Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
Hej har en volvo 740 87,a som jag nu måste byta bromsok fram och det är ju så att det är två bromsslangar till oken fram på 87,orna så jag tänkte bara höra med er hur man gör på lättaste sätt, för hade det vart en slang så hade man ju bara lossat den och sen snurrat på oket, men hur gör man med två slangar?

sen undrar jag över hur det är med bromsskivorna fram på 87,orna är hjullagret en del av skivan eller hur ligger det till? när man byter skivor tar man hjullagret från dom gamla skivorna och sätter i dom nya skivorna? sitter lagren pressade i skivan eller är det koniska lager? vad måste man göra för att kunna få dit dom nya skivorna? man tar u loss navmuttern eller och drar loss skivan? lagret följer med ut då eller? vad gör man sen med den nya skivan? måste något pressas in i skivan? nåt man bör tänka på vid byte? några specialverktyg för att kunna byta skivor?

Tacksam för en beskrivning över hur man gör byte av bromsskivorna fram, nån som skulle kunna beskriva hur jag går tillväga?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Tyvärr så får du nog lossa bromsslangarna helt vid bromsröret och sedan släppa dem vid oket.
Jag vet inte om det var ett separat nav på 87orna eller hur det var. På min gamla 86:a var det det iallafall.
Är det ett inbyggt nav så följer lagerbanorna med i skivan så det är inget du behöver pressa i. Fetta bara in lagren och montera i den nya skivan. Inga specialverktyg behövs hur enkelt som helst tar bara lite längre tid än ett vanligt skivbyte med separat nav.
Användarvisningsbild
av andreas88
okej tack så mycket för snabbt svar. jag har för mig att det ska vara separat nav på 87,orna, men ska kolla upp det, jag ska alltså lossa bromsslangarna där dom fäster i bromsrören inne i skärmen?
av Addict
andreas88 skrev:okej tack så mycket för snabbt svar. jag har för mig att det ska vara separat nav på 87,orna, men ska kolla upp det, jag ska alltså lossa bromsslangarna där dom fäster i bromsrören inne i skärmen?
Dessa brukar vara omöjliga att lossa. Så man brukar få kapa och kona om.
OM bromsslangarna ser fräsha ut räcker det med att du lossar en där. Den andra kan du lossa från oket.
Användarvisningsbild
av andreas88
okej då ska jag genast ta och kolla upp detta, jag bytte slangar för ett tag sen så det bör ju inte vara nåt problem att få loss dom
Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]