NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amir123
UPPDATERING: Lagt till information från dem två senaste besiktningsprotokollen

Hej! Vi har bestämt oss för att skaffa en V50/V70 årsmodell 2007 och framåt, i prisklassen 20-35000kr, Diesel eller Etanol bil. Bilen kommer främst att användas för att åka till och från jobbet, totalt 6 mil om dagen. Eftersom vi knappt kan något om bilar och aldrig ägt en bil innan, så skulle vi uppskatta all hjälp och information som kan fås.

Kollar just nu på en V50 2.0D 2008 för 26000kr som ska provköras till helgen, nedan kommer lite info om bilen:
- Miltal: ca 26600
- Skatt: 3500kr
- Kamrem och Kupéfilter bytt vid ca 24000mil
- Partikelfilter vid ca 22500mil
- Nyligen servad för olja och oljefilter
- Nya bromsar på fram, både skivor och belägg
- Nya dubbdäck
- Xenonljus
- Har haft 3 ägare, varav näst senaste ägde bilen i 9 år. Nuvarande ägaren har haft den i knappt 3 månader och haft den avställd sedan början av köpet. Köptes som extra bil, men säljes pga ändrade omständigheter.
- Besiktades senast 2020-05-07 av förra ägaren

Ytterligare kan nämnas att bilen behövt gå på efterkontroll på 4 utav 5 av de senaste besiktningarna. Kan detta ses som ett tecken på att bilen haft mycket problem dem senaste åren?

Edit:
Resultatet från de två senaste besiktningsprotokollen, i båda fallen hade bilen några anmärkningar, varav den senaste krävde en efterkontroll:
2019-02-26:
Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel: ) Bedömning
1. MARKERINGAR, POSITIONSLYKTA (4.2) , FRAM VÄNSTER, UR FUNKTION, Bedömning: 2X

Bra att veta:
1. FÄRDBROMS FUNKTION, FÄRDBROMS BROMSSKIVA (1.1.14) , FRAM, BÅDA SIDOR,
ROSTANGREPP/LITEN ANLIGGNINGSYTA

2020-04-27:
Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel: 2)
1 AVGASSYSTEM (6.1.2), FASTSÄTTN/UPPHÄNGNING BRISTFÄLLIG, Bedömning: 2X
2 BROMSSKIVA (1.1.14), FRAM, BÅDA SIDOR, SKADAD, Bedöming: 2

Bromsskivorna vet jag har åtgärdats, men vet inget gällande resten. Eftersom den blev godkänd på efterkontrollen, antar jag att resten också har åtgärdats.
Senast redigerad av 3 Amir123, redigerad totalt 0 gång.
av MrCougar
En parameter!
-Hur kommer du/ni köra bilen? Till o från jobbet? avstånd till o från jobbet. Diesel motor på korta körsträckor kanske inte är helt optimalt, i längden.
- står en dieselbil längre perioder är de risk för alg-tillväxt i bränsletank, ledningar mm. brukar bli kostsamt. Bäst om den körts dagligen eller i alla fall veckovis, och långa sträckor
av Rådlös
Bra att veta: Alla E85-Volvo, eller FFV som det hette på Volvo och Fordspråk, har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Den är av Calix/Volvo Original fabrikat och fullt utbyggbar med alla tillbehör om det inte redan är gjort? 1.8 F-motorn och 2.0 F har ingen kamrem. Den har kamkedja. Det finns ingen bytesintervall i serviceschemat på den. Det kan man tolka som att den antas hålla bilens livslängd ut?
E85-bilarna har lite lägre skatt också. V70 -08 runt 1500 kr år.
Jag tankade E85 i förrgår, pris 11.03 kr/litern. Men det är ju naturligtvis olika runt omkring i landet.
Men ett litet pekfinger, tänker du ofta dra tunga släp som t.ex husvagn eller annat så behöver du en starkare bil. Det finns ju även V70 2.5 Fx som är betydligt starkare än 2.0 F. (5 cylindrar mot 2.0 som bara har 4) Någon enstaka gång med tungt släp må vara hänt med Fordmotorn, men inte om du vill göra en rejäl husvagnssemester.
av Amir123
MrCougar skrev: tor 28 jan 2021, 23:34 En parameter!
-Hur kommer du/ni köra bilen? Till o från jobbet? avstånd till o från jobbet. Diesel motor på korta körsträckor kanske inte är helt optimalt, i längden.
- står en dieselbil längre perioder är de risk för alg-tillväxt i bränsletank, ledningar mm. brukar bli kostsamt. Bäst om den körts dagligen eller i alla fall veckovis, och långa sträckor
Glömde nämna det, ja den kommer användas främst för att köra till och från jobbet. Totalt 6mil om dagen, räknas det som en kort körsträcka?

Gällande andra punkten, vad räknas som längre perioder och gäller det du sa även under vintertid? Den har nämligen vart avställd sedan November och stått stilla, av vad jag vet, under större delen av den tiden.
av MrCougar
6 mil om dan ToR åker jag också. Funkar perfekt. Då hinner inga alger växa till :nerd: Tror inte nov -jan spelar så stor roll. Står en bil still är bäst att vara fulltankad. Då kommer det in minst med vatten, vilket vad jag förstår är den främsta orsaken till algtillväxt. Nästan tom tank så kommer det att kondensera mycket H2O vid varje temperaturväxling
Senast redigerad av 1 MrCougar, redigerad totalt 0 gånger.
av Amir123
Rådlös skrev: fre 29 jan 2021, 00:18 Bra att veta: Alla E85-Volvo, eller FFV som det hette på Volvo och Fordspråk, har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Den är av Calix/Volvo Original fabrikat och fullt utbyggbar med alla tillbehör om det inte redan är gjort? 1.8 F-motorn och 2.0 F har ingen kamrem. Den har kamkedja. Det finns ingen bytesintervall i serviceschemat på den. Det kan man tolka som att den antas hålla bilens livslängd ut?
E85-bilarna har lite lägre skatt också. V70 -08 runt 1500 kr år.
Jag tankade E85 i förrgår, pris 11.03 kr/litern. Men det är ju naturligtvis olika runt omkring i landet.
Men ett litet pekfinger, tänker du ofta dra tunga släp som t.ex husvagn eller annat så behöver du en starkare bil. Det finns ju även V70 2.5 Fx som är betydligt starkare än 2.0 F. (5 cylindrar mot 2.0 som bara har 4) Någon enstaka gång med tungt släp må vara hänt med Fordmotorn, men inte om du vill göra en rejäl husvagnssemester.
Tack för infon! Har läst dina tidigare inlägg gällande er V70 flexifuel, dem har varit väldigt användbara i att ge oss en bättre bild av vad man ska förvänta sig av etanol bilarna.

Gällande motorvärmaren på flexifuel bilar, är dem som diesel bilarnas motorvärmare att man inte behöver ett eluttag? Har i alla fall för mig att diesel bilar inte behöver en extern källa av el för att värma motorn. Men är osäker på vad som gäller för flexifuel.
av kvillebäck
Tror nog inte du skall köpa en V50 diesel med 26 000 mil på mätaren som är avställd och ägaren köpt den för tre månader sedan.
Om du är duktig mekaniker så kanske det är något, men ge inte så mycket mer än 15000 för en sådan.

Dessa motorer kräver mycket omsorg från ca 20000 mil. Det är inte billigt om du inte sköter det själv. Oavsett om motorn sitter i en V50 eller V70

Om du inte är en vass mekaniker så välj en bil med betydligt färre mil. Det var lättare att reparera och sköta bilen på åttiotalet än dagens mer avancerade bilar.

Etanol vet jag inget om.
av MrCougar
Köper du diesel så kolla att "tidur" är med även om det sitter sk bränslevärmare i bilen. på 1,6D sitter det värmare i alla men det betyder inte att tidur är med. Finns vad jag förstår en del "snikpaket" där mjukvaran inte är inkluderad och då blir de bara kallstarter, vilket inte är så kul när kvicksilvret kryper neråt
av Rådlös
Motorvärmarna i alla FFV skall anslutas till ett eluttag. Alltså till 230 Volt nätspänning. Det kan kanske bli ett litet problem om man inte har en fast parkeringsplats med uttag. Bor man i en bostadsrättslägenhet utan eluttag kan man kanske trycka på föreningen att sätta upp sådana "i miljönyttans namn". Tala med grannarna först så att ni är några stycken som tycker och vill samma. Motorvärmare ger ju miljönytta till alla bilmodeller oavsett vilket bränsle dom drivs med.
Dieselmotorernas värmare (som även finns till bensin-och E85-bilar) drar batteriström. Batterierna med sådana värmare måste stödladdas med jämna mellanrum. Så även i dom fallen behövs ett eluttag någonstans.
av Amir123
kvillebäck skrev: fre 29 jan 2021, 09:19 Tror nog inte du skall köpa en V50 diesel med 26 000 mil på mätaren som är avställd och ägaren köpt den för tre månader sedan.
Om du är duktig mekaniker så kanske det är något, men ge inte så mycket mer än 15000 för en sådan.

Dessa motorer kräver mycket omsorg från ca 20000 mil. Det är inte billigt om du inte sköter det själv. Oavsett om motorn sitter i en V50 eller V70

Om du inte är en vass mekaniker så välj en bil med betydligt färre mil. Det var lättare att reparera och sköta bilen på åttiotalet än dagens mer avancerade bilar.

Etanol vet jag inget om.
I vår prisklass finns det tyvärr inte mycket annat att välja på, oavsett bränsle, det lägsta jag hittat är runt 23500mil. Skulle en FlexiFuel motor vara bättre i sådana fall, eller är det bensin som gäller kring det miltalet?

Men menar du specifikt just för att den är avställd och att förra ägaren köpte den för tre månader sedan, innebär att den har problem? Den har som sagt behövt gå på många efterkontroller dem senaste åren. Lyckades få tag i dem två senaste besiktningsprotokollen, och då visade den sig ha problem med följande:
2019-02-26:
Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel: ) Bedömning
1. MARKERINGAR, POSITIONSLYKTA (4.2) , FRAM VÄNSTER, UR FUNKTION, Bedömning: 2X

Bra att veta:
1. FÄRDBROMS FUNKTION, FÄRDBROMS BROMSSKIVA (1.1.14) , FRAM, BÅDA SIDOR,
ROSTANGREPP/LITEN ANLIGGNINGSYTA

2020-04-27:
Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel: 2)
1 AVGASSYSTEM (6.1.2), FASTSÄTTN/UPPHÄNGNING BRISTFÄLLIG, Bedömning: 2X
2 BROMSSKIVA (1.1.14), FRAM, BÅDA SIDOR, SKADAD, Bedöming: 2

Båda felen åtgärdades och blev godkända på Efterkontrollen.

Jag har testat säkert 20 olika dyra och "[…]

Min har blivit värre senaste dagarna. Den h&a[…]

XC70 2011 D5 Min rem gick av för någ[…]

OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]