NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amir123
andreasw skrev:Något som också är viktigt är att Additivet är påfyllt varje 6000 mil.
Ska fråga om det, men blir nog svårt att ta reda på. Står sällan sådana detaljer i en servicebok tyvärr. Men eftersom partikelfiltret byttes för inte så länge sedan, kan man anta att additivet också fyllts på i samma veva?
av Amir123
Malmstroem skrev:Jag skulle själv inte betala för en utökad kontroll hos bilprovning eller dylikt. De kontrollerar i princip ingenting som jag inte kan göra själv. Om TS inte kan göra dessa kontroller själv så kan de ha ett visst värde -- men förvänta dig inte att de kommer att hitta alla eventuella problem. Men något kan de hitta vilket i så fall skulle göra det värt besöket.

Jag håller med kvillebäck -- undvik bilar som just bytt ägare till någon som inte kör med bilen. Hans råd om bilval är också vettigt -- ta en bensinare med få mil och få ägare.

Behöver du bil och inte har större budget så finns det inte så mycket att välja på. Det är inte omöjligt att lära sig skruva. Jag har aldrig gått någon mekanikerutbildning, utan jag har lärt mig genom att försöka. Det fanns liksom inga pengar att lämna in bilen till verkstan när jag var student. Jag åkte aldrig någonstans utan att ha med verktygsväskan. Jag har aldrig blivit stående någonstans, men jag har t.ex. fått byta vattenpump på parkeringen utanför en OK-mack...
Jag hade gärna velat lära mig skruva, som du säger. Tror att det skulle vara något som är både roligt och användbart att kunna som bilägare. Men är det säkert att pilla och reparera bilen på egen hand? Man är ju som mest orolig över att göra något fel och som riskerar passagerarnas säkerhet.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Köp av V50 2.0D har precis avhandlats i följande tråd:
viewtopic.php?f=31&t=160731

Trevlig motor men partikelfiltret verkar kunna "golva" bilen fullständigt.

Vill man ha en en billig bil(läs driftsäker) så skall man välja bensinmotorer:
Fordmotorer - 1.6 1.8 2.0
Volvo - 2.4 2.4i

Etanolmotorer innebär mer komponenter och dessutom risk med igensatta spridare.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hade absolut valt en 1.8 eller 2.0 bensin i ditt läge, även om jag så lånat några kronor för det. Men annars kryllar blocket av S60 och S80 säom är lite äldre än 2008 och hade jag inte varit så j-a fåfäng hade jag ägt dessa modeller ett bra tag till då de är otroligt driftsäkra och fortfarande relativt moderna trots sina år på nacken
av Lövet
Hasse53 skrev:Etanolmotorer innebär mer komponenter och dessutom risk med igensatta spridare.
Det är dock en myt. Visa mig en 1.8f med spridarproblem som beror på bränslet. Även vanliga bensinare har spridarproblem imellanåt, det beror inte på bränslet.
Amir123 skrev:Vi hade gärna velat ha en flexifuel bil egentligen, men vart svårt att hitta en bra sådan i vårat område och i den här prisklassen. Samtidigt är det många som har klagat på dem bilarna också, både i det här forumet och andra. Är bensin bilar det ända som funkar bra i den här prisklassen kanske? :P
1.6d och 2.0d är billig för att de i genomsnitt har högre reparationskostnader. 5000kr räcker inte för att lösa ett trasigt partikelfiltersystem så att säga. Men om det precis är bytt, och fungerar, så är chansen ändå rimlig att det håller ett tag.
av MarcusGen
Att programmera bort och ta bort filtret är olagligt och släpper ut stora oförbrända sotpartiklar i luften.

Om du vill lära dig att meka blir bilen förmodligen ett bra köp. Algtillväxt behöver du inte oroa dig för såhär års.

Jag hade dock räknat 5 000 kr för service och reparationer per år om man gör allt själv. Troligtvis blir det lägre än så, men det är alltid bra att ta i lite.
av kvillebäck
Att bilen är avställd brukar inte förbättra möjligheterna till provkörning. Kör inte mindre än en timma. Provocera och snålkör i utförsbackar. Lyssna efter malande ljud från framvagnen som tystnar vid kurvtagning. Känn efter vibrationer när du bromsar. Det skall vara perfekt nu när det är nybytt. Står ratten rakt när du kör rakt fram? Är däcken lika mycket slitna på in och utsidan? Förarstolen är ofta sprucken men det kan man leva med. Fungerar alla elhissar och centrallåset? Går bilen låsa och låsa upp med BÄGGE nycklarna. (Ny nyckel är mycket dyrt till V50) Lyser nummerplåtsbelysningen bak? Har den avtagbar dragkrok så be säljaren visa hur den fungerar.
Om den hade Xenonljus så kolla att den justerar ner ljuset när ni tynger ner bilen bak. På vissa bilar så testar bilen själv justeringen vid start. Man kan då se att den höjer och sänker ljuset när man slår på tändningen.
INGA varningslampor skall lysa i instrumentet. Kontrollera snittförbrukning när du kör. Vid körning rakt fram på plan väg i 90 kmh bör du ligga under 5,0 över 0,7 så spring eller kör i mer än tjugo minuter och kontrollera att det gått ner. OBS se så förbrukningen ändrar sig hela tiden annars har du ställt den på att visa snittförbrukning över tid och då ändrar den sig inte så ofta.
A/C kan vara svårt att kontrollera så här års.
Har du möjlighet så be säljaren garantera att den fungerar på kvittot och han betalar reparationen om den upptäcks vara trasig före sista April. Utan garanti så tycker jag 20000 för en bil som i övrigt fungerar är okay.

Har du tur kan bilen gå flera år utan större problem. Har du otur så kan man ha det med alla andra bilar också. Alla gör sönder ibland.
Att byta trasiga saker på bilen brukar inte vara så svårt. Felsökning kan däremot vara mycket svårt. ibland klarar inte verkstäderna heller det utan tvingas byta mer än nödvändigt.

Lycka till och njut av provkörningen.
av Amir123
kvillebäck skrev: lör 30 jan 2021, 08:15 Att bilen är avställd brukar inte förbättra möjligheterna till provkörning. Kör inte mindre än en timma. Provocera och snålkör i utförsbackar. Lyssna efter malande ljud från framvagnen som tystnar vid kurvtagning. Känn efter vibrationer när du bromsar. Det skall vara perfekt nu när det är nybytt. Står ratten rakt när du kör rakt fram? Är däcken lika mycket slitna på in och utsidan? Förarstolen är ofta sprucken men det kan man leva med. Fungerar alla elhissar och centrallåset? Går bilen låsa och låsa upp med BÄGGE nycklarna. (Ny nyckel är mycket dyrt till V50) Lyser nummerplåtsbelysningen bak? Har den avtagbar dragkrok så be säljaren visa hur den fungerar.
Om den hade Xenonljus så kolla att den justerar ner ljuset när ni tynger ner bilen bak. På vissa bilar så testar bilen själv justeringen vid start. Man kan då se att den höjer och sänker ljuset när man slår på tändningen.
INGA varningslampor skall lysa i instrumentet. Kontrollera snittförbrukning när du kör. Vid körning rakt fram på plan väg i 90 kmh bör du ligga under 5,0 över 0,7 så spring eller kör i mer än tjugo minuter och kontrollera att det gått ner. OBS se så förbrukningen ändrar sig hela tiden annars har du ställt den på att visa snittförbrukning över tid och då ändrar den sig inte så ofta.
A/C kan vara svårt att kontrollera så här års.
Har du möjlighet så be säljaren garantera att den fungerar på kvittot och han betalar reparationen om den upptäcks vara trasig före sista April. Utan garanti så tycker jag 20000 för en bil som i övrigt fungerar är okay.

Har du tur kan bilen gå flera år utan större problem. Har du otur så kan man ha det med alla andra bilar också. Alla gör sönder ibland.
Att byta trasiga saker på bilen brukar inte vara så svårt. Felsökning kan däremot vara mycket svårt. ibland klarar inte verkstäderna heller det utan tvingas byta mer än nödvändigt.

Lycka till och njut av provkörningen.
Tack för dem utmärkta tipsen, får ta med dem på nästa provkörning! Nu blev det så att vi skippade att provköra just denna bil pga era kommentarer och alla andra inlägg om just dieselbilar i denna prisklass.

Verkar inte som att dieselbil är det bästa alternativet som vår fösta bil och vi lutar nu mera åt en bensin bil som du och alla andra föreslagit.

@kvillebäck @Lövet @Malmstroem @StefanN @Hasse53 @Micce1980 mm
En fråga dock till dig och alla andra som svarat, hur högt i pris måste man gå för att få en duglig flexifuel eller diesel bil? Det finns t.ex. en V50 1.6D från 2008 uppe just nu som endast åkt 17 500mil för ca 43000kr. Är det då ett bättre alternativ, eller måste man gå ännu högre upp i prisklass?

Närmare sagt, om vår budget nu istället ligger på 20-40000kr, vad är det för bilar vi ska satsa på i V50/V70 serien? Underhåll och reparationer kommer ju komma med vilken bil som helst i dem här prisklasserna, men från era kommentarer lät det som att just diesel bilar kommer göra våra liv till ett helvete som "nybörjare" inom bil ägare världen. Är då Flexifuel ett bättre alternativ, eller ska vi helt satsa på bensin bilarna?

Tack till alla för all information och vägledning, uppskattas väldigt mycket!
av kvillebäck
Min uppfattning är att Dieselbilar från 2000-talet är rätt komplicerade och dyra att sköta. Jag har dock inte erfarenhet av alla märken.
att köpa bil är svårt. Det är lättare om man lägger mer. God kännedom om bilmodellen man tänker titta på är viktigt. Läs på och googla så lär man sig.
Bil slits mycket med mil. Olika användare användare sliter olika mycket. Ser bilen sliten ut, så utgå från att den är det.
En god rekondare kan få ett vrak att se nytt ut så det är lätt att bli lurad.

Jag vet inte var du bor men här är ett ex. Sök på blocket och ställ in sökningen som ni vill och urval på billigaste.
https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... t/93957483

Det är för tillfället rätt tomt på begagnatmarknaden. Jag förstår om ni vill ha Volvo. Det vill jag med. Men det finns många prisvärda bilar av andra märken med.
Titta på facebook när ni hittat en modell ni gillar.
Jämför och använd internet. Köper ni en mindre lyxig bil får ni ibland mer för pengarna.
Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gån[…]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare

Vet ej om detta är vad du letar efter men kik[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de t[…]