Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
Hej på er,

Jag har ju läst massor av inlägg om bilar som klonkar över gupp osv, men min fråga rör inte det. När jag är ute och kör så hör jag ett typ tjutande....kanske inte rätt ord...men det är en darrig ton som hörs svagt över motorljud, vägbrus från däcken osv. Jag tycker det låter som om det "tjuter" mer om man exempelvis ligger i 90 km/tim och det kommer en lång svepande vänsterkurva. Jag har försökt att lyssna vart det kommer ifrån och jag tycker det låter som om det är från hjulen/upphängningen vänster fram.

Vad tror ni det kan vara? Skall det vara så?
Användarvisningsbild
av CarMan
NCR skrev:Hej på er,

Jag har ju läst massor av inlägg om bilar som klonkar över gupp osv, men min fråga rör inte det. När jag är ute och kör så hör jag ett typ tjutande....kanske inte rätt ord...men det är en darrig ton som hörs svagt över motorljud, vägbrus från däcken osv. Jag tycker det låter som om det "tjuter" mer om man exempelvis ligger i 90 km/tim och det kommer en lång svepande vänsterkurva. Jag har försökt att lyssna vart det kommer ifrån och jag tycker det låter som om det är från hjulen/upphängningen vänster fram.

ett trasigt hjullager brukan man beskriva som ett molande ljud & det har ofta et starkare ljud när an svänger så att bilen trycker hårdare på det hjulet.
av NCR
CarMan skrev:

ett trasigt hjullager brukan man beskriva som ett molande ljud & det har ofta et starkare ljud när an svänger så att bilen trycker hårdare på det hjulet.
Tusan också, jag misstänkte lagret, brukar man byta båda även om det bara är ett som är trasigt?
av Addekarlsson
Jag rekomenderar att byta båda, även om bara ett är trasigt.
Dock inget man måste göra. Men jag tycker det är bättre att byta båda, så vet man att båda är fräscha, inte bara det ena. Lika med styrstag, spindelleder mm. Sånt byter jag parvis oxå.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av CarMan
NCR skrev:
CarMan skrev:

Tusan också, jag misstänkte lagret, brukar man byta båda även om det bara är ett som är trasigt?
det är inte alls vanligt att det andra går så byt bra det ena, dom kostar ju inte gratis.
av NCR
CarMan skrev: det är inte alls vanligt att det andra går så byt bra det ena, dom kostar ju inte gratis.
Jo, förhoppningsvis eftersom jag får det på Happy Dealen...:)

Men skönt att veta att det inte är så vanligt. Vad kan ha orsakat detta? Min V70n har ju bara gått 3900 mil och förre (och första) ägaren verkade vara en äkta putsnisse, bilen ser ut som ny, både utanpå och inuti nämligen...(jag pratade med honom i telefonen och tydligen har han tvättat av den med högtryck 2 ggr i veckan året om...nåt jag knappast själv kommer att orka med).
Användarvisningsbild
av CarMan
NCR skrev:
CarMan skrev: det är inte alls vanligt att det andra går så byt bra det ena, dom kostar ju inte gratis.

Men skönt att veta att det inte är så vanligt. Vad kan ha orsakat detta? Min V70n har ju bara gått 3900 mil och förre (och första) ägaren verkade vara en äkta putsnisse, bilen ser ut som ny, både utanpå och inuti nämligen...(jag pratade med honom i telefonen och tydligen har han tvättat av den med högtryck 2 ggr i veckan året om...nåt jag knappast själv kommer att orka med).
det är inget nån kan ha påverkat på något sätt. troligtvis har en packning tätat dåligt & fukt gått in i lagret.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej CarMan!

Hur vanligt är det med trasiga hjullager på V70N?
Är det bara framhjulslagren eller även bakhjulen som brukar drabbas?
Funderar eftersom jag åkte i baksätet i min bil här under veckan. Jag tycker att det låter ovanligt mycket från båda bakhjulen. Men det hörs inget när man sitter fram.
Dock tycker jag att mina däck är usla (P6000), då de lever om hur mycket som helst. Därför så misstänker jag att det är däckljudet jag hör.

/Henrik
V70 2.4 2002 (5400mil)
Användarvisningsbild
av greeeken
NCR skrev:

Var inte säker på att du får det på HAppy Dealen.
Dom kan säga att det är slitage o då står man där med lång näsa.
Slitage täcks inte av Happy Dealen.
Men dom första 3 månaderna så täcker den garantin ALLT
av NCR
greeeken skrev: Var inte säker på att du får det på HAppy Dealen.
Dom kan säga att det är slitage o då står man där med lång näsa.
Slitage täcks inte av Happy Dealen.
Men dom första 3 månaderna så täcker den garantin ALLT
Då lär jag vara safe med tanke på att jag har haft bilen i 7 dagar.. :)
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]