Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThorHammer
"Vevig" styrning i låg hastighet. Insynsskydd ett av de sämre jag varit med om. Backkamera alltid skitig,hade en VW tidigare med kameran alltid skyddad bakom öppningshandtag/logga på bakluckan. Mugghållarna klarar inte de smalare 33 cl-flaskorna.
I övrigt underbar bil trots dessa väldigt onödiga missar.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Gått från V60 MY12 till XC60 MY14 har nu en trevlig lånebil V60 MY20. Mycket är säkert att man kommer från XC men den känns ändå rätt låg och det hade inte förvånat mig om den är lägre än tidigare V60 men den har ett fantastiskt chassi och stötdämparna gör jobbet bra. Den nya inredningen gör nog att den känns lite mindre än den är och kallar den för go karten här hemma ;-)

Stolarna i denna "vanligt" utrustade är mycket trevliga och ratten och dess reglage är mycket bra gjorda men den känns kompakt då man sitter väldigt mycket "i" bilen och undrar om man ens kan ta av sig jackan om man så vill, kanske ska prova men det är samtidigt trivsamt där "i". Men ett från mig stort minus för de små spakarna till blinkers/belysningsreglagen då är små och inte optimala alls att använda. Infotainment är bra men vissa "knappar" kunde varit större och tydligare. Ett stort plus för att man nu kan stänga av bakrutans automatiska startfunktion i en meny istället för att behöva ansluta en Volvo dice.

Bagaget verkar bättre än i förra V60 och har nu inkluderade bärkassehållare, undrar dock om lasthöjden är densamma, man kan säkert kolla "blueprints V60" för att se. Håller med om insynsskyddet, vid infällt vill det inte stanna uppe stabilt utan gärna hänga ner och se tråkigt ut.

I övrigt känns allt bra och moderna med den tycker jag, har väl och vant mig för mycket vid XC för att tills vidare kunna ha en V60 dock
av Javerhammar
Gillar inte touchdisplayen, alldeles för omständligt och fokuskrävande att använda under körning.
Växellådan är fantastisk och motorn är trevlig men inte särskilt snål (B4 Diesel).
Bra justermån även på standardstolarna, digitala displayen är i princip bländfri och går att ställa ned ordentligt i styrka för körning i mörker.
Insynsskyddet känns sådär, hade det inte dämpat lite av vägljudet bakifrån hade jag tagit ut det på en gång.
Röstkommandon för klimat är helt ok men hade föredragit riktiga knappar.
av Javerhammar
Kom på en till sak jag inte gillar, inte specifikt för endast V60 utan i princip alla moderna bilar - att de ska ha så jäkla breda vinterdäck...
De har inte en chans att ta sig igenom snö och slask vilket renderar i att bilen istället "rider" på det och plogar rakt fram.
Nu anpassar jag såklart hastigheten men jag upplever ändå en kraftig försämring jämfört med äldre bilar som har smalare däck.
Användarvisningsbild
av js1
18” t o m på vissa modeller.
av Lockis
js1 skrev: tis 02 feb 2021, 21:22 18” t o m på vissa modeller.
Stämmer. Four-c innebär 18”. Lärde mig detta den hårda vägen. Fast handlaren tog smällen 😂

Men 16” får du nog inte på en v60 idag.

Nya bilen jag beställt är tydligen 19” minsta man kan ha....

Förstår inte varför det måste vara så jäkla stora hjul :-(
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ett plus är elvisparna med. De går att småjustera på ett trevligt sätt, den äldre är lite klumpigare och har mycket större hack så när man ska finjustera rutan får man ibland ta några försök på sig. Pilot assist var trevligt med. Sen efter åtta dagar med den började jag skarpt att gilla inredningen med :-)
Användarvisningsbild
av js1
Har haft vår T5 R-design 9 månader nu. Gillar bilen skarpt, chassit passar mig perfekt. Bilen känns välbyggd, tyst i inredning och hjulställ. Det enda jag inte är helt övertygad om är stolen, eller sittdynan rättare sagt. Den är jäkligt snygg men det känns som man sitter på korvar. Nu är jag lång och smal, frun som är lite mer vadderad i rumpan ;-) trivs bättre med stolarna. Hade jag fått välja om hade jag satsat på komfortstolen istället.

Vad var det för fel på svänghjulet[…]

Broms höger fixas aldrig

Hissa upp hjulet, släpp sedan ut lite bromsol[…]

Solenoid b4b

Kolla på kullager.se Du får kolla p&ar[…]

Hej, ja det stämmer men du kan ju bara vrida[…]