Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AnnaG
Hej!

Med risk för att ställa en dum fråga. Vi bor i Tyskland och ska installera en dragkrok här på vår XC90 -16. Vi flyttar till Sverige till våren och ska då registrera bilen i sve. Vi funderar på en avtagbar krok från Brink istället för originaldel från Volvo. Är detta en dålig idé? Kan det bli problem vid registrering/besiktning?

Tack på förhand!
av S6024t
I Sverige så är det ingen koll på draget , ingen reg eller så. Spelar ingen roll vilket drag du köper,men avtagbar krok,nja, "blir" bara problem efter några år,rostar fast,OM man inte smörjer/fettar det rättså ofta,
av Xanthopteryx
Har volvos infällbara och kan väl säga att jag aldrig skulle montera något annat i dag. Sjukt bekvämt. Kroken är alltid där när man behöver den. Man behöver inte leta efter den och sedan böka med att få fast den. Samtidigt är den ju ur vägen när den inte behövs.
av refbob
Skulle aldrig välja en avtagbar igen. Mycket smidigare den som fäller ut sig.
Användarvisningsbild
av Cotag
Jag handlade en avtagbar Brink- krok från Rameder (tysk firma). Det visade sig vara exakt samma som min bror hade fått monterat av Volvo-återförsäljare vid nybilsköp.
När du ska besiktiga bilen första gången efter montage så ska du ha montage och typ-papper med dig.

Något som skiljer sig mellen "volvogrejer" och "pirat" är elkopplingen. En original-elsats brukar alltid behöva aktiveras mjukvarumässigt hos auktoriserad verkstad. "Pirat"-elsats brukar bestå av olika (pris)nivåer av fulkopplingar där man kopplar sig förbi mjukvaruupdateringen.
av HerrDödén
refbob skrev: sön 24 jan 2021, 18:03 Skulle aldrig välja en avtagbar igen. Mycket smidigare den som fäller ut sig.
Helt enig :-)

Slå en signal till Jönköpings bildemontering. De kan säkert sätta ihop samt skicka ett komplett kit med original-delar. Då får du en infällbar krok och en helt bekymmersfri lösning. Om ni inte själva har möjlighet att montera den så kan en lokal verkstad i Tyskland göra jobbet för en rimlig peng. En sväng förbi en Volvohandlare och ~100 EUR senare är mjukvaran på plats - projektet är därmed i hamn.
Användarvisningsbild
av leiwi
s6025t skrev:Jag handlade en avtagbar Brink- krok från Rameder (tysk firma). Det visade sig vara exakt samma som min bror hade fått monterat av Volvo-återförsäljare vid nybilsköp.
När du ska besiktiga bilen första gången efter montage så ska du ha montage och typ-papper med dig.
Det sker ingen kontroll av dragkrok vid besiktning Sverige sedan några år, bara en funktionskontroll , inga papper eller så behövs :-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Har bara avtagbara och med 5 min underhåll varje vår och höst har jag klarat mig bra och köper då enbart begagnade bilar. Men ja första gång efter köp brukar jag få lägga 10 min :-) Hur som, vissa köper en krok men original elkablage som sedan kan läggas in i mjukvaran hos Volvo åf.
Gasspjäll- justering.

Det ska vara stängt och ska inte behöva […]

740 som krånglar

231 så är det något fel på […]

Åtdragning vattenpump B230E

Enligt Haynes ska vattenpumpens skruvar dras med 2[…]

Automatlådan fast i "P"

På med tändning, av med fläkten, l[…]