Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_740_GLT
I dag när jag skulle direktstarta dieselvärmaren så gick den någon minut sedan sa det poff och värmaren stängdes av och ett moln av rök kom under bilen.
Vad kan detta bero på? Bilen är en V70 D5 2009

Skickat från min G8141 via Tapatalk

av Volvo_740_GLT
Ingen som vet?

Användarvisningsbild
av LeifA
Börja med att läsa ut felkoder så blir det lättare.
av Volvo_740_GLT
Har nu läst ut felkoderna och får ut denna felkod: Cpm-B1D2993

Användarvisningsbild
av pb81
Hittade detta i en annan tråd: viewtopic.php?t=111537#p922487
Betyder att flamman uteblir efter start.
Felorsak
*Låg bränslekapacitet
*Skadat bränslesystem
*Reducerad bränsleförsörjning
*Blockerat insugningssytem
*Skadad flamsensor
av Volvo_740_GLT
Ok tack ska kolla detta, jag läste ut felkoderna i dag och då fick bara denna IAM-U300049. Har letat men inte funnit vad den betyder.

Användarvisningsbild
av Steffe3
Volvo_740_GLT skrev:Ok tack ska kolla detta, jag läste ut felkoderna i dag och då fick bara denna IAM-U300049. Har letat men inte funnit vad den betyder.

Skadad IAM (ljudenhet), säger Google på första träffen i alla fall. Men har inte tillgång till vida där jag är, så jag kan inte kolla vad den säger.
av deheat
Volvo_740_GLT skrev:Ok tack ska kolla detta, jag läste ut felkoderna i dag och då fick bara denna IAM-U300049. Har letat men inte funnit vad den betyder.

"Interrupted or no communication between the control module and the memory." -Det är vad VIDA säger om den felkoden.
VIDA rekommenderar att kolla över säkringar (givetvis), Släcka felkod och köra enheten via VIDA och sist ut att kolla över alla kontakter och kablar.

Har själv aldrig pillrat med den där enheten och kan inte vara till mer hjälp än så, men det kanske någon annan kan vara! En bit på vägen åtminstone! :-)

Edit: För att vara tydlig. Den felkoden har ingenting med din dieselvärmare och göra utan mediaenheten, inget annat, som både tidigare och nedan skrivit. Men beskrev felkoden du fått upp åtminstone om du nu haft problem med den med. Annars ska den ju bara vara att släcka.
Senast redigerad av 1 deheat, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av leiwi
Den sista felkoden är nog inte riktig den gäller IAM och det finns nog inte i din bil :-)
Är det en "vanlig" OBD läsare du får felkoden på? Dessa kan ofta tolka infon på fel vis
Du skall nog gå på de orsaker som du fick i tråden ovan
Volvo Selekt garanti

Det var bland det dummaste jag hört, nu har j[…]

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]