Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
perhall skrev:större motor behöver inte dra mer men automat och 4WD drar upp förbrukningen, 4WD i nästan alla lägen och automat i praktiken i blandad körning...
AWD och automat drar upp förbrukningen givetvis. Men jag tror att dom flesta S80 som 'rullar ut' har automatlåda.

Har kört många olika motoralternativ/varianter och på Volvo tycker att att det brukar vara så att dom lite större motorerna inte är speciellt mycket törstigare. Ta t.ex S40/V50 2.4/2.4i och T5. Snålkör man så skiljer det inte speciellt mycket!

Det gäller även S80. 3.2 är törstig! V8an tycker jag inte är så speciellt törstig! Det är klart, kör man som en 'biltjuv' så drar den en hel del. Men om man har i åtanke att V8 har 2 cyl och 77hk till (plus awd) så är det väldigt bra.

Dom som kör V70II/S80N T6 här inne? Vad har ni för siffor? Det jag har märkt där är att T6 inte heller drar så mycket mer än 2.5T/3.2 t.ex!
av Steff 99
Har en V70 T6 som lån nu ..kollade igår när jag tankade 1,21 l/milen blandad
fick i 56 liter på 466 km. i detta är ett antal korta körningar med kallstarter.
man skall också ta med i beräkning att den bara rullat 900 mil
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Har en V70 T6 som lån nu ..kollade igår när jag tankade 1,21 l/milen blandad
fick i 56 liter på 466 km. i detta är ett antal korta körningar med kallstarter.
man skall också ta med i beräkning att den bara rullat 900 mil
Det är ungefär vad jag har fått fram också. Men kör man den så hårt man kan så slutar det på 2l/mil istället (1.98 för att vara exakt) :D
av Lellehögild
Jag körde upp min till Luleå från Stockholm nu i November på just under litern.
Då tog jag det lugnt då jag har dåligt mörkerseende.
Nu ren stadskörning verkar det ligga på 1.6 liter/milen.
Då har vi haft -27 som kallast.
Jag hade en Scorpio på nittitalet som tog lika mycket.
Då sa jag att jag har gärna en bil som tar enoch enhalv i stan.
Men då ska jag ha kul för pengarna. Där är jag nu.
En rolig och bekväm bil att äga.
Kör Corvette C5 på somrarna sen 2012 och den tar faktiskt lite mindre än volvon, trots högre prestanda.
Användarvisningsbild
av apersson850
perhall skrev:större motor behöver inte dra mer men automat och 4WD drar upp förbrukningen, 4WD i nästan alla lägen och automat i praktiken i blandad körning...
En större motor har högre pumpförluster.
Fanns S80 V8 ens med något annat än automatlåda?
av Lövet
apersson850 skrev:Fanns S80 V8 ens med något annat än automatlåda?
Nej
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]