Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
Hej,

Ni som ägt och kört den nya V60:an ett tag nu. Vad gillar respektive ogillar ni med bilen och allt övrigt relaterat till modellen?

Era tankar och kommentarer mottages tacksamt.
av Lockis
Har kört både Classic och den ”nya”

Båda bilarna är superba. Nya har dock bättre utrymmen.

Sen är det nyare. Det blir mer modernt.
Har inte hittat något jag inte gillade med nya v60n.
Användarvisningsbild
av Funk
Nu kör jag mest S60 , men även V60 på firman. Körmässigt, och även utrymmesmässigt är allt bättre på de nya. Min kritik handlar lite om trenden med touchskärmar i allmänhet så det får stå för alla tillverkare på sätt och vis. Jag saknar faktiskt lite av de hårda knapparna, byta till en specifika radiokanal är inte längre intuitivt t.ex. Och en sån sak att mediaspelaren inte kan spela upp hela mappar med musik rakt av retar mig. Spotify kan ju förvisso ta över en del av den rollen, men då är ju å' andra sidan internetuppkopplingen otroligt långsam..

/Thomas
av Lockis
Funk skrev: sön 31 jan 2021, 10:57 Nu kör jag mest S60 , men även V60 på firman. Körmässigt, och även utrymmesmässigt är allt bättre på de nya. Min kritik handlar lite om trenden med touchskärmar i allmänhet så det får stå för alla tillverkare på sätt och vis. Jag saknar faktiskt lite av de hårda knapparna, byta till en specifika radiokanal är inte längre intuitivt t.ex. Och en sån sak att mediaspelaren inte kan spela upp hela mappar med musik rakt av retar mig. Spotify kan ju förvisso ta över en del av den rollen, men då är ju å' andra sidan internetuppkopplingen otroligt långsam..

/Thomas
Håller med om knapparna. Gillar BMWs tänk där.
Tycker visserligen att Volvos system är ganska lätt att använda. Röst kommandon är också väldigt smidiga och något jag använder mer och mer.

Musik är nästan uteslutande TuneIn appen. Och alltid på samma kanal. Enbart när den strejkar som jag kör annat media.

Sim-kort monterat i bilen hjälper en hel del med anslutningsproblemen jag haft när jag delat ut via telefonen. Spotify är bättre här än TuneIn då du saknar samma buffring i TuneIn .
Användarvisningsbild
av Rillee
Det jag saknar från den gamla bilen är att man kunde styra många av funktionerna från ratten
Användarvisningsbild
av leiwi
Rillee skrev:Det jag saknar från den gamla bilen är att man kunde styra många av funktionerna från ratten
Vad är det du saknar med rattkontrollerna på nya V60
av Lockis
Rillee skrev: sön 31 jan 2021, 13:30 Det jag saknar från den gamla bilen är att man kunde styra många av funktionerna från ratten
Det finns väl inga funktioner borttagna från dem nyare modellerna?
Användarvisningsbild
av leiwi
Lockis skrev:
Rillee skrev: sön 31 jan 2021, 13:30 Det jag saknar från den gamla bilen är att man kunde styra många av funktionerna från ratten
Det finns väl inga funktioner borttagna från dem nyare modellerna?
Nej tvärtom det var därför jag undrade vad han saknade :-)
av Niclas
I den förra generationen Sensus så kunde man styra hela mittenskärmen med ratten. Det kan man mig veterligen inte göra med den nya?
av Lockis
Niclas skrev: sön 31 jan 2021, 16:08 I den förra generationen Sensus så kunde man styra hela mittenskärmen med ratten. Det kan man mig veterligen inte göra med den nya?
Nej men det betyder väl inte att funktionaliteten blivit sämre. Du kan fortfarande styra mycket ifrån ratten. En del med röst kommando och en del rakt på knapparna.

Det har ju tillkommit mycket fler funktioner i bilarna så att allt inte går att ändra är inga konstigheter.

Men du får gärna ge konkreta exempel på funktioner du inte kan styra och saknar.

Har alltså bytt motor i min Volvo 240 ifr&ar[…]

Om någon funderar på byta ut innerbely[…]

Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]