Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mazen
Tack Rådlös för dina svar.
Får Börja med att byta filter och jag köper det på Micro el Mekonomen, kostar en tvåhundring hos dom.
Säkringen under huven har jag haft problem med tidigare och är rätt säker på att den går till soppapumpne, men tar nog även bort nr4 för säkerhets skull.

Jag har heller ingen "bra" erfarenhet av Biltema, men då det skilljer rätt mkt i pengar blir man dock nyfiken på deras delar.

Återkommer med en uppdate!

/Mazen
av Mazen
Så, soppafilter är bytt och det var på tiden, bensinen som rann ur var alldeles svart och kornig.

Dock får jag inte en av anslutningarna att bli 100% tät, trots nya brickor och åtdragning av bara h-vete. Får fixa det ngn annan dag.

Hoppas att detta har löst problemet för jag kan höra båda pumparna surra och det "kluckar" i tanken - dvs dom verkar funka Ok.
Det blir till att ta en del kortare provturen innan man är säker, vill slippa få tjuvstopp på E4:an igen.

Noterat: När jag tog bort säkring nr 4 ville pumpen inte sluta gå så det blev att ta bort säkringen under huven oxå, då tvär dog den direkt :roll:

/Mazen
Användarvisningsbild
av Caffis
Synd att jag inte läste det här tidigare Det är nästan löngn i Hele....te att få tätt om du inte kör med orginal fliter och tar med nya koppar brickor alternativt värmer dom så att dom blir mjuka. Råkade ut för samma delämma som dig bara att jag tog i ännu hårdare Poff sa det och jag skryngklade i hop filtret (Pirat) som en gammal öl burk Soppan sprutade. Tur att man inte röker. Nu har jag bytt ett antal gånger sedan och kör enbart med volvos filter och nya tätningar. :)
av Volvo_740_GLT
Det är inget fel på Biltema bränslefilter har använt dom i flera år, men jag har tagit för vana att använda nya bultar vid monteringen så behöver man inte dra åt dom så hårt
av Volvo_740_GLT
Rådlös skrev:Nej, för allt i världen! Inget unversalfilter från Biltema. Om du skall byta filter, skall du köpa ett original eller möjligen ett pirat, men det skall se ut och sitta på en speciell plats. På min -92 sitter det i motorrummet på torpedväggen. "Över pedalerna" fast i motorrummet. En grå plåtburk, något obetydligt mindre mindre än en 33 cl läskburk, med en anslutning i vardera gaveln. På några 80-talsmodeller sitter det under bilen i anslutning till tanken (där även pumpen sitter). Tyvärr vet jag inte vilka.

Var noga med att du sätter det åt rätt håll, och att det blir tätt. Kolla in det gamla först och memorera.

Tänk på att det kan vara tryck i filtret och ledningarna när du lossar det. Då sprutar det bränsle över hela omgivningen. Därför tar man först bort säkringen till pumpen, jag tittade på det i din förra fråga, men är inte helt säker, förmodligen säkring nr 4. Kolla detta noga först. Ta bort säkringen, kör motorn tills den stannar själv. Då bör trycket ur ledningarna vara noll. Det säger inte att det inte kommer att droppa bränsle när du lossar. Men det skall vara utan tryck om allt har gått bra.

Tänk på brandfaran!

Du kan förmodligen köpa ett piratfilter på Biltema, men poängtera att det skall vara till Volvo med årsmodell XX och motormodell YY. Men du skall inte ha något unversalfilter i transparent plast.
Biltema har ett filter till varje bilmodell och dom är identiska med volvo originalfilter
Användarvisningsbild
av Caffis
Såga i sär och titta! Jag har det. Jag kör Orginal
av Mazen
Filter köpt på Micro med nya koppar brickor, ena sidan tät med måttligt åtdragande, den andra droppar efter körning efter svinhård dragning.
Personligen tror jag att det råkat komma in skit emellan så det blir te å skruva i sär å göra rent å byta brickor.

Det jag hoppas dock är att det inte blir fler tjuv stopp!

/Mazen
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]