.
Om tio år ser det säkert annorlunda ut igen.
AndS skrev: ons 03 feb 2021, 08:08
Men har det någon betydelse hur många bilar som säljs så länge det finns ett underlag, man väljer ju inte bil utifrån andras val av bil?
Det som betecknas som SUV är också en hög kombi eller så kanske det ska kallas jeep, blir en liten lek med ord som biltillverkarna använder för att marknadsföra. Titta på Volvos reklam hur man leker med potentiella köpare och vill påvisa att bilen är en "livsstil", ok för för några procent är det kanske så av bilintresse och statusbild.

Antal nya i Volvo i Sverige och vad som valts har till stor del styrts av förmån/tjänstebilförsäljning där 99% försökt maximera beloppet, hamnar en modell för högt så sjunker försäljningen drastiskt. Så är det och har alltid varit.
I takt med prisökning på V90 så blir det så, helt naturligt då den modellen inte är det första tjänstebilsvalet längre med xx-tillbehör.
Jag rullade själv med det i 25 år innan jag valde att gå tillbaka till egen bil pga utbudet som inte passade mig.
Tänker man ett steg längre så påverkar det hur många bilar som säljs, för det kan betyda att existerande modeller idag saknas imorgon. Jag föredrar manuell låda på fossilbilar och eftersom det är en ovanlig preferens så väljer många leverantörer att ta bort det valet. Har varit en tydlig utveckling mellan 2005-2015. Nu är den i princip borta förutom på rena budgetbilar.

Klart att bilvalet handlar om mer än endast kronor och ören, annars skulle ju ingen ha något annat än billigaste bilen med minsta motorn som är i rimlig storlekklass. Volvo skulle inte finnas då det sällan är dem. Därför jobbar de med att skapa mervärden som får kunderna att öppna plånboken. Det styr ju den större delen av bilmarknaden som inte är rena nyttofordon, dvs transportbilar och budgetbilar.
Till saken hör väl att det är mindre utvecklingsarbete att "lägga till" kombin om man redan har sedanen, det är få modellspecifika delar. Satt i kronor och ören (eller Euro om man vill) så är det inte särskilt dyrt att ha en kombi i sortimentet om det redan finns en sedan vilket betyder att kundunderlaget kan vara mindre. Det gör att jag är övertygad om att det kommer en ny "V90" (eller V100) som nästa generation.
Från Bil Sweden:

Topplistan 2020 (jämfört med 2019):

1. Volvo S/V60, 18 567 st, -19,9%
2. Volvo XC60, 12 291 st, -6,1%
3. Volvo XC40, 10 293 st, +35,4%
4. VW Golf, 9 856 st, -30,7%
5. VW Passat, 9 792 st, +9,9%
6. Volvo S/V90, 9 092 st, -38,2%
7. Kia Niro, 8 790 st, +11,4%
8. Kia Ceed, 6845 st, +9,7%
9. Toyota RAV4, 6 796, +42,6%
10. VW Tiguan, 6 575 st, -43,6%
osv upp till nr 25.
Keiser skrev:Till saken hör väl att det är mindre utvecklingsarbete att "lägga till" kombin om man redan har sedanen, det är få modellspecifika delar. Satt i kronor och ören (eller Euro om man vill) så är det inte särskilt dyrt att ha en kombi i sortimentet om det redan finns en sedan vilket betyder att kundunderlaget kan vara mindre. Det gör att jag är övertygad om att det kommer en ny "V90" (eller V100) som nästa generation.
Ja, eller tvärtom - inte så dyrt ta fram en sedan om man har en kombi.

Kan ju också vara så att SUV-trenden svalnar. Jag har personligen lite svårt att förstå den, dessutom kan man ju läsa hur många tester som helst med kombi vs SUV och kombi vinner - helt enkelt för att fördelarna rent funktionellt överväger. Blir det så får vi se lite fler kombis och färre SUV:ar om 5-10 år...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Kostnad kamremsbyte

Cirka 11 000 kr på Bilia, 2025, för en […]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Det brukar underlätta om man slackar vajrarna[…]

V60 CC svart list runt hjulhus

När jag kikar på bilder ser det ut som […]