Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1424146
s6025t skrev: sön 17 jan 2021, 11:38 Har BMS Sensorn fått en Reset efter batteribytet antar även V90 har en sådan?
viewtopic.php?t=144697
Borde inte Volvo/Bilia/Liljas informera att det behövs/hur man återställer BMS;en när de säljer ett nytt Volvo AGM batteri :party:
Ännu en anledning att inte köpa original isåfall :bored:
För det ska väl gå med dimljusknappen och triangelknappen?
#1424210
Hej alla som svarat :-)

Det står att det nya batteriet är tillverkat i Polen så de har säkert fler fabriker så Varta är säkert bra :)
Alltså jag köpte batteriet i fredags, ställde det i varmgaraget när jag kom hem för mätning och ev laddning. Jag har således inte kopplat in det i bilen så allt har av naturliga skäl skett direkt på batteripolerna.

De siffrorna som anges i första inlägget avser dock mätning på det befintliga batteriet och det sker delvis under motorhuven vilket jag konstaterar ger vilseledande värden, men det står ju inlägget. Däremot laddade jag det befintliga batteriet på "polerna" under motorhuven i enlighet med instruktionsboken för bilen som "förbjuder" laddning på batteripolerna i bagaget.

Laddaren (Victron) klarar både AGM och Lithium men enligt laddmanualen så ska AGM ha 14.4.. Enligt Banner ska det vara mellan 14.4 och 14.8 Enligt Tudor ska det laddas med 14.4. Enligt Ctek så kör deras AGM-program med 14.7 volt. Enligt Varta ska det laddas med 14.8. Har inte hittat någon angivelse från Volvo dock.

Enligt bilmanualen så behöver "bara" man kalibrera fönsterhissarna efter batteribyte men bilen ska snart in på service så ska fråga dom då.
#1424228
EbbevonVolvo skrev: lör 16 jan 2021, 23:25 Om det är ett AMG batteri förmodar jag att du laddat det med en laddare som har AMG läge? AMG batterier ska laddas med lite högre spänning.
Såhär ser det ut i min laddarmanual (Victron):
NORMAL (14,4V): recommended for flooded flat plate lead antimony batteries (starter batteries), flat plate gel and AGM batteries.
HIGH (14,7V): recommended for flooded lead calcium batteries, Optima spiral cell batteries and Odyssey batteries.

Såhär säger Tudor: https://tudor.se/batterikunskap/optimal-laddspanning/ -

Ctek verkar säga samma som Victron: https://www.ctek.com/storage/D55DC90654 ... -SE-SV.pdf

jag har dock inte agm-läge på min gamla ctek mx5 polar

tror dock inte att laddspänningen är ett issue i det här caset med nya batteriet.
#1424248
Jag kan tala om för dig att Tudors uppgifter om laddningsspänning är felaktig. AMG batterier ska laddas med 0.3 volt HÖGRE än andra batterier.
C-tek har rätt uppgifter.
Varför tror du att AMG batterier ska laddas med högre spänning? Kan det vara för att få batteriet fullt till 100%? Det är jag ganska säker på...
#1424254
Nej, det var ett svar till inlägget ovanför.
#1424256
KalleJ skrev:Okej jag svarar åt dig. Ja Ctek har rätt uppgifter.

https://www.ctek.com/storage/D55DC90654 ... -SE-SV.pdf
c-tek.jpg
?????
#1424257
Du skrev "AMG batterier ska laddas med 0.3 volt HÖGRE än andra batterier.
C-tek har rätt uppgifter."

Byt ut till bör eller kan än vissa andra batterier så har du rätt

Eftersom AGM är slutna och man inte lätt kan mäta syravikten kan man diskutera spänning i all oändlighet.
#1424261
Ska man ladda batteriet till 100% så vill det till. Se T.S. undringar i inlägget om hans nyköpta batteri är friskt. Därför skrev jag ska.
Annars vet jag att långt ifrån alla laddare har ett AMG läge, men att det går att ladda med en sådan i alla fall.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]