- lör 30 jan 2021, 16:53
#1426541
Det är en sak som jag inte gillar med S60. Jag vill f-n inte varva över 2000 med en kall motor. Det hjälper inte att växla över till manuell växling 

Moderator: Moderatorer
Buckshot skrev:Det är en sak som jag inte gillar med S60. Jag vill f-n inte varva över 2000 med en kall motor. Det hjälper inte att växla över till manuell växlingVarför just 2000varv, har väl ingen betydelse om du går upp till 2500-3000varv eller är det något du intalat dig?
dannesk skrev:Den varvar gärna 3000 vid 20 minus och det är något jag har intalat mig inte är bra med en kall diesel. tycker du att det är bra?Buckshot skrev:Det är en sak som jag inte gillar med S60. Jag vill f-n inte varva över 2000 med en kall motor. Det hjälper inte att växla över till manuell växlingVarför just 2000varv, har väl ingen betydelse om du går upp till 2500-3000varv eller är det något du intalat dig?
Buckshot skrev:Den varvar gärna 3000 vid 20 minus och det är något jag har intalat mig inte är bra med en kall diesel. tycker du att det är bra?Bilen behöver ju få upp varven för att öka tempen och att inte belastas så hårt på låg varv. Jag kör värmaren när det är kallt och värmaren går ju igång när man startar bilen också för att hjälpa upp tempen men ibland så får man köra iväg med kall bil. Att den då slirar upp till 2500-3000 varv är ju bättre än att den får gå tungt och belastas på 2000varv som du intalat dig är bra, den är ju designad så och jag är inte det minsta orolig för min motor.
dannesk skrev: ↑lör 30 jan 2021, 19:56Man kan ju också köra med lätt belastning vid låga varv men det kanske du har intalat dig inte är bra.Buckshot skrev:Den varvar gärna 3000 vid 20 minus och det är något jag har intalat mig inte är bra med en kall diesel. tycker du att det är bra?Bilen behöver ju få upp varven för att öka tempen och att inte belastas så hårt på låg varv. Jag kör värmaren när det är kallt och värmaren går ju igång när man startar bilen också för att hjälpa upp tempen men ibland så får man köra iväg med kall bil. Att den då slirar upp till 2500-3000 varv är ju bättre än att den får gå tungt och belastas på 2000varv som du intalat dig är bra, den är ju designad så och jag är inte det minsta orolig för min motor.
Buckshot skrev:Man kan ju också köra med lätt belastning vid låga varv men det kanske du har intalat dig inte är bra.Om bilen varvar upp är den designad så och gör det när den är kall, du får nog acceptera och släppa det. Accelererar du har du inte lätt belastning och då åker varven upp. Det är ju du som fått för dig att 2000varv är någon typ av magisk gräns som man inte ska överskrida.
Lövet skrev: ↑lör 30 jan 2021, 23:12 Jag är rätt säker på att Volvo har programmerat lådan så bilen inte går sönder av vanlig körningja så är det.
Larslars skrev:så då när man tex ska ut på motorvägen och försöka få till 100kmh på påfarten ja då petar den upp till en 3000-3500 varv innan nästa växelFast bara om du gasar hårt ju. Jag har haft 3st sådana här automater, kan inte känna igen att detta är ett problem om man tar det lugnt. Det gör man ju alltid i början.