NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Har fått upp ett felmeddelande på strålkastarna. Nollade alla felkoder i VIDA och en kod var fortfarande kvar.
HCM-8F31 - Främre lägesgivare för låg signal.

Kollade hur givaren registrerade värdena och fick fram att bakre givaren låg på 2,91v och ändrades när jag gungade bilen i sidled. Den andra givaren (främre) visade 0v. Är det bara att kolla kablage och resistens i själva givaren?

Tycker mig minnas att det även kunde bli problem med att den är felvänd. Är det någon som har en bild på hur armen ska sitta?

Mvh Andreas.
Ja nu har jag hittat felet... Förutom att allt va hopplöst ihoprostat och kontaktstycket satt som... Så hade en liten pin i kontakten gått av. Va mycket rost runt också. Så hur fan gör man nu? Måste få tag på ett kontaktstycke så man kan löda ihop gamla kablarna med denna. Eller är det lätt att byta hela kabeln?
kvillebäck skrev:Verkar finnas till mer anständigt pris på V-parts.
https://vparts.se/se/lagesgivare-for-xe ... -xc90.html
Jo jag såg den, beställde även den i ren chansning. Men när jag söker på artikelnumren verkar det vara givare för bakaxeln. Men den ser nästan identisk ut med den jag har i bilen. Så den kanske passar ändå?
Jag blir tveksam när det inte är någon som har fram att sälja.
Jag hoppas att det är samma men den yttersta delen av armen är längre på den där fram.
TROR det är samma men att när du köper fram så får du ytterligare en längk/arm med. men jag vet inte.
När man monterar är det lätt att få armen i fel läge så var noggrann.
Givaren är exakt samma fram/bak är bara armarna som skiljer sig :-)
Har du ingen bilskrot med självplock i närheten? Åk dit å klipp kablaget :-) dock verkar dom flesta av dessa bilar ha halogen som skrotas :x
OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]