- fre 22 jan 2021, 09:11
#1424999
Efter två misslyckade försök gav jag mig på att demontera mittkonsolen för att byta askkopp och jalusi på V90n. Jag tycker att det var ett ganska komplext jobb och gör därför en guide utifall att någon annan vill göra samma sak. Det finns kanske enklare sätt att lösa detta, men detta är hur jag gjorde. Jag trodde att jag tog fler bilder, men vissa moment blir tyvärr utan:
Dra fram framstolarna så långt det går. Ta loss den bakre konsolen med baksätesvärmeknapparna. Det går att dra uppåt och lirka loss utan att ta bort armstödet: Under den sitter 4 skruvar, skruva ur dessa. Stick ner handen i hålet och koppla ur sladden till baksätets 12v uttag. Lyft sedan mittkonsolens övre plastram försiktigt och dra loss 12v konsolen bakåt.
Nu ser man skruvar (en på varje sida) längst bak på mittkonsolens bakre sidostycken. Skruva ur dessa.
Kör bak stolarna och dra loss mittkonsolens främre sidostycken vid förare och passagerares fötter. Dessa sitter enbart med clips.
Nu ser man de främre skruvarna (1 på varje sida) på de bakre sidostyckena. Skruva loss dessa och dra sedan loss de bakre sidostyckena. Lirka sen loss dem bakåt.
Nu ska den övre plastramen och läderstycket under stereon skruvas bort.
Skruvarna sitter underifrån och är många. De sitter enligt följande:
Vänster sida:
Höger sida (läderramens skruvar ej med, men sitter längst fram)
Dra loss radiokontrollen. Jag använde cykeldäcksverktyg i plast och lirkade in krokdelen på verktyget under konsolen och drog ut den.
Skruva ur den centrala främre skruven ur läderramen och lyft loss ramen.
Nu ser man de två sista skruvarna till mittkonsolens plastram. Skruva ur dessa och lyft loss plastramen. Ramen ska inte sitta fast hårt, gör den det så har du missat en skruv.
Nu går det fortare:
Skruva loss främre facket/askkoppen med två skruvar i botten.
Skruva upp två skruvar på sidan av växelspakens ram så att den går att lyfta lite grann. Ett clips sitter i ramens högra framkant. Bänd upp så att askkoppen kommer loss.
När askkoppen är loss försvinner stoppet för jalusiet och det är bara att dra ur.
Stoppa i det nya jalusiet. Mesh,som jag bytte till, gick inte att böja som det i gummi, men det var bara att trycka in det från sidan istället.
Koppla in belysningen i askkoppen och sätt tillbaka den med samma skruvar som förvaringsfacket hade.
Nu är det bara att skruva tillbaka allt igen! Jag hade stor hjälp av mina bilder och allt gick väldigt bra, inga borttappade skruvar, inget trasigt. Jag är väldigt nöjd med resultatet.
Jag vill markera att detta endast är en beskrivning av hur jag gjorde, jag tar så klart inget ansvar för om det finns fel eller om du har sönder något om du följer beskrivningen. Det finns säkert enklare sätt, men jag lyckades inte med det.
Dra fram framstolarna så långt det går. Ta loss den bakre konsolen med baksätesvärmeknapparna. Det går att dra uppåt och lirka loss utan att ta bort armstödet: Under den sitter 4 skruvar, skruva ur dessa. Stick ner handen i hålet och koppla ur sladden till baksätets 12v uttag. Lyft sedan mittkonsolens övre plastram försiktigt och dra loss 12v konsolen bakåt.
Nu ser man skruvar (en på varje sida) längst bak på mittkonsolens bakre sidostycken. Skruva ur dessa.
Kör bak stolarna och dra loss mittkonsolens främre sidostycken vid förare och passagerares fötter. Dessa sitter enbart med clips.
Nu ser man de främre skruvarna (1 på varje sida) på de bakre sidostyckena. Skruva loss dessa och dra sedan loss de bakre sidostyckena. Lirka sen loss dem bakåt.
Nu ska den övre plastramen och läderstycket under stereon skruvas bort.
Skruvarna sitter underifrån och är många. De sitter enligt följande:
Vänster sida:
Höger sida (läderramens skruvar ej med, men sitter längst fram)
Dra loss radiokontrollen. Jag använde cykeldäcksverktyg i plast och lirkade in krokdelen på verktyget under konsolen och drog ut den.
Skruva ur den centrala främre skruven ur läderramen och lyft loss ramen.
Nu ser man de två sista skruvarna till mittkonsolens plastram. Skruva ur dessa och lyft loss plastramen. Ramen ska inte sitta fast hårt, gör den det så har du missat en skruv.
Nu går det fortare:
Skruva loss främre facket/askkoppen med två skruvar i botten.
Skruva upp två skruvar på sidan av växelspakens ram så att den går att lyfta lite grann. Ett clips sitter i ramens högra framkant. Bänd upp så att askkoppen kommer loss.
När askkoppen är loss försvinner stoppet för jalusiet och det är bara att dra ur.
Stoppa i det nya jalusiet. Mesh,som jag bytte till, gick inte att böja som det i gummi, men det var bara att trycka in det från sidan istället.
Koppla in belysningen i askkoppen och sätt tillbaka den med samma skruvar som förvaringsfacket hade.
Nu är det bara att skruva tillbaka allt igen! Jag hade stor hjälp av mina bilder och allt gick väldigt bra, inga borttappade skruvar, inget trasigt. Jag är väldigt nöjd med resultatet.
Jag vill markera att detta endast är en beskrivning av hur jag gjorde, jag tar så klart inget ansvar för om det finns fel eller om du har sönder något om du följer beskrivningen. Det finns säkert enklare sätt, men jag lyckades inte med det.
Senast redigerad av 4 Rejser99, redigerad totalt 0 gång.
V90 D3 2017