Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är inte ovanligt att Volvo ändrar sina principer för vad som är minsta del som kan bytas. För länge sedan råkade jag ut för problemet med lamphållare till halvljuset som smälte på den 850 jag hade då. Tidigare innebar det byte av hela strålkastarhuset, men man hade på Volvo upptäckt att detta problem var frekvent. Så en uppdaterad lamphållare infördes som separat reservdel, dels för att inte problemet skulle uppstå igen, dels för att bytet skulle bli mer rimligt.
På den XC70 jag har nu är/var hårda nedväxlingar vid vissa inbromsningar vanligt. Först byttes hela automatlådan, sedan ventilpaketet och när jag kommit till detta problem hade man funderat ut en programändring som löste problemet.
Det kan vara likadant med generatorns frihjulsnav. När de upptäckt att det händer onormalt många gånger inför de ett fix som är mer ekonomiskt rimligt. Exempelvis att byta remskivan och lagret istället för hela generatorn.
apersson850 skrev:Det är inte ovanligt att Volvo ändrar sina principer för vad som är minsta del som kan bytas. För länge sedan råkade jag ut för problemet med lamphållare till halvljuset som smälte på den 850 jag hade då. Tidigare innebar det byte av hela strålkastarhuset, men man hade på Volvo upptäckt att detta problem var frekvent. Så en uppdaterad lamphållare infördes som separat reservdel, dels för att inte problemet skulle uppstå igen, dels för att bytet skulle bli mer rimligt.
På den XC70 jag har nu är/var hårda nedväxlingar vid vissa inbromsningar vanligt. Först byttes hela automatlådan, sedan ventilpaketet och när jag kommit till detta problem hade man funderat ut en programändring som löste problemet.
Det kan vara likadant med generatorns frihjulsnav. När de upptäckt att det händer onormalt många gånger inför de ett fix som är mer ekonomiskt rimligt. Exempelvis att byta remskivan och lagret istället för hela generatorn.
Synd att det inte har gjort så med lagret på ac-kompressorn.
Nu, snart fyra år senare, har min bil råkat ut för ett skuret frihjulsnav. Det är inget frihjul alls i det längre. Ett jädra liv när motorn går, då remmen flaxar som vingen på en skadskjuten fågel.
Volvo byter enbart nav/remskiva för att fixa detta.
Vilka sjukt bra priser.... :-o

Själv betalade jag 5700:- hos Liljas i Växjö i juli 2019 när generatorns frihjul tackade för sig o slet av remmen.... var iofs mest nöjd att kamremmen klarade sig.

När man står med husvagn bakom bilen halvvägs till Öland med familjen så betalar man iofs bara o ser glad ut... :)

Om ni hör nåt som låter som fågelkvitter från motorn vid kallstart så var det iaf frihjulslagret för mig.... :-/

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]