Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jiha1968
Nelsson skrev:Kontaktrullen kan vara hel, varit med där ratten stått ett varv fel, bara att vrida tillbaka.
Be verkstaden fixa, det är dom som gjort bort sig
SRS-modulen varnar avbrott på båda Airbag/rattkudde-slingor, då är tyvärr inte kontaktrullen ok ;-)
av MickeM
Hursom så är det verkstaden som kvaddat rullen, och ska fixa deras skapade följdfel utan knorrande. Om det nu inte är en bekant som hjälpt till. Då.är ju läget annorlunda.
av 77000mil
Först och främst, tack för hjälpen med lösning på mina felkoder, byte av rullen löste det!

Nu till det nya problemet.
Besiktningen tyckte att återgången på styrningen är trög och det blev underkänt.
Det verkar som att det bara är när jag svänger åt vänster.
Jag har provat att byta den nedre leden i rattstången men det hjälpte inte alls.
Tyvärr misstänker jag att den begagnade styrväxeln jag köpte inte är perfekt men jag tar tacksamt emot tips om något jag kan göra för att få detta att funka lite bättre.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Har någon justerad på styrväxeln innan montering...?
Den har en justerskruv till "styrväxelns tröghet/glapp" på undersidan,bakåt.

Kolla:
Lufttrycket i alla däcken
Däckens rotationsriktning eller inside/outside märkning, och slitage.
Identiska fälgar och däck på samma axel? Om det är eftermarknadsfälgar kolla att ET/inpress är identisk.

Palla upp bilen bak, snurra hjulen, går dom lika lätt?

Palla upp bilen fram, stäng av STC/DSTC (antispin), P-broms på, start motorn, lägg i ettans växel,
roterar båda hjulen i ungefär lik hastighet?

Växellådan i neutral, med motorn fortfarande på tomgång , ta tag i hjulet och vrid åt både håll (så ratten snurrar), repetera på det andra hjulet. Någon skillnad på riktning/sida?

Lossna yttre styrleder H/V, rör på styr/kul-lederna alla möjliga vägar, känns H/V sida lika?
Kolla skicket på bärarmens bussningar speciellt den bakre (i framvagnen).

Om ingen avvikelser hittades, lämna bilen på 4-hjulsinställing,
jag litar inte på att din verkstad har justerad framvagnen på rätt sätt efter att subframe har varit nere/lossat.
(lite Caster och SAI-fel, pga subframe lite ur läge, där verkstaden i bästa fall endast har justerad/kollad Toe efter S-växelbyte)

Inte bättre, byt styrväxel, ny 4-hjulsinställing...

Nu hittade jag ställmotorn och länkarmen[…]

Ingen internetanslutning via SIM

Jag stoppade in ett splitter nytt SIM-kort till et[…]

Carplay Trådlös adapter

v @XRay89 , Blev ingen tull sist jag beställd[…]

LED ramp och XBB dongle

Nu har min bil varit in till Innoware Development […]