Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Preed
Hej
Jag har en V70N 2003 med B5244S2 motor som gått strax över 30k mil.
Jag har de senaste 3 åren(ca 3000 mil) bytt kopplingspedallägesgivaren två gånger. Jag har även haft felkod på gasspjället som jag plockade loss och rengjorde med brakleen. (Jag nämner gasspjället då jag har för mig att jag har läst någonstans att dessa fel kan vara relaterade.)

Nu har jag återigen felkod på kopplingspedallägesgivaren.. Jag kopplade in en laptop med Delphi och när jag trycker ner kopplingen så är den inte direkt linjär. Den visar en bra kurva fram till 50% men därifrån hoppar den direkt till 90% och sen går den inte längre. (se bild)
koppl1.jpg
koppl1.jpg (172.31 KiB) Visad 2197 gånger
Den här senaste givaren har inte rullat mer än kanske 1000-1500 mil sen jag bytte den för andra gången, köpt ny från Volvo originalverkstad.

Jag plockade loss givaren och tog med den in och mätte motstånd med multimeter samtidigt som jag hade koll på hur mycket den var intryckt med ett skjutmått.

0 mm 6,7 kOhm (fullt längd)
0,5 mm 4,8 kOhm (ett hyffsat stort hopp på första halvmillimetern, eventuellt för att mjukvaran enkelt ska kunna se att kopplingen är helt uppsläppt?
5,5 mm 4,0 kOhm
10,5 mm 3,3 kOhm
15,5 mm 2,7 kOhm
20,5 mm 2,1 kOhm
25,5 mm 1,5 kOhm
26 - 0 mm 525 Ohm (här hoppar motståndet direkt från 1,5 kOhm till ~525 Ohm och stannar där dom sista 14,5 mm till fullt nertryckt läge.

Kan det vara så att det jag ser i Delphi när den hoppar från 50% till 90% är vid 26mm ihoptryckt givare då motståndet hoppar från 1,5 kOhm till ~525 Ohm? Jag har tyvärr inte haft möjlighet att mäta motståndet på givaren samtidigt som den varit monterad och inkopplad i bilen med Delphi igång då det är ca -20 grader här uppe och jag har inget garage att hålla till i, och det blir rätt kallt att sitta på marken med förardörren öppen och mäta med multimeter och skjutmått samtidigt som Delphi visar kurvan från ECM.

Så min fråga är om givaren är kaputt? IGEN!? Eller är det bara så att den behöver kalibreras i ECM? Och isåfall, kan jag göra det med Delphi? Jag har knappt använt programmet och har egentligen inte så stor koll på vad man kan göra med det. Eller måste man göra det med VIDA?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Fullt möjligt att den är slut, givaren ser ut som något som Volvo köpt på Toys'R'US
Det verkar som om livslängden mångdubblas om man pillar isär givaren och smörjer banorna med lite vaselin. Min senaste har gått över 10 år :P

viewtopic.php?f=19&t=152021&p=1340735#p1340682
viewtopic.php?f=19&t=156977&p=1389863#p1389751
av Preed
Jag tog isär och rengjorde med en förbannad massa elektronikrengöringssspray, den blev nog totalt snustorr efter det :D
Ska testa smörja med vaselin.. Dock har jag inte blivit av med felkoden, tar jag bort den så kommer den direkt tillbaka så fort jag vrider på tändningen utan att ens röra kopplingen eller starta motorn..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Felkoden beror på att (full längd-) resistansen har ökat när löparen har nött ett spår rakt igenom kolbanan, spåret blir helt genomskinligt till slut.
Brukar gå att lösa genom att löda in ett motstånd parallellt med givarens anslutningsstift men man bör nog mäta resistansen och välja ett motstånd som ger rätt totalresistans. Lusläs länkarna på de sidor jag länkade till. Nackdelen med motståndsfixen är att farthållaren inte går ur så fort man nuddar kopplingspedalen utan först när man tryckt ner den en bit. Då går det kanske att hitta ett läge där kopplingen slirar medan farthållaren gasar.. farligt! :-o Möjligen ökar man slitaget på kopplingen också om man regelbundet tar ur farthållaren med kopplingspedalen.
Bäst vore nog att skaffa en ny givare och smörja upp banan redan från start
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ingen aning.. Jag tror inte det är så kinkigt bara man smörjer så att man får bort "skrapa mot sandpapper"-känslan ;-)
Men är kolbanan redan bortnött är det förstås svårt att fixa med smörjning
av dieselkenneth
Får du meddelande motorservis erfodras?? Har för mig men är inte helt säker på att bromslägesgivaren som sitter på bromsservot kan vara inblandat i så fall. Kan vara värt att kolla. Kopplingsgivaren och bromslägesgivaren är inblandade i motorstyrsystemet med bla farthållaren.
av MickeM
Det läcker inte ner bromsvätska på den från kopplingshuvudcylindern så kolbanorna förstörs? Kanske tillverka ett "tak" åt den...

Nu har det monterats spriller ny, som inte håller länge, men för andra som läser tråden:

Jag bytte min nyligen, och motståndet verkade
fungera rätt. Jag tog i sär den och lade två små o-ringar bakom borsthållaren så den hamnade nån millimeter längre ner.
Då funkade den i en vecka.
Raderad kod återkom nästan genast innan
Så kolbanorna var slitna så motståndet var fel.
Dvs för högt eller lågt mot bör-värdet.
Minns nu inte om det ökade eller steg när man tryckte ihop den men alltså möjligt att den fungerat vidare om man kalibrerat om den.
Jag har inte VIDA, så jag testade aldrig.

Ny kostade runt 800kr. (Slutet av 2020)
Användarvisningsbild
av hemglass
läs gärna detta viewtopic.php?f=19&t=156977&start=10
jag hade samma problem men löste det med en resistor, har fungerat klockrent efter jag fixade problemet :)

Lite uppföljning: Bilia i Sisjön lö[…]

Lagret på ingående axeln I växell[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]

240 startar inte

😀😀😀