Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej alla! Det var länge sen jag var in på detta forum sist, känner knappt igen mig. Kul att forumet inte bara finns kvar, det ser ut att frodas också!

Jag håller på med ett litet projekt på bilen, V70 - 2000, och undrar om nån har koll på flödesriktningen på vattnet till värmepaketet? Vid torpedgenomföringen närmare bestämt, övre eller undre slangen, in eller ut?

Tack på förhand, och fridens liljor!
av sicnarf
Tänk lite. Vattnet måste komma ut från motorn och in i värmepaketet för att värma kupén. Sedan från värmepaketet in i kylaren för kylning innan det går till motorn. Så det blir lätt att veta nu.
Användarvisningsbild
av taxi
Ena slangen går rakt in i motorn, den andra till virrvarret under grenröret. Den första borde alltså flöda mot värmepaketet?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Den som går direkt in i motorn är med största sannolikhet den som förser värmepaketet med varmt vatten :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Annars är det bara att känna på slangarna, tillflödet till värmepaketet blir varmast, returen märkbart svalare. Minnet sviker men jag tror tillflödet är den övre slangen
Användarvisningsbild
av Erik Å
Plastsnäppena som håller fast slangarna i torpedväggen påstås bli spröda efter alla år och lätt gå sönder om man tar loss dem. Så jag lät bli att testa ;-)
Annars skulle jag ha spolat värmepaketet, blev nytt i stället
viewtopic.php?f=16&t=154080&start=20#p1364712 sid 3

kopplingar.JPG
kopplingar.JPG (29.27 KiB) Visad 1030 gånger
Användarvisningsbild
av taxi
Nu är det klart! Funkar gör det också!
Denna värmare är på 4,5 kW, vad är normal effekt på värmare till personbilar?

Och utan avgassystem så går det inte att missa när den är på, får se om jag ska bygga på en ljuddämpare till värmaren.
För skojs skull satte jag på ett kromat sportluftfilter till moped från biltema på insugsröret.
Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]