Allt beror på hur "förutbestämt" ditt liv är.
Första tre åren har jag signerat serviceavtal på bägge bilarna jag äger idag. Det blev något billigare, och efter 15 år i samma hus har jag inga planer på att flytta. Jag har inget behov av att betala för flexibilitet jag inte behöver.
Jag har inte fortsatt med serviceavtal på XC90. Det beror på att det inte är omöjligt att jag kommer att byta inom tre år -- och då tappar jag flexibilitet med serviceavtal och riskerar att få betala för något jag inte utnyttjar.
Jag tycker att du kan ta serviceavtal om du är helt säker på att:
- Du ska bo kvar i närheten av handlaren
- Du kommer att ha bilen i minst tre år
- Du kommer att serva på närmaste Volvohandlare för att det är enklast så (det blir billigare om du jagar runt, speciellt om du väljer någon allbilsservice...)
- Du vet ungefär hur mycket du kommer att köra
De som ser stora nackdelar med serviceavtal verkar byta bil ofta.
Det värsta som kan hända med ett serviceavtal är att du för betala extra för service (som eventuellt inte görs). Det är något de flesta som köper en ny bil har råd med -- om förutsättningarna ändras. Det finns en inlåsningseffekt med serviceavtal. Det kan ge problem, men för mig som sällan impulsbyter bil så spelar det rätt liten roll. Och när det börjar närma sig bytesdags så håller jag mig också ifrån serviceavtal. Känner TS att hen vill ha flexibilitet är serviceavtal inte någon bra ide.