Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hozz
#142431
Jag tycker att även om Biltemas bilreservdelar är sämre så har det
ofta betytt att de slits ut fortare
Min erfarenhet också :???:
Om Biltema är seriösa vet jag inte men under alla år har jag inte hört
att dom inte är seriösa.
Att för ett par år sedan sälja motorvärmare enligt Biltema S-godkända motorvärmare utan att vara detta ,sänkte mitt och andras trovärdighet
till Biltema.
Att ett 230V~ system i bilen är säkert, är i mitt tycke, f-baskat viktigt (jag vill inte ligga med dödsryckningar när jag tar i dörrhandtaget).
Jag vet inte om fler än jag märkte att Biltemas sortiment av motorvärmare försvann undre en viss period pga detta?
av jbl
#142432
Jag fick byta höger bakhjulslager på min XC70 vid 4000mil och 1.5 år gammal.
av linnar
#142477
greeeken skrev:Jo men herregud vad ÄR orginal delar då?
Bara det som säljs av volvo om vi nu pratar om volvo?

För ett par veckor sen var min bil inne på service.
Tändstift skulle bytas o ja hade egna som ja ville ha på
Men dom satte sina egna med motiveringen att dom bara sätter dit volvo orginal för att det är bäst.
Hämtade min bil igår igen på service pga att det strulade mkt, den bara dog gick dåligt , gick på för få cylindrar.
Det konstaterades att tändstiften var kassa.
Nu ville dom ha sina orginal men denna ggn fick ja som jag ville o satte dit mina egna som jag köpt.
Bilen går som en dröm igen.

Så jag undrar vad är ORGINAL delar?
Självklart är detta inte samma som hjullagren o att det kan sluta illa på olika sätt.
Jag är bara tveksam till snacket om bara orginaldelar.
Detta som hänt trådskaparen ska inte få hända oavsett märke .
Min lager var slut efter va 6000 mil.
När jag plockade ut högra lagret föll det i bitar.
Har man verkligen otur att få delar som är felkonstruerade eller av dåligt material så har man otur.

Det finns delar också finns det delar.
För att bena ut detta måste man dela upp delarna på olika delar(?):

1. Orginaldelar som finns till till flera olika bilar och även som icke orginaldelar.
Här har vi ex.vis tändstift, däck, filter, torkare osv.
Dessa delar kan man sätta på bilen oavsett om det kallas orginal eller
inte.

2. Orginaldelar av obetydlig vikt.
Här har vi glödlampor, gummilister osv.
Skit samma vad man köper. Upp till var och en vilket märke som är bäst.

3. Orginaldelar som specialbyggts till just den bilen eller delar som
kräver extra omsorg som ex.vis röntgas innan godkännade.


Det som man alltid skall elle bör välja som orginal är punkt 3. Men för
att komplicera det ytterligare kan man välja delar ur punkt 3 som
inte är orginal om man vet att just det fabrikatet är extra bra.
Det är alltså ingen lätt ekvation att välja bildelar.
Hur gör man då för att vara säker på att få rätt ocg bra grejer till
sin bil utan att själv ägna dagar åt efterforskning? Jo, genom att välja
orginaldelar! De delarna kanske inte alltid är bäst men dom är nästan
alltid dyrast. Ändå är valet av orginaldelar det bästa för de flesta
eftersom man vet att det är bra grejor.

de som hållit på flera år med bilar och testat det mesta har sina speciella
favoritprylar som man självklart väljer när man måste byta något.
Men alla andra vet vare sig ut eller in, för de är det säkrast att välja
orginal. Det blir bäst och enklast så.
av Kena
#142478
Och styrleder som knappt klarar 10000 mil, hur seriöst är det? gasspjäll som pajjar efter x antal mil, seriöst? handbromsbackar som egentligen inte ens bromsar bilen, 10000mil eller hur man nu ska räkna det, och sedan dessa hjullager...listan går som du vet att förlänga. Varför händer inte detta tex Toyota???
Användarvisningsbild
av Ringhede
#142482
Skillnaden mellan Toyota och flera andra europeiska bilfabrikat minskar.

På grund av att de och deras underleverantörer mer och mer kopierar Toyotas arbetssätt.

Där kvalitet till kunden sätts främst. Där man inte pressar priset på gammalt sätt genom att den som kan sälja billigast genom att leverera skit får ordern utan genom att plocka bort ej värdeskapande aktiviteter och på så sätt tillverka till lägsta kostnad.

Därför är det kattastrof då biltillverkare försöker pressa priset och köpa in skit och sätta på bilar som under många år skaffat sig ett gott rykte.

Antar att Volvos bromsslangar, spindelleder osv kommer från någon som bara tillverkar billigt och inte från någon som liknande Toyota tillverkar resurssnålt.

Det går fort att rasera ett gott kvalitetsrykte, liknande Biltemas med dåliga hjullager.

mvh Roland
av linnar
#142520
Kena skrev:Och styrleder som knappt klarar 10000 mil, hur seriöst är det? gasspjäll som pajjar efter x antal mil, seriöst? handbromsbackar som egentligen inte ens bromsar bilen, 10000mil eller hur man nu ska räkna det, och sedan dessa hjullager...listan går som du vet att förlänga. Varför händer inte detta tex Toyota???
Jag har aldrig haft problem med styrleder eller något annat du nämner
på mina S80 jag haft. Tvärt om har dom hållt väldigt bra.

Handbromsbackarna förvånar mig på S80, tom tar förskräckligt bra
till skilland mot 140/240/740 jag haft. Jag har heller aldrig lyckats
slita ut några sådana backar på någon av bilarna och då körde jag
240'in 38000 mil.

Hjullagren har jag aldrig heller bytt. Den bil som jag skriver om är min
son's S80 som jag ägde före han. Den hade rullat 23500 mil innan
första hjullagret behövde bytas och det är det hjullagret detta handlar om.
23500 mil är klart godkänt. Det andra lagren är fortfarande orginlal från
när bilen tillverkades.

"Varför händer inte detta tex Toyota???"
Det gör det, bara det att dom rullar inte så många mil som snittet av Volo
dessutom hamnar äldre Volvo med många mil på nacken hos ungdomar
med blyfot. Har du sett någon blyfottung ungdom rejsa kring i en Toyota
Corolla?
av linnar
#142526
Ringhede skrev:Skillnaden mellan Toyota och flera andra europeiska bilfabrikat minskar.

På grund av att de och deras underleverantörer mer och mer kopierar Toyotas arbetssätt.

Där kvalitet till kunden sätts främst. Där man inte pressar priset på gammalt sätt genom att den som kan sälja billigast genom att leverera skit får ordern utan genom att plocka bort ej värdeskapande aktiviteter och på så sätt tillverka till lägsta kostnad.

Därför är det kattastrof då biltillverkare försöker pressa priset och köpa in skit och sätta på bilar som under många år skaffat sig ett gott rykte.

Antar att Volvos bromsslangar, spindelleder osv kommer från någon som bara tillverkar billigt och inte från någon som liknande Toyota tillverkar resurssnålt.

Det går fort att rasera ett gott kvalitetsrykte, liknande Biltemas med dåliga hjullager.

mvh Roland
Jag har en kompis som köpte en Toyota för att han ville komma undan
problem som uppstår med bilar.
Innan körde han Peugeot, Renault och Ford's mindre modeller.
En dag ringde han och berättade att han fått ett brev om att bilen
skall in för översyn. Det var några veckor före besikting. Bra, tänkte han
för då kan dom laga ett fel jag fått på bilen.
När han fått tillbaka bilen frågade han om dom upptäckt och lagat felet.
-Villket fel? Vi har inte sett något fel!
Men det var reparerat och klart.

Bilen var begegnad när han köpte den, den höll väldigt bra tills han kom
upp mot 16000 mil då kom det ena felet efter det andra.
Han bytte jobb och i det nya jobbet fick han en tjänstebil. En Volvo V70
och Volvo som han hatade mer än annat! Han hade aldrig vare sig kört eller ägt en Volvo tidigare.
Efter någon månad med V70'in ringde han och var fullkomligt lyrisk.
- Nu fattar jag varför så många vill ha just V70! Den lastar som en lastbil
utan att det märks när man kör, den går hur tyst och mjukt som helst,
frugan älskar denna bilen. Varför har jag aldrig köpt en sådan tidigare.
-Toyotan jag hade tidigare var rena stenåldern osv.

Ok, han fick några fel på Volvon men han fick en ny tjänstebil när Volvon
passerat 30tusen mil. Toyotan hade sedan länge gått till skroten vid de
milen men den hade mindre fel de första 10tusen milen, en sån tröst!
Användarvisningsbild
av Degnell
#142529
linnar skrev:OK! nu har det hänt mycket på en vecka!!!

Jag fick svar från Biltema. Dom erkänner att det var fel på lagret och ersätter mig
för ett nytt lager och omkostnader.
Så långt var allt bra.

Men min son, som äger bilen, ringde precis nu och sade att det lager som köptes
återigen på Biltema (enda som var öppet) den dagen det första Biltemlagret pajade
har nu också pajat. Det gick av mitt i en korsning med bilar som inte kom fram
pga detta. Exakt samma samma sak hände med detta nya lager. Det har nu rullat
ca 3,5 månader och ca 400mil. Alltså nästan lika "bra" hållbarhet som det första.
Ursäkta om jag är vimsig, men jag hänger inte med i tidsintervallet. Du fick svar nu i veckan från biltema som byter ert lager och nu har samma lager gått av igen, och då har det rullat 3,5 månader och 400 mil? Pratar vi samma lager eller är jag helt ute o simmar? :???:
av totfof
#142540
Måste vara korkad. Läste rubriken och trodde att Biltema hade farliga lagerlokaler.

*går och ställer mig vid skampålen* :oops:
av Kena
#142542
linnar skrev:
Ringhede skrev:Skillnaden mellan Toyota och flera andra europeiska bilfabrikat minskar.

På grund av att de och deras underleverantörer mer och mer kopierar Toyotas arbetssätt.

Där kvalitet till kunden sätts främst. Där man inte pressar priset på gammalt sätt genom att den som kan sälja billigast genom att leverera skit får ordern utan genom att plocka bort ej värdeskapande aktiviteter och på så sätt tillverka till lägsta kostnad.

Därför är det kattastrof då biltillverkare försöker pressa priset och köpa in skit och sätta på bilar som under många år skaffat sig ett gott rykte.

Antar att Volvos bromsslangar, spindelleder osv kommer från någon som bara tillverkar billigt och inte från någon som liknande Toyota tillverkar resurssnålt.

Det går fort att rasera ett gott kvalitetsrykte, liknande Biltemas med dåliga hjullager.

mvh Roland
Jag har en kompis som köpte en Toyota för att han ville komma undan
problem som uppstår med bilar.
Innan körde han Peugeot, Renault och Ford's mindre modeller.
En dag ringde han och berättade att han fått ett brev om att bilen
skall in för översyn. Det var några veckor före besikting. Bra, tänkte han
för då kan dom laga ett fel jag fått på bilen.
När han fått tillbaka bilen frågade han om dom upptäckt och lagat felet.
-Villket fel? Vi har inte sett något fel!
Men det var reparerat och klart.

Bilen var begegnad när han köpte den, den höll väldigt bra tills han kom
upp mot 16000 mil då kom det ena felet efter det andra.
Han bytte jobb och i det nya jobbet fick han en tjänstebil. En Volvo V70
och Volvo som han hatade mer än annat! Han hade aldrig vare sig kört eller ägt en Volvo tidigare.
Efter någon månad med V70'in ringde han och var fullkomligt lyrisk.
- Nu fattar jag varför så många vill ha just V70! Den lastar som en lastbil
utan att det märks när man kör, den går hur tyst och mjukt som helst,
frugan älskar denna bilen. Varför har jag aldrig köpt en sådan tidigare.
-Toyotan jag hade tidigare var rena stenåldern osv.

Ok, han fick några fel på Volvon men han fick en ny tjänstebil när Volvon
passerat 30tusen mil. Toyotan hade sedan länge gått till skroten vid de
milen men den hade mindre fel de första 10tusen milen, en sån tröst!
Jag håller jag fullständigt med dej om bilen som helhet, även fast jag inte kört någon Toyota... vad gäller kvalitet på tex styrleder och bromsbackar, ok original håller inte bra, men varför fortsätter man sälja likadana reservdelar om man vet sedan tidigare att de inte är bra???? är inte det att lura kunden dvs. du????
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]