Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Har just blivit med Volvo igen efter många år med andra bilar. Det blev en v70 D5 2006, automat. Efter några månader med behaglig körning startade lite problem.

Det första vet jag inte om det är ett problem eller inte. Det ryker mycket ur det inringade röret när bilen är kall. Röken luktar lite fotogen.
20210130_232915.jpg
20210130_232915.jpg (275.1 KiB) Visad 439 gånger
Det andra problemet är att lampan som berättar att en motorservice behöver göras tändes. Samtidigt blev bilen kraftlös och växlar inte som den skall. Den går på låga motorvarv och vill inte växla ner trots gaspådrag.

Jag testade att köra på manuell och varva lite mer, men bilen är trött som min gamla Mercedesbuss.

Jag provade att lyfta på oljelocket när motorn är igång för att se om det är ett under eller övertryck. Men det är varken eller, i varje fall inget tydligt.

Jag tror också att den gjort sig av med lite olja, det ser lite svart ut på hasplåten.

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.