Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Nu har jag suttit och försökt dammsuga nätet gällande detta och låt mig säga som så att jag är inte ensam om att klura på problemet i fråga.

Någon som har tillgång till VIDA? Står det något där?
Hittar massor av instruktioner och info om typ XC90 fram till 2014, men nada om SPA. Är bilen för ny så folk inte har hunnit börja pilla så mycket själva ännu och därmed inte stött på problemet än?
Någon som skall till sin verkstad inom kort som har lust att fråga där var man pallar upp bilen?
Användarvisningsbild
av Derank
du har ju 2 el 3 lyftpunkter både fram och bak, samma som på xc60, lyft i någon av dom och sätt pallbocken på den andra, jag fick dok ta gummikuddar som var ca 70-80mm höga för att bilda en plan yta för pallbocken. lite trixigt med det går.
av Xanthopteryx
Enligt boken finns en i vardera del av bilen. Lyfter jag höger bak så kommer visst höger fram upp men inte särskilt mycket och vill jag palla höger sida så, var pallar jag höger bak sedan? Och vill jag palla hela bilen...?
Jag tycker inte det är helt solklart, och det gör uppenbarligen inte andra heller.
Användarvisningsbild
av Derank
Ok, jag kanske tänker fel men vad händer om du lyfter på den främre punkten lyfter man inte hela sidan då?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av Lövet
Derank skrev:Ok, jag kanske tänker fel men vad händer om du lyfter på den främre punkten lyfter man inte hela sidan då?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Möjligt att det går men hur ska du få ner bilen sen när bilen står på pallbockarna och därmed båda lyftpunkterna på sidan är upptagna? Man måste hitta en "extra" för att få ner bilen sen.
av Xanthopteryx
Eftersom att punkterna inte ligger vid jämvikt (naturligt nog) så innebär det att lyfter du fram höger så lyfter du fram höger och lyfter du tillräckligt så kommer även bak höger upp men inte lika högt. Och dessutom, hur skall jag få den i nivå samt hur får jag dit bocken där lyften står (fram höger)?
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Lyckades givetvis glömma att inaktivera nivåkontrollen när jag bytta till sommarhjul. :-(

Någon vet om det kan skada systemet när det sker vid ett enstaka tillfälle?

Tacksam för svar!

Henry
av least
Ska den funktionen inaktiveras vid hjulbyte?
Om ja, och du inte gjorde detta, då kan systemet skadas.

Det är väl inte så underligt?
Användarvisningsbild
av arrebarren
Bumpar denna tråd i hopp om att någon vänlig själ skulle kunna bidra med några enkla förklarande bilder i var och hur ni placerar pallbockar fram och bak. :)
Automatlådan fast i "P"

På med tändning, av med fläkten, l[…]

TjugoFJan Bakbok fixar biffen? Skickat fr&arin[…]

Vilken bränslebox passar?

Chippet står det Timos 2/7/9 series trim chi[…]

Det mesta är helt likt, el skiljer såkl[…]