Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnusmoller
Hej alla kunniga Volvoägare,

Familjen väntar tillökning och ny bil är ett måste (privatköp). Vill verkligen ha en V90 men budgeten är tight och bör helst inte överstiga 230’. Bilen ska främst tjäna som tryggt transportmedel. Kör inte över 1500 mil/år; ingen pendling. För de pengarna får jag tyvärr inte mycket så prioriteringar är ett måste. Planerar att ha bilen många är framöver. Automat och dragkrok är måsten. Även om dragkroken går att eftermontera är det en trist extrakostnad.

Bör jag prioritera:
- bättre utrustningsnivå (typ VOC, dieselvärmare, klimatpaket) framför miltal?
- större motor framför miltal?
- AWD framför större motor/miltal?

Bilen kommer stå i carport (=inga rutor behöver skrapas, även nu vid -15 på natten) med tillhörande eluttag med timer. Går det att koppla in vanlig sladd till motorn eller måste bilen har dieselvärmarfunktion även om man kör med sladd? GPS:en används flitigt - hur funkar det med vanliga internet maps? Var får bilen sitt internet ifrån? Tillkommande kostnad för det?

Nuvarande bil är snart 20 år gammal men hyfsat välutrustad. Jag kommer alltså inte sakna allsköns moderniteter som HUD, Pilot Assist, 360-kamera osv. Ljudsystem och annat lull är ointressant.

Har aldrig ägt en Volvo tidigare och har därför inte riktigt lyckats navigera mig i utrustningsdjungeln än. Förstår att varje bilägare har subjektiva tankar om prioriteringar men jag är tacksam för alla tips och råd utifrån mina förutsättningar ovan!
av TobiasHieta
Som least säger blir 230 nog svårt - 250, 260 får du nog räkna med. Räds inte en bensinbil om du hittar en för rätt pris, med tanke på hur lite du kör spelar det ingen roll.

Dom flesta V90 kommer nog med klimatpaket, motorvärmare med sladd kommer du nog ha svårt att hitta, det är ett tillval som inte är kompatibelt med diesel/bensinvärmare och dom flesta har nog valt det.

Med tanke på din budget skulle jag nog bara stirra på miltalet och försöka hitta en under 10k om möjligt.

Navigation ingår i alla modeller, internet får du via din telefon (bluetooth eller wifi) eller ett eget SIM kort som du stoppar i bakluckan. Jag betalar 69/mån för ett extra datakort hos telia - men det finns nog billigare. Kartorna finns sen i bilen, så du behöver bara koppla upp om du ska uppdatera eller om du vill ha trafikinfo.
Användarvisningsbild
av V9097
Hej

Alltid svårt att ge råd, men lägger man över 200k på en privatägd bil tycker jag man ska känna att man får något man vill ha, man måste trivas med bilen. Vad det sen är är ju som sagt subjektivt, en del vill ha metalliclack, andra stora fälgar en tredje starkare motor osv.

Jag hade satsat på en framhjulsdriven D3 eller D4 med Momentumpaket. Varför? En snabb koll på bytbil ger att de billigaste V90 går att hitta från ~170.000. Din budget är aningen större än så, så du kan få något mer, men inte allt, och ett momentumpaket och kanske metallic, automat och dragkrok kommer göra bilen mer lättsåld den dag du bestämmer dig för det, plus att jag tror du kommer trivas bättre med en bil som inte är basutrustad.
Funderar du på en manuell så pruta ordentligt, dessa kan inte vara lättsålda.

Vissa V90 har haft problem med balansaxlarna. Det viner då kraftigt om motorn, det hörs om man hissar ner rutan och kör långsamt. Köp i så fall ett annat exemplar eller kräv att få det åtgärdat innan köp. Någon annan kanske har mer detaljer kring detta?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Kollade på wayke, de har många volvobilar och finns trevliga exemplar av V90 upp till 235k och under 13000 mil så i min värld bara att börja leta :-)

Ett exempel, trevlig färg som all smuts ej syns å bra på, mellanutrustad med voc, rattvärme, automat, aut. drag, bra historik mm https://www.wayke.se/objekt/86c09615-32 ... ss-automat Hade inte tvekat alls AWD vet jag inget om, kanske behövs norrut men har själv ej behövt trots år i alperna
Avskavda kablar ?

Hittade dessa avskavda kablar idag i motorrummet p[…]

Hej! Tänkte lägga ut en intressekoll p&a[…]

B30a i en 740?

Fast den såldes väl aldrig här? De[…]

Automatlådan fast i "P"

Kolla kontakten på bromspedalen.