Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Chrichri
Hej,

Fläkten i min volvo v60 MY2013 har under vintern börjat ge ifrån sig ett konstigt "kvittrande" ljud som något ligger och låter inne i fläkten. Ljudet uppkommer oftast när det ojämnheter i vägen. Ljudet upphör när jag stänger av fläkten och börjar sedan ett tag efter att den åter har startats. Volymen på ljudet ökar i takt med fläkten nivåer men dock inte takten på ljudet.

Är det någon som har varit med om liknande problem? Hur löstes det isåfall?

Min tanke är att jag behöver byta fläkt, är detta något som går att göra på en V60 utan att behöva vara bilmekaniker och ha specialverktyg?
av ridax
Kostar drygt 20' hos Bilia. Så det är ett ganska omfattande jobb och kräver ett specialverktyg (som en del har snickrat ihop hemmavarianter av). Misslyckades dessutom vid 1:a och 2:a försöket att få fast den korrekt så mycket tid la de ner på det.
av Chrichri
Ajdå, det lät ju verkligen inte positivt. Känns lagom kul när kopplingen rasade för ett par veckor sen och byttes för 35'...
Användarvisningsbild
av TommyP86
Har sett priser på ca 8 på verkstad. Jag ska (av samma anledning som dig) byta på sambons v70, där det ser likadant ut.

Köpte en Nissens fläkt för 900 på Mister Auto, och beställde ett verktyg för typ 600kr på ebay.
Finns en video här https://youtu.be/z-9SKu49LBE

Det ser helt sjukt ut, men det är mest grejer runt omkring. Att betala 20k måste vara helt hysteriskt dyrt, det finns det absolut ingen anledning till. Fråga runt lite, och se till att fråga hos antingen välrenommerade småverkstäder, eller nån kedja med bra rykte LOKALT.
av III
Jag vet inte hur det ser ut på v60 men har på tidigare bilar Jag haft, när fläkten börjat kvittra sprayat lagren med grafitolja. Har allt hålla tyst tills jag bytt bil, ia lalla fall några år. Då har man ju kunnat tagit ut fläkten lätt och sprayat in. Kanske går det plocka loss lite kåpor så du kommer åt att smörja, jo, en gammal 240 gnisslande ibland, då sprakade jag ner i mittre luftutblåset, tror det var med 5-56, det höll tyst ett tag och så fick jag göra om .
av Baselord
Min fläkt på V70 har kvittrat till och från i många år. Senaste tiden har den varit tyst. Jag kör till den rasar :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Vart står det att den stått i garage[…]

Hej, slangen läker och måste bytas vilk[…]

Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]